Indonèsia
Balises trànsit v16
Perry Bamonte The Cure
Despeses Nadal
Llevantada Inuncat
Registre patinets elèctrics
Bulgària euro
Fàrmac Alzheimer
Villamanín loteria Nadal
Donald Trump
Dermatosi Nodular
Guardiola
Robert Lewandowski
Cabrera Espanyol

"Sense ficció" denuncia a "City for sale" les conseqüències del turisme desmesurat

La Barcelona que desapareix a un ritme vertiginós

La directora del documental "City for sale", Laura Álvarez, explica en aquest article quines son les motivacions que la van fer endinsar-se en un projecte audiovisual que havia de sensibilitzar sobre el problema de la gentrificació de Barcelona

29/10/2019 - 22.09 Actualitzat 05/10/2020 - 14.39

A finals del 2015 vaig decidir passar de la preocupació a l'acció. Va arribar un punt que vaig sentir que tant se valia amb qui parlava, fins i tot de què parlava, que la conversa sempre acabava portant al mateix lloc: Barcelona està infestada de turistes, els preus dels pisos estan pels núvols i cada cop es fa més difícil viure a la ciutat. A partir d'aquí, el tema solia derivar o bé cap a la impossibilitat de prendre una cervesa en una terrassa ―perquè, és clar, només t'hi deixen seure si hi soparàs― o cap a alguna experiència dramàtica d'algú proper a qui han fet fora de casa seva.

Aquella tardor vaig tenir una experiència que, tot i no ser dramàtica, em va fer adonar que no volia quedar-me de braços plegats. La meva amiga alemanya Marion va venir de visita, i vaig pensar que seria guai portar-la a un bar molt típic de la Barceloneta al qual feia un temps que no anava, però de què guardava un magnífic record pel menjar boníssim i el caliu de barri que tenia. Sabia que, allà, la meva amiga podria menjar tapes de veritat a bon preu, beure un bon vermut casolà i gaudir d'un ambient local i allunyat de les xancletes de velcro amb mitjons, les càmeres de fotos i les gerres de sangria amb canyes de colors. Però em vaig quedar de pedra quan vam entrar al bar. Sense tenir en compte els tres cambrers i la iaia que pelava patates en una cadira a la cantonada, jo era l'única autòctona en tot el local. Un racó més de la meva estimada Barcelona havia estat conquerit pels turistes.

En aquell moment precís, vaig adonar-me que potser podia fer-hi alguna cosa. Vaig veure clar que la ciutat estava transformant-se a un ritme vertiginós i que l'administració no semblava tenir intenció de fer-hi res. Era necessari i urgent començar una campanya de sensibilització que impactés d'una manera que no deixés ningú indiferent, tampoc la classe política. I vaig decidir fer una cosa que no havia fet mai: una pel·lícula documental.

De seguida vaig descobrir que la lluita contra la gentrificació a Barcelona tenia al darrere una xarxa de col·lectius veïnals molt potent. Vaig voler unir-m'hi. També vaig començar a escriure reportatges per a un diari català de molta tirada. I tot al mateix temps que m'amarava i documentava per poder enfocar el meu documental de la millor manera que pogués.

Al cap de poc temps d'haver començat, vaig adonar-me que tothom estava ja molt acostumat als reportatges de factura clàssica, que agafen com a base narrativa el recurs de l'entrevista, i em va venir de gust experimentar, sortir de la meva pròpia zona de confort periodística i anar un pas més enllà. Volia fer un film documental humanista sobre la turistització de Barcelona i sobre la lluita veïnal, amb personatges reals que ens apropessin experiències commovedores.

"City for sale" és la culminació d'un procés creatiu nascut de la preocupació ciutadana, de l'activisme, de l'esperança i de la passió per explicar històries i donar veu a aquelles persones a qui sovint no s'escolta. Aquests fonaments, juntament amb uns protagonistes excepcionals i un equip artístic amb veritable talent, han constituït una pel·lícula que, espero, ha ajudat a visibilitzar no només el gran problema que tenim a la ciutat amb el turisme de masses, sinó també la lluita veïnal ferma i determinada per la defensa del dret a l'habitatge i el dret a la ciutat.