B9 Badalona
Atemptat Moscou
Mor Vince Zampella
EUA i Veneçuela
Comprovar loteria de Nadal
Loteria de Nadal 2025
Epidèmia de grip
Illa pressupostos
Premi Internacional Catalunya
Medalla d'Or de la Generalitat
Drons Ucraïna
Tiroteig Castelldefels
Vila-real Barça
Girona Atlètic de Madrid
Brahim Díaz Marroc

Joan Manén, el nen prodigi de la música que va caure en l'oblit

Comença l'Any Manén, que reivindica el músic barceloní, el primer violinista que va enregistrar els concerts de Beethoven, Bruch i Mendelssohn

10/02/2021 - 16.32 Actualitzat 10/02/2021 - 19.02

Amb quatre anys tocava el piano; amb cinc, el violí; i amb tretze, feia concerts a Nova York. Joan Manén és un cas gairebé únic de nen prodigi i autodidacte, que va gaudir de fama internacional durant la primera meitat del segle XX.

Joan Manén va ser una figura de fama internacional com a violinista, amb més de 4.000 concerts, alguns amb mestres com Strauss, Granados o Pau Casals. Compositor des de molt jove, és autor d'una amplíssima obra de cambra, simfònica i òperes i va estrenar les seves peces a diversos països.

 

 

En un estudi del 2019, el Museu de la Música de Barcelona va concloure que Manén va ser el primer intèrpret que va enregistrar la integral de concerts de violí de Ludwig van Beethoven, Max Bruch i Felix Mendelssohn. Els exemplars físics d'aquestes gravacions es troben repartits per diverses institucions europees, però al Museu de la Música hi ha tres exemplars de regal del concert de Beethoven, un disc comercialitzat dels tres que completen Mendelssohn i dos dels tres de Bruch.

Al Museu de la Música també s'hi conserva el violí de Manén i part del fons del virtuós barceloní.

 

El violí de Joan Manén, que es conserva al Museu de la Música de Barcelona

 

Però la figura de Manén va quedar oblidada, influït per la seva actitud complaent amb el franquisme. "Fa deu anys, quan vam crear l'associació, parlar de Manén era parlar de ningú. Ara, almenys des del món musical, és més conegut, la gent sap que va existir", explica Daniel Blanch, president de l'Associació Joan Manén, que treballa per recuperar i difondre el seu llegat musical.

Manén va morir el 1971, sense haver pogut fer realitat el seu últim gran somni: l'Auditori Manén. Les obres, que ell mateix va pagar de la seva butxaca mentre va poder, van quedar aturades durant cinc dècades. L'edifici va ser enderrocat l'any 2000 i, ara, al seu lloc hi ha uns multicines.

Per recordar-lo, el Departament de Cultura homenatjarà Joan Manén, entre les commemoracions d'aquest 2021, quan fa 50 anys de la seva mort.

 

Retrat de Joan Manén, de jove (Mjartells / Wikimedia Commons)

 

Concert inaugural de l'Any Manén

El Palau de la Música va acollir aquest dimarts al vespre el concert inaugural de l'Any Joan Manén. Al Petit Palau, deu cantants i onze pianistes van interpretar peces del violinista i compositor català.

Amb exposicions, concerts i enregistraments discogràfics, es vol recuperar i difondre la música d'una figura que a Catalunya ha caigut en l'oblit. A finals de l'any passat, l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) va fer el primer enregistrament mundial de dues obres monumentals de Manén: el "Concert per a violí n.3 Ibèric" i la "Simfonia n. 2 Ibèrica".