B9 Badalona
Atemptat Moscou
Mor Vince Zampella
EUA i Veneçuela
Comprovar loteria de Nadal
Loteria de Nadal 2025
Epidèmia de grip
Illa pressupostos
Premi Internacional Catalunya
Medalla d'Or de la Generalitat
Drons Ucraïna
Tiroteig Castelldefels
Vila-real Barça
Girona Atlètic de Madrid
Brahim Díaz Marroc

Barcelona

El director d'obres del túnel del Carmel nega que ordenés la decisió detonant de l'accident

El director de les obres de prolongació de la línia 5 del metro de Barcelona, Javier Gete-Alonso, ha ratificat davant del jutge que no va ordenar, ni va tenir coneixement de l'excavació en el túnel de maniobres que va ser el detonant de l'ensorrament del Carmel. Gete-Alonso, enginyer de camins, canals i ports de la consultora TEC-4, ha declarat com a imputat durant sis hores per l'enfonsament del Carmel, que va afectar més de 1.200 veïns el 27 de gener del 2005. També ho han fet els representats de les empreses contractades.

21/02/2006 - 08.51 Actualitzat 05/11/2019 - 09.46

El primer de declarar davant la jutge ha estat el director de les obres de la prolongació de la línia 5 del metro, Javier Gete-Alonso. En la comissió d'investigació parlamentària pel cas, Gete-Alonso va assegurar que el contracte amb GISA no exigia la vigilància de les obres durant les 24 hores del dia. Ara, davant la titular del jutjat d'instrucció número 33 de Barcelona, Elisabet Castelló, ha reconegut que feia sis mesos que no observava personalment el túnel i ha insistit que ell ni tan sols va saber que s'havia ordenat seguir excavant el túnel. L'enginyer ha recordat la seva "sorpresa" quan el 25 de gener va baixar amb el director d'obres al túnel i va observar una rasa a la part inferior d'una de les parets del túnel d'entre quatre i cinc metres de longitud, dos d'ample i 70 centímetres de profunditat, que ell no havia autoritzat. No obstant això, ha recalcat Gete-Alonso, l'esmentada excavació, malgrat tractar-se d'una rasa menor, se li hauria d'haver comunicat per part de l'empresa constructora i haver comptat amb la seva autorització, atès que qualsevol obra relacionada amb la construcció del metro estava sota la seva responsabilitat. A més, tot i que durant la comissió va situar aquesta rasa com a causant de l'esfondrament del túnel, ara no ha volgut aventurar cap hipòtesi sobre l'origen de l'enfonsament, argumentant que ell ha acudit a declarar davant la jutge com a imputat i que, per tant, seran els informes pericials els que determinin les causes de l'ensorrament. No obstant, ha admès que ell havia demanat a les empreses responsables de la construcció diverses contraanàlisis dels materials utilitzats en la construcció del túnel, ja que en dubtava de la qualitat. Després d'un any d'instrucció, la jutge ha acumulat milers de folis de proves documentals per un presumpte delicte d'estralls i danys per imprudència. Els altres quatre imputats cridats a declarar han estat l'enginyer de mines i responsable dels estudis geotècnics de les obres de prolongació de la línia 5 del metro que va fer l'empresa Geocontrol, Benjamín Celada; el responsable de seguiment de les obres i tècnic de l'empresa pública GISA, Antoni Pérez, i els tècnics de TEC-4 i de l'UTE que executaven les obres, Rafael Piquer i Sergio García.