Rio de Janeiro
França i el Brasil discrepen sobre la possibilitat que l'A330 esclatés en ple vol
Els experts francesos i brasilers que investiguen les causes de l'accident de l'avió d'Air France no es posen d'acord. Mentre que França defensa que la dispersió de les restes de l'aparell fan pensar que es va desintegrar per una explosió en ple vol, el govern del Brasil descarta aquesta possibilitat basant-se en les taques de combustible que s'han trobat davant de la costa. Els mitjans francesos s'han afegit a la polèmica. "Le Monde" apunta la hipòtesi que l'avió volés a una velocitat inadequada, mentre que "Le Figaro" destaca la possibilitat que l'aparell es desintegrés, ja fos per una despressurització, un fenomen meteorològic excepcionalment violent o per una bomba.
04/06/2009 - 06.27 Actualitzat 04/06/2009 - 19.30
Els equips de rescat continuen localitzant més restes de l'avió d'Air France que dilluns va desaparèixer enmig de l'oceà Atlàntic amb 228 persones a bord. Les noves troballes s'han fet uns 90 quilòmetres al sud d'on s'han descobert les primeres restes de l'avió. El ministre de Defensa del Brasil, Nelson Jobim, ha explicat en una roda de premsa que és molt poc probable que l'aparell esclatés en ple vol.
Jobim ho justifica dient que les taques de combustible que s'han trobat davant la costa brasilera demostren que aquesta hipòtesi no és possible. A més de les taques de combustible, també s'han trobat peces metàl·liques i objectes triangulars blaus i blancs. Els fragments estan escampats en un radi de 300 quilòmetres.
Les autoritats franceses, en canvi, consideren que el fet que s'estiguin trobant restes de l'aparell en una àrea tan extensa fa pensar precisament el contrari, és a dir, que l'A330 va esclatar durant el vol.
"No hi ha hipòtesis clares"
Pel ministre brasiler, d'altra banda, és evident que l'avió va perdre pressió com a conseqüència d'una avaria elèctrica perquè va enviar un mínim de sis missatges automàtics a la companyia poc després d'informar de fortes turbulències. Segons sembla, entre el primer missatge i la desaparició de la nau van passar tan sols quatre minuts. L'últim alertava de la pèrdua de pressió a la cabina. També es creu que el pilot va intentar variar l'altura de l'avió alterant el pla de vol.
Tot i això, Jobim ha lamentat que per ara "no hi ha hipòtesis clares" sobre el que va poder causar l'accident.
Sense esperances per als supervivents
El que sí que descarta el ministre de Defensa brasiler és que es trobin supervivents, tot i que ha assegurat que s'estan buscant els cossos dels ocupants de l'avió. Si se'ls troba, però, assegura que serà molt difícil identificar-los.
Pel que fa a les caixes negres de l'avió, el Brasil coincideix amb França en la dificultat de trobar-les. Jobim ha ressaltat que podrien estar a 3.000 metres de profunditat i ha afegit que com més al fons estiguin més difícil serà localitzar-les.
Queixes dels familiars
Mentrestant, molts familiars es plantegen denunciar Air France per falta d'informació i pressionen perquè se'ls permeti anar a la ciutat de Recife, que s'utilitza com a base de les operacions, per poder seguir de prop els avenços en les investigacions. La companyia aèria francesa ha publicat la llista de passatgers brasilers desapareguts en aquest vol. A hores d'ara, les autoritats franceses i les brasileres creuen que és impossible trobar supervivents.
Jobim ho justifica dient que les taques de combustible que s'han trobat davant la costa brasilera demostren que aquesta hipòtesi no és possible. A més de les taques de combustible, també s'han trobat peces metàl·liques i objectes triangulars blaus i blancs. Els fragments estan escampats en un radi de 300 quilòmetres.
Les autoritats franceses, en canvi, consideren que el fet que s'estiguin trobant restes de l'aparell en una àrea tan extensa fa pensar precisament el contrari, és a dir, que l'A330 va esclatar durant el vol.
"No hi ha hipòtesis clares"
Pel ministre brasiler, d'altra banda, és evident que l'avió va perdre pressió com a conseqüència d'una avaria elèctrica perquè va enviar un mínim de sis missatges automàtics a la companyia poc després d'informar de fortes turbulències. Segons sembla, entre el primer missatge i la desaparició de la nau van passar tan sols quatre minuts. L'últim alertava de la pèrdua de pressió a la cabina. També es creu que el pilot va intentar variar l'altura de l'avió alterant el pla de vol.
Tot i això, Jobim ha lamentat que per ara "no hi ha hipòtesis clares" sobre el que va poder causar l'accident.
Sense esperances per als supervivents
El que sí que descarta el ministre de Defensa brasiler és que es trobin supervivents, tot i que ha assegurat que s'estan buscant els cossos dels ocupants de l'avió. Si se'ls troba, però, assegura que serà molt difícil identificar-los.
Pel que fa a les caixes negres de l'avió, el Brasil coincideix amb França en la dificultat de trobar-les. Jobim ha ressaltat que podrien estar a 3.000 metres de profunditat i ha afegit que com més al fons estiguin més difícil serà localitzar-les.
Queixes dels familiars
Mentrestant, molts familiars es plantegen denunciar Air France per falta d'informació i pressionen perquè se'ls permeti anar a la ciutat de Recife, que s'utilitza com a base de les operacions, per poder seguir de prop els avenços en les investigacions. La companyia aèria francesa ha publicat la llista de passatgers brasilers desapareguts en aquest vol. A hores d'ara, les autoritats franceses i les brasileres creuen que és impossible trobar supervivents.
Avui és notícia
Seria viable una Catalunya amb 10 milions d'habitants? L'augment de la població, a debat
Reptes polítics del 2026 i què ha quedat pendent: de l'habitatge al finançament o l'amnistia
El temporal arriba a la fi però es demana prudència pel risc d'allaus i el nivell dels cabals
Es reprèn la recerca de la família valenciana desapareguda a Indonèsia en un naufragi
Erradicar el sensellarisme: en tràmit una llei que "evitarà situacions com la de Badalona"