Loteria Nadal 2025
Arxius Epstein
Inuncat
Selectivitat 2026 (PAU)
Bustos cas Mercuri
Sumar PSOE
B9 de Badalona
Shein
Sospitós Universitat de Brown
UE Ucraïna fons russos congelats
Ordeig IRTA-CReSA
Incendi Hospitalet de Llobregat
Barça Baskonia
Punter Pascual
Joan Laporta

Almenys 16 anys, casc i assegurança: la proposta per unificar la regulació dels patinets

El Servei Català de Trànsit posa a disposició dels municipis una base d'ordenança municipal per homogeneïtzar la regulació al voltant dels vehicles de mobilitat personal

Redacció

16/06/2023 - 18.48 Actualitzat 16/06/2023 - 18.51

Actualment, cada municipi té la seva pròpia regulació al voltant dels patinets i els vehicles de mobilitat personal. Ara, el Servei Català de Trànsit ha elaborat una ordenança mare que volen que serveixi de base per a les regulacions de tots els municipis i així homogeneïtzar la normativa. 


Edat mínima de 16 anys

Un dels punts principals és que només podran portar aquest tipus de vehicle les persones majors de 16 anys. Això ja passa en ciutats com Barcelona, però en altres municipis no és així. 


Casc i assegurança obligatòria

També seria obligatori l'ús del casc i tenir una assegurança de responsabilitat civil per part dels usuaris. 

Patinet elèctric (ACN/Alèxia Vila)

Per on podran circular els patinets?

El document de trànsit, d'altra banda, també vol clarificar per on poden circular els patinets en zones urbanes. No podran fer-ho per les voreres, les rambles o els passejos, i es recomana que no circulin per espais d'ús preferent dels vianants.

Es consideren recomanats els carrers que tenen una velocitat màxima de 30 km/hora, i es demana evitar les vies en què la limitació sigui de 50 km/hora.

Un usuari de VMP s'apropa a un autobús de Sabadell (CCMA)

Sinistralitat en augment

El Servei Català de Trànsit admet que en els darrers anys el nombre de patinets i vehicles de mobilitat personal implicats en accidents ha passat del 0,4% el 2018, al 4,2% el 2021. Una xifra semblant al percentatge d'accidents on hi ha bicicletes implicades. 

Homogeneïtzar la normativa

Actualment, són les grans ciutats, de més de 100.000 habitants, les que tenen normatives més desenvolupades. Però, segons el Servei Català de Trànsit, el fet que cada municipi tingui la seva pròpia normativa fa que l'usuari tingui dificultats per conèixer-la.

De fet, la Direcció General de Trànsit les úniques normes que estableix és que no puguin circular a més de 25 km/h, i que no puguin anar per les voreres a les ciutats. Fora dels nuclis urbans no poden anar per les vies interurbanes, autopistes o autovies.

Els usuaris no poden haver begut alcohol, ni portar auriculars, usar el mòbil ni cap altre dispositiu mentre condueixin.