Dia dels Innocents
Indonèsia
Balises trànsit v16
Perry Bamonte The Cure
Despeses Nadal
Llevantada Inuncat
Registre patinets elèctrics
Bulgària euro
Fàrmac Alzheimer
Villamanín loteria Nadal
Donald Trump
Dermatosi Nodular
Guardiola
Dakar 2026
Girona Hiopos Lleida ACB

Berlín

Deutsche Bahn, la Renfe alemanya, pagarà als directius segons la puntualitat

La companyia, en pèrdues i força desprestigiada, té problemes de puntualitat en els trens, mentre la cúpula directiva cobra deu milions d'euros l'any, set dels quals en primes

16/12/2015 - 11.06 Actualitzat 16/12/2015 - 13.43

La companyia federal de ferrocarrils alemanya, Deutsche Bahn, té previst vincular les primes dels màxims directius de l'empresa a la puntualitat dels trens, segons ha avançat aquest dimarts el setmanari econòmic "Wirtschafts Woche". La mesura la decidirà aquest dimecres el consell d'administració, que a Alemanya s'anomena "consell de vigilància", i en el qual hi ha representants dels treballadors, seguint el model de cogestió vigent en les grans empreses alemanyes.

Aquesta mesura ja s'aplica amb els sous dels directius que gestionen directament els trens i les infraestructures. El que ara decidirà el consell de vigilància és estendre-la al director general, Rüdiger Grube, i a la resta de màxims directius. Grube té un sou d'un milió d'euros l'any, però amb primes pot arribar als 2 i mig, mentre la junta directiva en conjunt cobra uns 10 milions d'euros, gairebé 7 dels quals són primes, primes que els últims anys han augmentat molt.

 

Enfront això, la situació de la companyia no és gaire bona: d'una banda té pèrdues, i de l'altre un percentatge alt dels trens de mig i llarg recorregut, un 26%, arriben a destí amb retard. A rodalies també hi ha endarreriments, però menors, a Berlín, per exemple, només un 6% arriben amb retard.

El concepte de puntualitat pels ferrocarrils alemanys, però, no és molt precís, perquè es considera que fins a 6 minuts de retard un tren és puntual, i els usuaris es queixen que, quan han de fer transbordament, 4 o 5 minuts poden suposar perdre l'enllaç a un altre tren.

De tota manera, comparada amb Rodalies de Barcelona, per exemple, l'alemanya és una xarxa molt més extensa i els usuaris estan acostumats a uns standards de puntualitat i de qualitat més alts.

 

Una companyia amb problemes

Deutsche Bahn és la principal companyia ferroviària alemanya, i s'encarrega tant de la gestió dels trens com de les infraestructures per on circulen, a més d'altres serveis. La van fundar el 1994 després de la reunificació del país, fusionant diverses companyies anteriors i és propietat del govern federal però funciona com una companyia privada.

A Alemanya gairebé 200.000 persones treballen per Deutsche Bahn, però té presència a 130 països, amb 100.000 treballadors més, amb una xifra total de negoci de gairebé 40.000 milions d'euros anuals. Diàriament mou 30.000 trens de passatgers i de mercaderies, que suposen 2.200 milions de passatgers anuals. Es preveu, però, que aquest any tingui 1.000 milions de pèrdues, i que aquestes augmentin els pròxims anys.

Rüdiger Grube va arribar a la companyia el 2009 procedent de Daimler amb la missió de modernitzar-la i actualment compagina la direcció de Deutsche Bahn amb càrrecs a Mitsubishi, McLaren, Hyundai i Airbus. El seu sou fa temps que és tema de debat al consell de vigilància.

Precisament aquest dimecres Grube ha de presentar la seva proposta de pla de futur de la companyia, que preveu millorar significativament la puntualitat dels trens. Els sindicats han criticat que promeses anteriors en el mateix sentit no s'han complert.