
UNIVERS MOTOGP
Aleix Espargaró: "Els circuits ens queden petits"
La polèmica del holeshot entra en escena
13/05/2021 - 17.04 Actualitzat 13/05/2021 - 18.05
Dilluns, després de la cursa del GP d'Espanya a Jerez, la majoria dels pilots de MotoGP es van quedar a fer test. Aleix Espargaró va caure a la volta de sortida al matí, fortament, a 300 km/h, per culpa d'oli d'una altra moto, i no va poder seguir. En paraules del pilot Aprilia, una destrossa de 200.000 euros: la moto per a la deixalleria.
Que pot passar, que la culpa no la té ningú. Però això dona peu que l'Aleix afirmi:
"Els circuits ens queden petits. Ens posem a 360k/h en 900 m des de segona velocitat. Cal arribar a una entesa entre tots; és més un tema de marques, de posar un límit o així. Mareja a la velocitat que avança la tecnologia. No som robots, som humans."
El pilot de Granollers considera que el revolt 7 de Jerez no es pot arreglar, no hi ha més terreny per a l'escapatòria. El revolt en què Marc Márquez i Pol Espargaró van caure fortament durant el gran premi.
En pocs anys, les MotoGP han passat d'arribar a final de recta a Le Mans de 280 km/h a 310 km/h. Per la seva part, el campió Joan Mir declara:
"Si les motos van més de pressa (...) haurem de posar els murs de les escapatòries més lluny, potser seria més fàcil posar algun límit. Aniria bé també al pressupost dels circuits".
Aquest darrer comentari és ben assenyat.
Dispositiu de sortida
A tot això, Aleix Espargaró, en canvi, està a favor de l'existència del holeshot, el dispositiu de sortida que abaixa el cos de la moto i per tant el centre de gravetat (per intentat guanyar o no perdre posicions a la sortida). Que fa que la moto corri més, i que no està reglamentat, per cert. En contra hi ha alguns pilots, com Marc Márquez, que creu que aquests dispositius hidràulics, que en algunes motos (les Ducati el tenen davant i darrere i les Yamaha al darrere) funcionen dinàmicament, és a dir, durant tota la volta, dificulten els avançaments:
"Amb els holeshots tot és més curt a la recta; s'ha d'avançar a revolts enllaçats, si no és impossible, i això no és bo per a l'espectacle (...) però encara no estic al 100%. (...) Estic totalment en contra d'usar-lo en la volta sencera, a la sortida crec que és segur".
Àlex Rins avui ha constatat que són diversos els pilots que durant les comissions de seguretat han exposat el seu desencant amb aquests estris. Però el barceloní no hi ha està en contra... totalment. Li sembla bé poder-lo usar a la sortida, tot i que es considera un pilot que surt bé amb o sense, però no li sembla bé que aquest accessori tan popular ara funcioni durant la volta sencera, i per tant durant tota la cursa. Però Maverick Viñales, per contra, pensa que amb el seu "tot són avantatges, de vegades l'uso per frenar més tard i avançar. Les altres motos no ho sé".
Ah, i amb motos més potents hi ha més síndrome compartimental. Quartararo ve d'operar-se. Miller s'ha operat aquesta temporada també. Aleix Espargaró va al quiròfan dilluns... "Pots fer servir tota la potència, t'has d'agafar més fort, tot això influeix, jo si l'haig de fer servir tota la cursa no l'acabo (...). A banda que el pneumàtic del darrere és més estable i això fa la moto més física", diu Marc Márquez.
Avui és notícia
Nit de Nadal sota el pont de la C-31 per a una cinquantena dels desnonats del B9 a Badalona
De què són responsables les administracions en el desallotjament del B9? Un marc normatiu "confús"
Alertes per pluges, neu i mala mar: el mal temps marcarà Nadal i Sant Esteve
Detecten un cas de grip aviària a l'Urgell, el primer en una granja de Catalunya des del 2023
Què se sap del brot de grip aviària: origen, riscos i com pot afectar els preus