Inuncat
Bustos cas Mercuri
Sumar PSOE
B9 de Badalona
Shein
Sospitós Universitat de Brown
UE Ucraïna fons russos congelats
Ordeig IRTA-CReSA
Incendi Hospitalet de Llobregat
Trump discurs
Manifestació Brussel·les agrària
Avatar
Guardiola
Pedri Barça
Joan Laporta

Caixa Catalunya

La balança comercial és negativa a Catalunya per la pèrdua de competitivitat, segons un estudi

L'economia catalana perd pistonada. Aquesta és la conclusió d'un estudi de Caixa Catalunya que compara el que es ven a l'estranger i el que s'hi compra: l'anomenada balança comercial és clarament negativa en territori català, especialment en els sectors de l'automoció, el tèxtil i l'electrònica. L'estudi atribueix aquesta tendència del balanç a la pèrdua de competitivitat de la indústria, que troba cada cop més dificultats per mantenir el seu mercat natural, el català.

14/03/2006 - 07.33 Actualitzat 05/11/2019 - 11.50

Any rere any augmenta el nombre de cotxes estrangers que es venen a Catalunya més que no pas els produïts aquí i que es venen fora. En el creixement de la importació de vehicles hi té a veure el fet que el nivell de renda a Catalunya ha pujat, i això ha comportat que molta gent es decanti per models de cotxe d'una gamma més alta dels que es fabriquen aquí. Això ha contribuït a agreujar el desequilibri de la balança comercial, que es dóna en gairebé totes les branques de l'activitat. El tèxtil és un altre cas flagrant. S'han tancat fàbriques a Catalunya i arriba una allau de peces de roba des de la Xina. Amb l'electrònica passa un fenomen semblant, sobretot des dels últims anys, amb el tancament d'empreses com Samsung. Un estudi de Caixa Catalunya ho atribueix a la pèrdua de competitivitat de la indústria, que troba cada cop més dificultats per mantenir el seu mercat natural, el català. En el cas de l'automoció, i fins fa pocs anys, la balança era favorable a Catalunya, que aconseguia col·locar a l'exterior molts més productes dels que arribaven de fora. Ara passa just el contrari. En el cas de la roba, des dels anys 90 ja s'importava més roba de la que s'exportava. Però, des del 2000, aquesta tendència s'ha accentuat per l'entrada en joc de la Xina en els mercats internacionals. El mateix passa amb l'electrònica de consum. Per la Generalitat, millorar la competitivitat de la indústria de l'automòbil passa per centres de recerca com l'Idiada. El conseller de Treball, per la seva part, ha anunciat una inversió de 5 milions d'euros per construir-hi una pista de proves en mullat -la tercera d'Europa- i posar-la a disposició dels fabricants i de la indústria auxiliar.