Cerdán cas Koldo
Errejón Elisa Mouliaá
Nick Reiner cadena perpètua
Guàrdia Civil Sant Sadurní
Desallotjament Institut B9 Badalona
Trump petroli Veneçuela
Europa cotxe elèctric
Pla habitatge CE
Illa pesta porcina
Sumar PSOE
"Sirat"
Tractorada Barcelona
The Best
Guadalajara Barça
Alcaraz

Dels carrers de Harlem als escenaris

El poder del blues: "Satan i Adam"

Satan i Adam eren dos músics molt diferents que es van conèixer als carrers de Harlem; les seves vides fan un gir. Un era un bluesman que havia tocat amb James Brown, Etta James o Marvin Gaye, l'altre era un jove professor blanc aficionat a l'harmònica que passava un mal moment

17/05/2022 - 11.09 Actualitzat 30/08/2024 - 14.22

Satan era una llegenda a Nova York, un bluesman que havia tocat amb James Brown, Etta James o Marvin Gaye. Va viure l'explotació dels músics afroamericans per part de la indústria musical i va decidir tocar al carrer, per a "la seva gent", a Harlem. Adam era un jove professor blanc aficionat a l'harmònica que passava un mal moment. Dos músics molt diferents, en dos moments de la vida absolutament oposats, es coneixen als carrers de Harlem i les seves vides fan un gir.

"Musicalment, visualment, en tots els sentits, eren dos extrems del món que es podien unir gràcies a la música. I això és molt bonic". Margo Lewis, representant d'artistes

El Harlem dels anys 80, el d'abans de la gentrificació, era un barri econòmicament deprimit i tocat per la tensió racial. L'ambient era inflamable. Quan el jove Adam Gussow coneix Mr. Satan (Sterling Magee) a la cantonada on sempre tocava i li demana d'afegir-s'hi, el risc era notable, però la connexió va ser màgica i immediata.

"Un dia hi vaig veure un blanc. Era l'única persona blanca que hi havia. "Què fa aquest blanc? L'ajuda o li roba la música?" Se sentien comentaris d'aquest estil". Peter Noel

Adam sortia de la comoditat de la seva vida i es tornava a emocionar. Aprendria a tocar, amb les seves paraules, "blues de veritat,  amb plena consciència de la complexitat de la situació social en què et trobes". I Sterling revifava amb el seu jove aprenent al costat. Tots dos junts atreien més gent.

La popularitat de Satan i Adam es dispara quan la seva vida es creua amb Bono i The Edge d'U2

El director V. Scott Balcerek rastreja el viatge d'aquest sorprenent duo de blues des dels carrers de Harlem fins a escenaris cada cop més grans, la gravació d'un àlbum i l'èxit, descobrint-nos material d'arxiu sorprenent de gairebé dues dècades de relació. La seva popularitat es dispara quan Bono i The Edge d'U2 ensopeguen amb ells i queden captivats per la seva música, quan eren a Harlem fent la seva pel·lícula "Rattle & Hum" i incorporen una cançó del duo a la pel·lícula i a l'àlbum.

La trajectòria de Satan i Adam acaba sobtadament quan Sterling desapareix sense deixar rastre

La trajectòria de Satan & Adam acabarà sobtadament. Perquè Sterling desapareix sense deixar rastre. Els documentalistes el troben anys després en una residència. I entrevisten Adam Gussow, que ara fa de professor de literatura afroamericana, per reconstruir aquella aventura que els va marcar a tots dos i (potser?) per recuperar alguna cosa d'aquell passat.

Aquest documental és una celebració del poder transformador de la música per curar les ferides i un cant a l'amistat per sobre dels alts i baixos.

"No cal malgastar esforços intentant endevinar el futur. Deixem que flueixi i tot sortirà bé. Avui plou i demà neva. És una mica com el temps. Avui estàs arruïnat i demà ets ric. I a l'inrevés. M'agrada com és la vida i ja està. Perquè no tenim res més. Si no tens vida, no tens res". Satan

"La seva manera de veure el blues i de viure'l em va ajudar a modelar la meva i em va fer sortir una mica de la meva bombolla de jove blanc, narcisista i autocomplaent. Hi ha problemes i problemes. A nosaltres no ens maten a trets". Adam

"Satan i Adam" és un documental dirigit per V. Scott Balcerek.