
Nairobi
Ja no queda gasolina amb plom al món, un dels combustibles més contaminants del segle XX
L'ONU calcula que l'erradicació de la gasolina amb plom evitarà més d'1,2 milions de morts prematures cada any
30/08/2021 - 21.04 Actualitzat 30/08/2021 - 21.04
No queda ni un barril de gasolina amb plom a tot el planeta. Els últims litres de gasolina amb plom eren a les estacions de servei d'Algèria, on va deixar de subministrar-se a finals de juliol.
La fi de la gasolina amb plom, un dels combustibles més contaminants del segle XX, l'ha anunciat el Programa de les Nacions Unides per al Medi Ambient, que ho considera un gran pas contra l'escalfament global.
"Aquest perillós metall ha contaminat l'aire, la pols, el sòl, l'aigua potable i els cultius alimentaris durant la major part d'un segle", apunta l'ONU, que vincula el plom amb malalties cardíaques, apoplexies i càncer, a més d'afectar el desenvolupament del cervell humà.
Segons l'ONU, l'erradicació de la gasolina amb plom evitarà més d'1,2 milions de morts prematures cada any i permetrà estalviar 2,4 bilions de dòlars, uns 2,07 bilions d'euros.
Contaminació durant gairebé un segle
L'ús de plom tetraetílic per millorar el rendiment dels motors va començar l'any 1922. Des d'aleshores, ha suposat "una catàstrofe per al medi ambient i la salut pública", segons afirma l'ONU en un comunicat. L'any 1924, la ciència va començar a alertar dels efectes tòxics d'aquest carburant.
Als anys 70, gairebé tota la gasolina que es produïa al planeta contenia plom. L'any 2002, el Programa de les Nacions Unides per al Medi Ambient va impulsar una campanya per eliminar el plom a través de l'Aliança per a Combustibles i Vehicles Nets perquè es tractava "d'una de les més greus amenaces ambientals per a la salut humana".
La directora executiva del Programa de l'ONU per al Medi Ambient, Inger Andersen, creu que la fi de la gasolina amb plom enforteix la lluita per "una transició accelerada cap a vehicles nets i mobilitat elèctrica". Segons Andersen, "la combinació de vehicles i combustibles més nets pot reduir les emissions de gasos en més del 80%".
Sobre aquesta qüestió, Greenpeace Àfrica ha assenyalat que "la fi de la gasolina amb plom és més que una celebració del final d'una era tòxica" perquè suposa "un testimoni de la capacitat del món per aconseguir un objectiu comú junts". L'ONG ecologista ho qualifica com "la fi de l'era de les excuses".
"Mostra clarament que si podem eliminar un dels combustibles contaminants més perillosos del segle XX, podem eliminar completament tots els combustibles fòssils", ha remarcat l'activista de Greenpeace per al Clima i l'Energia a Sud-àfrica Thandile Chinyavanhu.
L'amenaça del creixement de la flota de vehicles
Malgrat la fi de la gasolina amb plom, el Programa de l'ONU per al Medi Ambient alerta que el ràpid creixement de la flota mundial de vehicles continua contribuint a l'amenaça de la contaminació de l'aire, l'aigua i el sòl, a banda de l'emergència climàtica.
Es calcula que el sector del transport és responsable de gairebé una quarta part de les emissions globals de gasos amb efecte hivernacle relacionats amb l'energia i es preveu que creixi fins a una tercera part el 2050.
Tot i que molts països estan en plena transició cap als vehicles elèctrics, uns 1.200 milions de vehicles nous començaran a circular en les pròximes dècades i molts d'ells utilitzaran combustibles fòssils, especialment als països en vies de desenvolupament.
Avui és notícia
El govern prorrogarà els pressupostos, però espera negociar-ne de nous amb ERC i els Comuns
Dimiteix el líder del PSOE d'Extremadura després de la desfeta electoral
Extremadura posa Sánchez i Feijóo davant del mirall
Tensió a Badalona entre manifestants a favor i en contra dels desallotjats de l'Institut B9
Educació aprova la fusió d'assignatures de ciències de primer de batxillerat per al curs que ve