Fa 5 anys que el vol 9525 de Germanwings es va estavellar als Alps
Els familiars de les víctimes recorden com van viure la tragèdia
Al cap de 5 anys de la catàstrofe, una quinzena de familiars recorden els moments més dolorosos que es van desencadenar el migdia d'aquell fatídic 24 de març del 2015
19/03/2020 - 11.48 Actualitzat 19/09/2025 - 12.19
És adient posar el títol d'"Els supervivents del vol 9525 de Germanwings" a un documental dedicat als familiars dels desapareguts en la catàstrofe de l'avió alemany que cobria la ruta entre Barcelona i Düsseldorf estavellat fa cinc anys als Alps francesos per un pilot suïcida?
A primera vista i de manera evident es tracta d'un títol amb un cert contrasentit, perquè en aquella desgràcia va morir tothom, des de l'infaust copilot Andreas Lubitz, amb tractament per problemes psiquiàtrics greus, fins a la resta de persones que viatjaven en aquell avió, uns 149 en total. Però el cas és que aquella experiència va ser tan traumàtica que, a molts familiars, els va provocar un tall sobtat a la vida, tal com l'havien conegut fins aleshores.
La mort d'algú pròxim sempre és un fet traumàtic, però en aquella ocasió la suma de notícies que s'anaven desencadenant després de conèixer-se la de l'accident va posar a prova la integritat dels familiars. Primer, per la sorpresa d'uns fets òbviament no esperats mai; després, per la desinformació que, en les primeres hores, apuntava la possibilitat que hi havia supervivents, i per redoblar-ho tot l'endemà, quan els van comunicar, sense gaires miraments, que havia estat un acte deliberat.
Cal dir d'entrada que poques persones s'han ofert a participar en el programa, la qual cosa ja dona una imatge de l'estat en què es troben les famílies, però això mateix fa augmentar el valor de la decisió que han mostrat els que hi apareixen.
Cinc anys després, ja gairebé s'han tancat totes les incògnites i només queden algunes famílies que continuen litigant judicialment contra Lufthansa, la companyia propietària de Germanwings, per fer-la responsable penal d'haver permès volar un jove pilot amb un llarg expedient de problemes psiquiàtrics i que estava tècnicament de baixa mèdica, que ordenava l'hospitalització preventiva. És cert que ell no ho va comunicar mai a l'empresa, però se suposa que una companyia com Lufthansa, amb aquells estàndards de rigor, hauria d'haver fet quelcom més per controlar-ho.
El nostre agraïment a tots ells, en especial als que hi han participat, als que no han pogut fer-ho i a l'associació Unidos de familiars dels afectats per la catàstrofe.
Avui és notícia
Publicat el Dossier Epstein: milers de documents de la xarxa pedòfila de l'empresari amic de Trump
20 municipis rebran 233 milions de la llei de barris: quins són i a què destinaran els diners
Relators de l'ONU denuncien el "tracte cruel i degradant" del desallotjament del B9 de Badalona
L'Ajuntament de Badalona fa fora les desenes de persones acampades davant el B9
Ordeig diu que els experts europeus no veuen per ara indicis que la pesta porcina sortís de l'IRTA-CReSA