
Madrid
Els pressupostos de l'Estat destinen més diners a l'AVE a Galícia que al corredor mediterrani
El pressupostos generals de l'Estat per al 2013 aposten clarament, pel que fa a les infraestructures, pel tren d'alta velocitat, en especial en direcció a Galícia, una inversió que passa al davant del corredor mediterrani i Rodalies. De fet, s'emporta la partida més important dels diners destinats a la xarxa ferroviària. Un 71% va a l'alta velocitat i un 2%, a Rodalies: 3.300 milions enfront de 82.
TV3
02/10/2012 - 14.11 Actualitzat 02/10/2012 - 15.46
Els pressupostos generals de l'Estat per al 2013 aposten clarament, pel que fa a les infraestructures, pel tren d'alta velocitat, en especial en direcció a Galícia, una inversió que passa al davant del corredor mediterrani i Rodalies. De fet, l'alta velocitat, tant per a passatgers com per a mercaderies, s'emporta la partida més important dels diners destinats a la xarxa ferroviària. Un 71% va a l'alta velocitat i un 2%, a Rodalies: 3.300 milions enfront de 82.
Entre els corredors en construcció, que enllacen amb la xarxa actual d'alta velocitat, l'estrella és l'AVE a Galícia, que s'emporta 1.079 milions d'euros. Aquesta infraestructura passa al davant del corredor mediterrani, que en té 1.019. El segueixen en inversió els AVEs al País Basc i Astúries i l'AVE extremeny.
Els diners, doncs, es distribueixen en el territori seguint aquestes línies. El rànquing de comunitats segons la inversió el lidera Galícia, i en segon lloc hi ha Catalunya. Després vénen Castella i Lleó, que forma part de l'eix gallec, i Andalusia, inclosa en el Mediterrani. Aquests pressupostos, que aquest mateix dimarts han estat durament criticats pel portaveu del govern, Francesc Homs, també preocupen, i molt, el "lobby" empresarial defensor d'aquest corredor.
No és només la inversió en l'AVE el que fa evident que la principal prioritat del govern espanyol no és el corredor mediterrani. Ahir encara es va fer més evident amb el front comú entre PP i PSOE per convèncer Europa d'incloure la travessia central pels Pirineus a la xarxa bàsica, tot i que la Comissió ja ho va descartar fa un any. Els socialistes catalans han anunciat que hi votaran en contra.
A Catalunya, segons aquests pressupostos, l'any que ve es començaran a construir els accessos definitius al port de Barcelona. Però la principal novetat en ferrocarril el 2013 serà l'arribada de l'AVE a la frontera francesa, que de fet ja figurava en els pressupostos d'anys anteriors però que s'ha anat retardant.
Entre els corredors en construcció, que enllacen amb la xarxa actual d'alta velocitat, l'estrella és l'AVE a Galícia, que s'emporta 1.079 milions d'euros. Aquesta infraestructura passa al davant del corredor mediterrani, que en té 1.019. El segueixen en inversió els AVEs al País Basc i Astúries i l'AVE extremeny.
Els diners, doncs, es distribueixen en el territori seguint aquestes línies. El rànquing de comunitats segons la inversió el lidera Galícia, i en segon lloc hi ha Catalunya. Després vénen Castella i Lleó, que forma part de l'eix gallec, i Andalusia, inclosa en el Mediterrani. Aquests pressupostos, que aquest mateix dimarts han estat durament criticats pel portaveu del govern, Francesc Homs, també preocupen, i molt, el "lobby" empresarial defensor d'aquest corredor.
No és només la inversió en l'AVE el que fa evident que la principal prioritat del govern espanyol no és el corredor mediterrani. Ahir encara es va fer més evident amb el front comú entre PP i PSOE per convèncer Europa d'incloure la travessia central pels Pirineus a la xarxa bàsica, tot i que la Comissió ja ho va descartar fa un any. Els socialistes catalans han anunciat que hi votaran en contra.
A Catalunya, segons aquests pressupostos, l'any que ve es començaran a construir els accessos definitius al port de Barcelona. Però la principal novetat en ferrocarril el 2013 serà l'arribada de l'AVE a la frontera francesa, que de fet ja figurava en els pressupostos d'anys anteriors però que s'ha anat retardant.
Avui és notícia
Quan un embús fantasma atura el trànsit: per què passa i en quins punts n'hi ha més
La IA obligarà els treballadors a reinventar-se: tres experts avaluen com canviarà les empreses
Gossos i drons: així treballen els Agents Rurals per detectar casos de pesta porcina africana
Any horrible de la ramaderia: què explica la conjunció de dermatosi, pesta porcina i grip aviària
Reintroduir el llop per controlar la població de senglars? L'opinió d'ecologistes i ramaders