Barcelona aprova que els aparcaments puguin dedicar places de cotxe a punts de distribució de mercaderies o consignes
24/11/2023 - 14.00 Actualitzat 24/11/2023 - 14.00
ACN Barcelona - El ple de l'Ajuntament de Barcelona ha aprovat definitivament el pla de noves activitats dels aparcaments de la ciutat, amb els vots de tots els grups i l'abstenció de Vox. El pla permetrà que els aparcaments de rotació es puguin complementar amb espais de logística que permetin millorar i optimitzar la gestió de la distribució urbana de mercaderies de Barcelona. L'objectiu del pla és possibilitar que en aquells estacionaments de rotació on fins ara només s'hi feia un ús d'aparcament també s'hi puguin incloure altres activitats complementàries a l'estacionament, principalment relacionades amb la distribució urbana de mercaderies, per tal d'alliberar l'espai públic d'aquestes activitats i destinar-lo a propostes de major valor social.
El pla pretén avançar cap a aparcaments que esdevinguin espais de prestació de serveis, més enllà de la seva utilització actual com a contenidors de vehicles.
En aquest sentit, el nou text aprovat permetrà que en els aparcaments (de titularitat pública o privada) amb suficients places de rotació s'hi puguin consolidar activitats complementàries que, amb caràcter general, inclouen la càrrega i la descàrrega, el repartiment de mercaderies i les activitats relacionades amb la recollida de petita paqueteria i la compra de petits productes. A banda, la normativa també endreça l'espai destinat als caixers automàtics i les màquines de vending, i la col·locació de determinades instal·lacions dels serveis públics de la ciutat (armariets de serveis).
El pla ha comptat amb el seu corresponent període d'exposició pública durant el qual s'han rebut un total de sis al·legacions. Cinc d'aquestes al·legacions s'han estimat parcialment i una ha estat desestimada. Respecte al pla inicial principalment s'han dut a terme ajustos tècnics en el redactat, amb l'objectiu de flexibilitzar els requisits que es demanen per incloure aquest tipus d'activitats. També s'ha concretat i aclarit la interpretació de diferents aspectes de la norma.
Emmagatzematge i distribució urbana de mercaderies
La principal activitat que permet regular el nou pla és la instal·lació i/o consolidació d'iniciatives destinades a millorar la distribució urbana de les mercaderies a través d'estacions de repartiment, centres de distribució urbana de mercaderies (CDUM), consignes intel·ligents i consignes refrigerades. Actualment alguns aparcaments públics de la ciutat ja estan acollint experiències d'aquest tipus com a prova pilot, però el nou pla regula i autoritza aquesta activitat al conjunt de Barcelona per fomentar la seva extensió.
Les CDUM són elements de suport a la distribució que té com a destinació final el consumidor (model B2C: Business to Consumer) i que consisteix en un petit espai tancat per a l'emmagatzematge de curta durada de petites mercaderies que es lliuren de forma sostenible durant el dia. Aquest espai funciona com una micro¿plataforma de distribució de mercaderies, com a mini¿moll de càrrega i descàrrega, al qual arriben els camions i furgonetes i descarreguen els paquets normalment durant la nit, i a partir d'aquest punt, mitjançant altres vehicles més petits i més sostenibles, s'efectua el repartiment de les mercaderies al consumidor final.
Les consignes intel·ligents són instal·lacions modulars d'armariets de petites dimensions, que permeten la recollida i lliurament de mercaderies que no necessiten condicions especials de conservació, amb el límit de dimensió condicionat per la mida dels armariets. Les consignes refrigerades són instal·lacions modulars d'armariets de petites dimensions, automatitzats, normalment al servei d'establiments situats en el mateix emplaçament o molt pròxims, amb regulació de temperatura per la recollida i lliurament principalment d'aliments refrigerats i congelats, amb el límit de dimensió condicionat per la mida dels mateixos armariets.
La regulació i, conseqüentment, l'extensió d'aquest tipus d'iniciatives possibilita una menor ocupació de la via pública, atès que en una sola aturada a una consigna es lliuren diferents paquets que haurien suposat diferents aturades a l'espai públic. Alhora, també s'assoleix una major eficiència reduint quilòmetres recorreguts i, per tant, disminuint la contaminació i el soroll. A banda, s'eliminen els retorns en buit, ja que els paquets es dipositen en un espai que el client anirà a buscar i, en el cas que això no es produeixi, es retornaran en un altre lliurament, aprofitant el viatge. Aquest tipus d'activitat també possibilita el repartiment en hores vall o de nit perquè al produir-se a dins d'un aparcament no hi ha problemes de soroll, reduint també la congestió viària.
Altres serveis als aparcaments de la ciutat
A nivell de serveis als usuaris, el pla regula la inclusió de caixers automàtics de dispensació d'efectiu o màquines expenedores (màquines de vending) a l'interior dels aparcaments, que puguin oferir a l'usuari begudes, sòlids alimentaris o altres consumibles com els de de telefonia o de reparació i posada a punt de vehicles.
I finalment, el pla també preveu que a dins dels aparcaments s'hi puguin incloure elements relacionats amb les instal·lacions de serveis que habitualment se situen a la via pública, com per exemple els "armaris" d'instal·lacions, els "armaris" de serveis o altres elements anàlegs. Aquesta possibilitat obre la porta a retirar aquests elements de la via pública que passa a quedar lliure d'aquest tipus d'obstacles.
Criteris per a la implantació de les activitats
El pla és aplicable a tots els aparcaments de rotació i d'ús públic, tant de titularitat pública com privada. Inclou aquells ubicats en el subsòl de l'espai públic (carrers, espais lliures, mercats), i en el subsòl d'edificis privats, independentment de l'ús de la planta baixa, sempre que puguin garantir un mínim de 40 places de rotació una vegada instal·lades les noves activitats i serveis.
Es preveu que les noves activitats regulades es puguin implantar o bé substituint places d'estacionament o bé situant-se en altres llocs adequats. Les noves activitats que s'implantin podran ocupar fins a 10 places d'estacionament en cada aparcament o un espai equivalent. Cal tenir en compte que fins ara tots els projectes pilot de distribució urbana de mercaderies que s'han dut a terme s'han hagut d'ubicar en espais complementaris i no en places específiques d'estacionament.
Segons el text, la realització de les funcions pròpies necessàries per les noves activitats (circulació, parada, obertura de portes, càrrega i descàrrega, emmagatzematge, recollida) s'haurà de fer sense interferir amb el funcionament normal de l'aparcament i totes les activitats hauran de ser accessibles.
El pla preveu la possibilitat d'establir una regulació horària de determinades activitats. Per qüestions de seguretat d'evacuació en cas d'incendi, es limita la implantació de les noves activitats als soterranis situats fins a 6 metres de profunditat directament accessibles des de l'espai exterior. En el cas de les CDUM, a més, es limita la seva implantació a la primera planta en soterrani.
Per la seva banda, el Gremi de Garatges de Barcelona i Província celebra que l'Ajuntament hagi escoltat les aportacions del col·lectiu. Així, el president del Gremi, Xavier Ferrer, aplaudeix que el consistori hagi apostat per la "flexibilitat" de la norma i la bona predisposició amb el sector afectat. En aquest sentit, valora positivament que el consistori hagi acceptat bona part de les al·legacions presentades pel Gremi el mes de juny. Els garatgistes demanaven aquesta flexibilització, així com diverses modificacions en l'àmbit de les llicències i l'alçada mínima, per exemple.
D'aquesta manera, han aconseguit que per a les activitats complementàries no calgui una llicència nova --només serà necessària quan el canvi sigui "significatiu"-- i s'ha aclarit el redactat sobre les alçades i altres punts perquè la norma sigui fàcilment aplicable.
Així, resol bona part de les inquietuds del sector, si bé no s'ha modificat el volum màxim de 10 places d'aparcaments per a activitats complementàries. El consistori al·lega que l'instrument urbanístic suposa una intervenció de mínims que no requereix un gran estudi per a tota la ciutat. En aquest sentit, el Gremi valora positivament les bones intencions expressades per l'Ajuntament per modificar aquesta limitació -properament amb un estudi exhaustiu- perquè esdevingui proporcional, com proposa el col·lectiu.
Gremi de Garatges
El Gremi de Garatges, que aglutina 594 pàrquings de titularitat pública i privada que poden acollir fins a 119.635 cotxes, és conscient que les noves necessitats de mobilitat urbana en què pot contribuir, així com l'arribada dels nous usos al pàrquing, causen la major transformació del sector en les últimes dècades. Es mostren convençuts de ser la solució als reptes de futur que sorgeixen en aquests àmbits.
En un context en què les polítiques de pacificació urbana, la baixada del consum ciutadà i el creixement del teletreball han rebaixat la facturació dels garatges barcelonins, el col·lectiu aposta per incorporar progressivament nous usos als aparcaments per diversificar el negoci, cosa que complementa la tasca principal. Així, un bon número de garatges de la ciutat ja estan incorporant punts de recàrrega per a vehicles elèctrics.
Avui és notícia
Aprovada la reforma del lloguer de temporada i d'habitacions, que també tindran topall de preus
La policia escorcolla fa hores el laboratori de l'IRTA-CReSA, investigat pel brot de pesta porcina
La càrrega mental recau en elles: el triple de dones que d'homes planifiquen la llar i la cura dels fills
Desallotjats del B9 de Badalona passen la nit al ras en espera de solucions: "No tenim on anar"
La cimera dels diners russos: quan la UE s'hi juga molt més que el seu prestigi