Desallotjament Institut B9 Badalona
Europa cotxe elèctric
Pla habitatge CE
Illa pesta porcina
Sumar PSOE
Sirat
Tractorada Barcelona
Anna Guitart Institut Ramon Llull
BCN Gastronomic Society
Hisenda bizums
Mèrit de les Belles Arts
Pilar Alegría eleccions Aragó
The Best
Guadalajara Barcelona
Ter Stegen

El MWC exhibeix la mobilitat del futur: càpsules que viatjaran a 1.200 km/h i drons taxi autònoms

01/03/2023 - 06.31 Actualitzat 01/03/2023 - 06.31

ACN L'Hospitalet de Llobregat - L'edició d'aquest any del Mobile World Congress també incorpora espais dedicats a la mobilitat del futur. Un dels estands que més ha cridat l'atenció als visitants és el d'HyperloopTT, que proposa un mode de transport basat en càpsules que viatgen a 1.200 quilòmetres per hora a través d'un tub al buit i levitació magnètica que, per exemple, permetria unir Barcelona amb destins europeus en unes dues hores. També hi ha espai per a drons aeris destinats a fer de taxi que SK Telecom espera posar en servei a Seül el 2026 o dispositius de Vodafone destinats a incrementar la seguretat viària, com llums d'emergència i cons equipats amb una targeta SIM que informa als conductors de vehicles connectats i a les app a temps real.

El projecte d'HyperloopTT consta d'una càpsula que viatja per a l'interior d'un tub al buit a 1.200 quilòmetres per hora, a molt baixa pressió i en levitació magnètica. El vicepresident d'Operacions d'HyperloppTT, Michael Hengst, defensa que és una bona alternativa a l'avió per a trajectes de curt i mig radi, ja que la velocitat mitjana de l'avió -comptant aproximacions, aterratges i enlairaments- es redueix a 650 quilòmetres per hora mentre que les càpsules acabarien anant més ràpid; i per a trajectes superiors a les tres hores en tren. "Ningú vol estar assegurat set hores en un tren. Nosaltres som una alternativa molt interessant", reitera en declaracions a l'ACN.

Segons l'empresa, la idea que és que el tub vagi per sobre terra, a uns sis o vuit metres d'alçada, per no haver de partir el territori com en el cas dels trens i els vehicles com busos i turismes puguin passar per sota, tot i que també podria ser subterranis en funció de les circumstàncies. "L'avantatge és que pots cobrir amb plaques solars i poses un parc solar immensament gran que permet generar més energia de la que utilitzem en un any", apunta Hengst.

Cada càpsula està dissenyada per donar cabuda a entre 26 i 48 persones i la idea és que en surti una cap al seu destí cada 40 segons, segons detalla el directiu de l'empresa. "No és com un avió que surt cada mitjana hora o un tren cada hora", afegeix Hengst, que assegura que el preu dels viatges no està definit però avança que "no serà molt car". El directiu assenyala que per aquest nou mode de transport ja s'hi han interessat moltes empreses i que pot anar a adreçat també a aerolínies i operadors ferroviaris.

Hengst defineix el model proposat per HyperloopTT com "el cinquè mode de transport" després dels cotxes, els trens, els vaixells o avions i celebra que actualment la Comissió Europea està treballant en un marc regulador. La voluntat, per la companyia, és que al 2030 aquest nou mode de transport ja sigui una realitat. De moment, en els pròxims dies s'ha de resoldre un concurs per construir un tram de deu quilòmetres entre Venècia i Pàdua perquè entre en funcionament entre el 2026 i el 2028.

Tres pavellons més enllà, la sudcoreana SK Telekom torna ser un dels espais més visitats del Mobile World Congress. Si l'any passat feia una demostració sobre com seguir un concert de Dua Lipa en el metavers, aquest any l'estrella és un dron no tripulat pensat per fer de taxi i que, d'acord amb les previsions de la multinacional, podria començar a sobrevolar Seül a partir del 2025. L'aparell funciona amb intel·ligència artificial i amb energia renovable, segons detalla la 'brand ambassador' de la marca Elsa González Solà. Tot i així, admet que encara calen els permisos de les administracions perquè l'aparell pugui sobrevolar la capital sud-coreana.

La intenció de l'empresa és que aquests aparells sobrevolin la ciutat i que mitjançant la intel·ligència artificial sàpiguen en quin punt de la capital han d'aterrar. A més, hi ha la possibilitat de continuar el viatge amb un vehicle autònom.

Llums d'emergència i cons que informen d'incidències a la carretera a través de la plataforma DGT 3.0

Una altra de les solucions de mobilitat que es presenten aquests dies al Mobile World Congress ve de la mà de Vodafone que, entre d'altres, presenta dos dispositius que, connectats a la Plataforma DGT 3.0, informen de les incidències a la carretera en temps real i a través d'aplicacions i sistemes d'infoentreteniment dels vehicles. La plataforma de la Direcció General de Trànsit busca posar en contacte aquests dispositius amb els vehicles connectats, que encara no són majoria.

Per exemple, el dispositiu V16, un llum per a emergències a la carretera que informa de les incidències enganxant-lo al sostre del vehicle i evitant que el conductor o algun dels ocupants hagi de sortir. Així, també es vol posar fi a les 35 morts anuals a l'Estat per atropellament per aquest motiu, segons explica el responsable del sector Públic de Vodafone IoT, Guillermo Díaz, a l'ACN.

El llum, que serà obligatori a partir del 2026, incorpora també una targeta SIM amb 12 anys de vigència que emet a través del mòdul de comunicacions Narrow Band IoT. De fet, aquest dispositiu connectat ja es troba a la venda i els usuaris el poden utilitzar sense cost addicional fins al 2038.

Al mateix estand, l'operadora també mostra uns cons amb la mateixa tecnologia. Disposa d'uns llums per informar d'una incidència o d'obres a la carretera i al mateix temps envia la geolocalització a la plataforma de la DGT perquè doni avís als conductors de la zona. Així, destaca Díaz, en cas d'obres es garanteix la seguretat dels treballadors de les empreses encarregades del manteniment a les vies.