
Canvis en la llista de carreteres més perilloses: la T-314 de Cambrils a Reus supera la Rabassada
Un estudi del RACC del risc a la xarxa viària catalana assenyala que les motos estan implicades en gairebé la meitat dels accidents mortals i greus de Catalunya
Redacció
16/12/2025 - 14.36 Actualitzat 16/12/2025 - 17.40
La T-314, entre Cambrils i Reus, pren el relleu a la Rabassada i s'ha convertit en la carretera amb l'índex de perillositat més alt de la xarxa viària catalana.
Segons el 24è estudi IRAP del RACC corresponent al trienni 2022-2024, els accidents greus i mortals han augmentat un 4,97%, mentre que la mobilitat global en carretera s'ha incrementat un 4,5% a Catalunya, en comparació amb l'informe anterior que avaluava el trienni 2021-2023.
L'increment és conseqüència de l'augment del nombre d'accidents amb víctimes mortals i ferits greus, que han passat de 584 a 613.
Les dades de sinistralitat del 2025 presenten una evolució negativa respecte a les de 2024, si bé es manté la reducció respecte al 2019, que va suposar un pic just abans del descens de la pandèmia, i que és l'any de referència per al compliment dels objectius.
Fins al 30 de novembre, han perdut la vida 133 persones en 125 accidents mortals a la xarxa viària interurbana.
Tot i l'increment de la sinistralitat d'un trienni a un altre, a Catalunya els accidents de trànsit s'han reduït en les últimes dues dècades. L'any 2000 les víctimes mortals en vies interurbanes a Catalunya eren 700 i el 2024 van ser 167.
Les carreteres i els trams més perillosos de Catalunya
Els deu trams de la xarxa viària amb més risc d'accident continuen sent vies convencionals de calçada única. D'aquests, cinc pertanyen a la demarcació de Barcelona, dos a la de Girona, dos a la de Tarragona i un a la de Lleida.
A Catalunya el 26% de la xarxa viària analitzada presenta un risc "alt" i "molt alt" d'accident greu o mortal, 2 punts més que el trienni anterior. Els quilòmetres amb un índex de risc "mitjà" pugen 1 punt respecte al trienni 2021-2023.
Els de risc baix es mantenen al 34% i els de nivell molt baix baixen 2 punts, del 22 al 20%.
Les carreteres convencionals --amb un sol carril per sentit-- acumulen la totalitat dels trams amb risc "molt alt", "alt" i "mitjà". En canvi, a les carreteres desdoblades --autovies i autopistes-- tots els trams són de risc "baix" o "molt baix".
Al llistat de les deu carreteres més perilloses també hi figuren la BC-5224 entre Manlleu i Torelló, que s'incorpora per primer cop a la classificació, seguida de la C-14 entre Artesa de Segre i Ponts, també nova al rànquing.
A continuació se situen la GI-673/GI-674 entre Caldes de Malavella i Llagostera, en quarta posició, i la BV-5001 entre Martorelles i Vilanova del Vallès, en cinquena.
Completen la llista la B-502 entre Vilassar de Mar i Argentona; la GI-641 entre Torroella de Montgrí i l'Estartit, la TP-7225 entre Reus i el Morell, i la C-31 entre Sitges i Castelldefels, que apareix al rànquing per primera vegada.
Del rànquing han desaparegut dos trams de Barcelona, la BP-2151 entre Sant Sadurní d'Anoia i Sant Pere de Riudebitlles, i la BV-1201 entre Olesa de Montserrat i Castellbisbal, i un de Girona, la GI-643 entre Torroella de Montgrí i Parlavà. Per contra, l'A-2 entre Vidreres i Aiguaviva ha esdevingut el tram de la xarxa viària amb menys risc de Catalunya. Tot i la seva elevada intensitat de trànsit, amb més de 34.000 vehicles diaris, no ha registrat cap accident mortal o greu durant l'últim trienni.
Motos implicades en la meitat dels accidents mortals i greus
En el 47% de tots els sinistres mortals i amb ferits greus hi ha hagut com a mínim una moto o ciclomotor involucrats, malgrat que representen només un 3,2% de la mobilitat global en carretera a Catalunya. En el cas dels accidents mortals, les motos han estat implicades en el 36% del total de sinistres.
La C-31 entre el Prat de Llobregat i l'Hospitalet de Llobregat és el tram amb més accidents de moto. El segueixen l'A-2 entre l'enllaç amb l'AP-2 i la B-20, B-10 i C-32. Justament la C-32 entre Sitges i Esplugues és el tercer tros de via que acumula més sinistralitat entre els motoristes.
Entre els 10 trams més accidents desapareixen el de la B-20 entre Esplugues i el Nus de la Trinitat i el de la BP-1417
entre Barcelona i Sant Cugat del Vallès.
Amb relació als vehicles pesants, el tram amb més accidents es troba a l'N-340, a la variant de Torredembarra. Segons l'estudi del RACC, el 26% de la xarxa viària analitzada presenta un risc alt o molt alt d'accident greu o mortal, dos punts més que en el període anterior, i aquest risc es concentra a carreteres convencionals.
Avui és notícia
Avís per pluja al Camp de Tarragona i l'Ebre després de l'aiguat d'aquesta tarda a Badalona
Brussel·les flexibilitza la prohibició total de vendre cotxes de gasolina a partir del 2035
Els preus dels principals títols de transport públic el 2026, si es manté l'aportació estatal
La Xina rebaixa els aranzels al sector porcí català al 9,8%: "És una gran notícia"
Confirmen la mort de 10 senglars més per pesta porcina africana i ja en són 26, tots dins el radi