Barcelona
Confusió dels concessionaris sobre els ajuts a la compra de vehicles, que ja han entrat en vigor
Les ajudes a la compra d'un cotxe -quan les va anunciar Zapatero- van provocar confusió i, fins i tot, certa perplexitat entre els governs autonòmics perquè no havien estat consultats per l'executiu espanyol. Aquest dilluns, quan han entrat en vigor, la confusió és per als concessionaris, perquè molts encara no tenen gaire clar com s'han d'aplicar. La idea és que el govern espanyol hi aporti 500 euros, 1.000 els fabricants i 500 més les comunitats autònomes. I vet aquí el problema: la Generalitat es queixa que no té diners per assumir aquesta despesa, però no ho acaba de descartar; està fent números.
18/05/2009 - 11.40 Actualitzat 19/05/2009 - 08.25
Les ajudes directes per comprar un cotxe han entrat aquest dilluns en vigor amb diferències entre comunitats i amb uns quants dubtes sense resoldre. És un pla urgent i també força improvisat. L'ajuda serà, com a mínim, de 1.500 euros, que posaran els fabricants i el govern central. A partir d'aquí, cada comunitat hi pot afegir 500 euros o més i posar-hi les condicions que vulgui. Els valencians, per exemple, rebran 1.000 euros més que els catalans.
Fins a mig matí, però, els concessionaris de tot l'Estat no han tingut la concreció del nou pla i això ha provocat força confusió. De fet, no saben quins passos han de seguir per tramitar les ajudes, perquè cap organisme els ha donat informació.
Els venedors catalans, amoïnats
A banda de la confusió, el president del Gremi de Venedors de Vehicles, Miquel Donnay, ha dit, a Catalunya Ràdio, que no entén la posició de la Generalitat: "La Generalitat no pot deixar penjat un sector tan important." Donnay ha advertit que començarà una guerra de vendes entre les autonomies, en què Catalunya surt amb desavantatge, ja que els preus seran més competitius fora. Segons Donnay, "els catalans haurem de lluitar contra aquest desavantatge reduint el marge dels concessionaris i el dels fabricants, si no volem perdre les vendes".
I és que a Catalunya l'ajut queda en els 1.500 euros que hi posen el govern central i els fabricants. El conseller d'Economia, Antoni Castells, ha explicat que la Generalitat no hi afegirà diners per la falta d'acord sobre el finançament, tot i que no ha descartat una solució alternativa.
Algunes comunitats, com Navarra, exigeixen estar-hi empadronats per poder aprofitar els descomptes, però això dependrà de la regulació que s'apliqui en cada territori. Per tant, és probable que alguns compradors catalans puguin pagar el cotxe més barat si es desplacen a una altra autonomia o bé si el compren per internet. "Actualment es pot comprar a través de la xarxa qualsevol vehicle en qualsevol lloc d'Espanya", afegeix Donnay, "i aquest és un mercat que ara s'obrirà."
Què cal fer per rebre la subvenció?
Per tenir dret a les ajudes, cal entregar un cotxe amb més de deu anys d'antiguitat i que el nou valgui, com a màxim, 30.000 euros i que sigui poc contaminant. Aquest pla, conegut com a 2000E, és incompatible amb el Pla VIVE, que ajuda en el finançament. S'ha de triar: o una cosa o l'altra.
A Catalunya només hi ha 1.500 euros d'ajuda perquè la Generalitat ja va dir que no té diners, fins que no es resolgui el finançament. El conseller d'Economia, Antoni Castells, ha estat aquest dilluns a "El matí de Catalunya Ràdio", on ha insistit en això, però ha afegit que ho acabaran d'estudiar, perquè la venda de cotxes també implica ingressos per a Catalunya. Madrid i Galícia també estan estudiant què fer.
Si mirem els nostres veïns més propers, a l'Aragó donen 2.000 euros i al País Valencià, 2.500. I tot això a banda de les ofertes que pugui fer cada fabricant o concessionari. Navarra va ser la primera comunitat a aprovar aquestes ajudes directes, que ja limitava només als residents: arriben fins als 2.200 euros i s'han notat en les vendes.
Fins a mig matí, però, els concessionaris de tot l'Estat no han tingut la concreció del nou pla i això ha provocat força confusió. De fet, no saben quins passos han de seguir per tramitar les ajudes, perquè cap organisme els ha donat informació.
Els venedors catalans, amoïnats
A banda de la confusió, el president del Gremi de Venedors de Vehicles, Miquel Donnay, ha dit, a Catalunya Ràdio, que no entén la posició de la Generalitat: "La Generalitat no pot deixar penjat un sector tan important." Donnay ha advertit que començarà una guerra de vendes entre les autonomies, en què Catalunya surt amb desavantatge, ja que els preus seran més competitius fora. Segons Donnay, "els catalans haurem de lluitar contra aquest desavantatge reduint el marge dels concessionaris i el dels fabricants, si no volem perdre les vendes".
I és que a Catalunya l'ajut queda en els 1.500 euros que hi posen el govern central i els fabricants. El conseller d'Economia, Antoni Castells, ha explicat que la Generalitat no hi afegirà diners per la falta d'acord sobre el finançament, tot i que no ha descartat una solució alternativa.
Algunes comunitats, com Navarra, exigeixen estar-hi empadronats per poder aprofitar els descomptes, però això dependrà de la regulació que s'apliqui en cada territori. Per tant, és probable que alguns compradors catalans puguin pagar el cotxe més barat si es desplacen a una altra autonomia o bé si el compren per internet. "Actualment es pot comprar a través de la xarxa qualsevol vehicle en qualsevol lloc d'Espanya", afegeix Donnay, "i aquest és un mercat que ara s'obrirà."
Què cal fer per rebre la subvenció?
Per tenir dret a les ajudes, cal entregar un cotxe amb més de deu anys d'antiguitat i que el nou valgui, com a màxim, 30.000 euros i que sigui poc contaminant. Aquest pla, conegut com a 2000E, és incompatible amb el Pla VIVE, que ajuda en el finançament. S'ha de triar: o una cosa o l'altra.
A Catalunya només hi ha 1.500 euros d'ajuda perquè la Generalitat ja va dir que no té diners, fins que no es resolgui el finançament. El conseller d'Economia, Antoni Castells, ha estat aquest dilluns a "El matí de Catalunya Ràdio", on ha insistit en això, però ha afegit que ho acabaran d'estudiar, perquè la venda de cotxes també implica ingressos per a Catalunya. Madrid i Galícia també estan estudiant què fer.
Si mirem els nostres veïns més propers, a l'Aragó donen 2.000 euros i al País Valencià, 2.500. I tot això a banda de les ofertes que pugui fer cada fabricant o concessionari. Navarra va ser la primera comunitat a aprovar aquestes ajudes directes, que ja limitava només als residents: arriben fins als 2.200 euros i s'han notat en les vendes.
Avui és notícia
Illa diu que el govern hi deixarà la pell per tancar pressupostos: "Al gener passaran coses"
Epidèmia de grip: baixen els casos, però el nombre de contagis es manté alt
Tensió a Badalona entre manifestants a favor i en contra dels desallotjats de l'Institut B9
Els drons, l'arma més letal de la guerra d'Ucraïna: provoquen el 90% dels morts
Graven d'amagat soldats israelians matant a boca de canó un palestí de 16 anys a Cisjordània