Héctor Alterio
Jubilació
Peter Greene
"Trump gold card"
Carles III
Trinitarios Catalunya
La Xina i el Japó
Cas Leire Díez
UCO
Trump Europa
Concerts Nadal
Messi Índia
Lisci Osasuna
Barça Osasuna

El suplement

El sobrecost ocult de les compres amb entrega ràpida a la porta de casa

El comerç electrònic revoluciona la logística, però l'auge del sector conviu amb la precarització de les condicions laborals

22/02/2022 - 15.14 Actualitzat 22/02/2022 - 16.11

La facturació del comerç online va assolir els 13.661 milions d'euros el segon trimestre del 2021 a Espanya, segons les dades de la Comissió Nacional del Mercat i la Competència. Unes xifres de les compres per internet que són un 14% superiors a les del mateix període de l'any anterior. D'aquesta manera, es consolida la tendència a l'alça del comerç electrònic, que el 2020 va marcar a l'estat espanyol un rècord amb ingressos de 51.600 milions d'euros, en plena pandèmia.
 

Revolució comercial

El politòleg Toni Rodon posa èmfasi en els costums comercials adquirits com a conseqüència de les mesures sanitàries imposades durant els dos últims anys:

Durant la pandèmia, l'única solució era el comerç online i molta gent ha mantingut certs hàbits de compra

Les restriccions del confinament i el tancament dels comerços físics no essencials durant els pitjors mesos de la crisi sanitària pel coronavirus van alterar els hàbits de consum. Les compres en línia, sense haver de sortir de casa, van augmentar el 2020. Un informe de l'Institut Nacional d'Estadística calcula que 19 milions d'espanyols, és a dir, 6 de cada 10 ciutadans van comprar a través de comerços electrònics.

Entregues en minuts

Getir, Gorillas, Glovo o Amazon son algunes de les companyies que aposten intensament pel comerç electrònic amb la premisa d'una entrega ràpida, en qüestió de minuts o en poques hores. Ja sigui en dies laborales o en cap de setmana. Un negoci competitiu de la immediatesa accelerat arran de la pandèmia.
 

El columnista econòmic del Wall Street Journal Jon Sindreu recorda que els supermercats amb entregues a domicili existeixen des de fa temps, però remarca com els especialitzats en línia han revolucionat les necessitats d'última hora:

"La idea no es fer la compra sencera, sinó productes o ingredients concrets que es necessiten amb urgència".

Un tipus negoci, el de les compres amb entrega ràpida a la porta de casa, que genera nous models empresarials, com els supermercats fantasma.

La cara fosca del comerç electrònic

Quina és la factura oculta d'aquest negoci? Jon Sindreu apunta que la transformació logística és positiva, però a costa de la precarització laboral:

"Les empreses de comerç electrònic han rebaixat les condicions de treball".

En una entrevista al "Revolució 4.0", el director de Comunicació Corporativa a nivell mundial d'Amazon, el català Adam Sedó, assegurava que el gegant nord-americà havia contractat mig milió de treballadors el 2021. Malgrat això, en el cas d'Amazon Espanya els repartidors estan subcontractats.

El politòleg Toni Rodon qüestiona els costos del comerç electrònic d'entrega ultraràpida, més enllà de la precarització de les condicions laborals:

"Hi ha també un impacte ambiental, perquè hi ha més congestió per culpa de les furgonetes".

En aquest sentit, l'Ajuntament de Barcelona ha presentat un projecte per reduir el trànsti urbà de repartidors i incrementar els punts de recollida de paquets.