Jubilació
Trump Europa
Carles III
Cas Epstein
UCO
Tiroteig Navas Barcelona
Yolanda Díaz
Cribratges càncer
Concerts Nadal
Kilmar Ábrego
Mazón whatsapps
Gil Manzano
Reial Societat Girona
Eurolliga Barça

Arriba el Golden Quarter: la batalla final per les vendes de l'any, amb descomptes desinflats

Novembre, desembre i gener concentren el 30% de les vendes de tot l'any, al comerç electrònic i a les botigues físiques, coincidint amb el Black Friday, el Nadal i les rebaixes

08/11/2025 - 07.31 Actualitzat 08/11/2025 - 15.45

El que va començar com una tradició nord-americana s'ha convertit en un fenomen global. Encara queden dies per al 28 de novembre, data assenyalada al calendari per celebrar el Black Friday aquest any, però algunes marques ja estan fent promocions i descomptes al llarg de tot el mes.

És ara quan arrenca l'anomenat "Golden Quarter": el trimestre daurat, el de més activitat i vendes al comerç de l'any, coincidint amb el Black Friday i Cyber Monday, les festes de Nadal i les rebaixes.

El Golden Quarter representa una part significativa dels ingressos anuals de molts comerços, i pot suposar l'èxit o fracàs del negoci.

Santiago Sánchez, conseller delegat d'Etailers Ecommerce, explica que l'any passat, en el darrer trimestre de l'any, es van vendre "més de 25.000 milions d'euros en el comerç online a l'estat espanyol". 

Va suposar el 32% de les vendes online de tot el 2024.

Per categories, hi ha sectors com el de l'electrònica de consum que en aquest trimestre va concentrar el 40-45% de les vendes, recorda Sánchez.

Anna Delgado, gerent de Mediamarkt al centre comercial Finestrelles, explica que fan promocions de Black Friday tot el novembre per donar temps als clients, perquè tinguin molts dies per planificar l'experiència de compra: "Mediamarkt concentra en aquests tres mesos el 40% de totes les vendes de l'any"

"Telèfons mòbils, electrodomèstics i sobretot televisors, són els productes més venuts", afirma Delgado.

Descomptes en una botiga pel Black Friday (EFE)

Al petit comerç no li surten els números

En aquesta batalla comercial, el petit comerç no pot competir. Admeten que han d'oferir tracte personalitzat, ser creatius i donar valor al servei i no tant als descomptes de preus.

Jordi Arias, president de Sant Antoni Comerç, apunta que no es pot competir amb preu amb els grans: "El consumidor, si busca preu, compra a internet o a les grans superfícies. Per tant, el comerç de proximitat ha de fer descomptes quan li va bé, i així fidelitzar els clients".

Marga Temprado, de la botiga Bolsos Temprado a Sant Antoni, admet que es veuen obligats a afegir-se als decomptes: "Si no poses l'etiqueta de Black Friday, aquests dies no vens res, tot i que tampoc són dies bons de vendes".

"Repartim un milió de paquets al dia"

Un altre sector amb un alt volum de feina durant aquests mesos són les empreses de logística, transport i repartiment. Josep Manel Rodríguez Maldonado, director comercial i màrqueting d'MRW Espanya i Portugal assenyala que noten un increment del 30% d'activitat sostinguda durant aquests tres mesos: "En dies concrets podem moure més d'un milió de paquets, la majoria petits regals".

Per atendre el pic de demanda en aquest període de major consum de comerç electrònic de l'any, MRW ha reforçat la plantilla amb 3.000 professionals i ha activat més de 450 rutes addicionals.

Les empreses de logística poden arribar a repartir un milió de paquets al dia (3CatInfo)

Es busca repartidor, personal de magatzem i atenció al client

Les empreses reforcen plantilles durant aquest trimestre daurat, en què es necessiten més repartidors, mossos de magatzem i personal d'atenció al client a les botigues.

Randstad, empresa de contractació i recerca de talent, preveu que el Black Friday generi uns 20.000 llocs de treball a Catalunya, un 3% més que el 2024. Segons aquestes dades, Barcelona crearà 15.450 contractes (+3%), seguida de Tarragona amb 1.800 (+0,6%), Girona amb 1.545 (+6,6%) i Lleida amb 885 (+1,1%).

Raquel Colom, directora de zona de Randstad, explica que moltes empreses tenen dificultats per trobar talent i professionals: "Ara és una bona oportunitat laboral perquè hi ha ofertes de feina per optar a una primera feina o per fer unes hores extres".

Colom detalla que els perfils més demandats són els relacionats amb el comerç, tot el que estigui relacionat amb l'atenció al client, promotors, assessors de vendes, perfils comercials...

I pel que fa al sector logístic: mossos de magatzem, carretoners, empaquetadors o transportistes.

"Es necessiten professionals que tinguin bona predisposició de flexibilitat horària perquè se'ls requereix per treballar festius i caps de setmana, i que tinguin competències digitals", reconeix Colom.

Despesa mitjana de 600 euros i menys descomptes

Durant aquests tres mesos, tecnologia, moda i productes de bellesa són els sectors amb més vendes en uns mesos en què es calcula que cada persona farà una despesa mitjana d'uns 600 euros. 

Sánchez, d'Etailers Ecommerce, apunta: "Els clients estan saturats de tants descomptes i promocions. També els establiments i les marques han erosionat molt el marge".

Es deixaran de veure tants descomptes del 60 i 70%

Preveu una rebaixa del descompte: "L'any passat, de mitjana, els descomptes van baixar un 10% i sembla que aquest any es mantindrà la mateixa tendència".

D'on ve el Black Friday

L'origen del Black Friday, el Divendres Negre, està estretament vinculat a Filadèlfia, als Estats Units, i es remunta als anys 50 i 60 del segle XX. La policia de trànsit de la ciutat va començar a utilitzar el terme "Black Friday" per descriure el caos que es produïa el dia després d'Acció de Gràcies.

Milers de persones acudien al centre per començar les compres de Nadal. Això provocava embussos i multituds, de manera que els policies treballaven jornades molt dures, d'aquí el to negatiu del terme "negre".

Sánchez explica que aquest trimestre daurat, que s'inicia amb el Black Friday, és el punt àlgid de vendes al comerç en línia i físic. L'any passat, les vendes per internet van créixer un 4%. Un creixement acumulatiu any rere any.

Segons alguns analistes, el comerç preveu un increment de vendes a les plataformes online d'entre el 6 i 8% i a les botigues físiques de l'entorn del 4 %.

Bona part del comerç s'afegeix a les campanyes de promocions. Sánchez detalla que a l'entorn del 15% de comerços no fan Black Friday, petits comerços que no els surt a compte o també grans marques de luxe que normalment no fan descomptes. Hi ha, per exemple, una empresa nord-americana que el dia del Black Friday tanca, i dona festa als seus treballadors perquè puguin fer les compres.