La locomotora de Vila-seca s'hauria saltat un semàfor perquè li van fallar els frens
És la hipòtesi principal d'un accident en què va envestir un tren de l'R16 que portava 75 passatgers, 6 dels quals van quedar ferits greus i una vintena més, lleus
Redacció
13/06/2022 - 07.57 Actualitzat 14/06/2022 - 07.22
La locomotora de mercaderies que va envestir un tren de la línia R16 de Rodalies de Renfe aquest diumenge a Vila-seca s'hauria saltat un semàfor en vermell perquè els frens li haurien fallat.
És la hipòtesi amb què es treballa sobre un accident que va provocar ferides greus a 6 persones que anaven en el tren, a més de 5 ferits menys greus i 18 de lleus.
Del total de ferits en l'accident, aquest dilluns al matí només en quedava un ingressat a l'Hospital de Santa Tecla, que ja no estava greu. Posteriorment, l'han traslladat al Vall d'Hebron.
Restablert el servei a primera hora de dimarts
Aquest dimarts a primera hora ja s'ha restablert la circulació per les dues vies d'aquest tram, després que durant la nit s'hagi retirat el tren regional.
Ho han fet amb una locomotora i un tren taller que s'han acoblat per davant i per darrere del tren accidentat, que han permès portar-lo al taller de Tarragona, on el repararan.
Hi han treballat una vintena de tècnics entre les 12 de la nit i les 4 de la matinada, i després d'això s'ha pogut restablir la circulació, perquè la via no ha resultat danyada.
Aquest dilluns ja s'ha retirat la locomotora llogada a Cargometro: cap al migdia han aconseguit endur-se-la a l'estació de Reus.
Després de l'accident, la circulació havia quedat concentrada en la via que ha quedat lliure, i això ha comportat retards d'entre 20 i 40 minuts en els trens de les línies R14, R15 i R16.
L'accident va passar poc abans de les 10 del vespre quan el tren regional sortia de l'estació de Vila-seca en direcció a Tortosa amb 75 passatgers: llavors la locomotora, que circulava per la mateixa via en direcció contrària, va xocar-hi.
Fonts d'Adif van dir poc després de l'accident a l'agència EFE que la locomotora, propietat de FGC, Ferrocarrils de la Generalitat, i que estava treballant per a l'empresa Cargometro, s'havia saltat un semàfor "que estava en indicació de parada".
Adif mateix va afirmar a Twitter que el motiu havia estat "una avaria de fre" de la locomotora, però posteriorment el tuit s'ha esborrat.
Aquest dilluns al matí, TV3 ha pogut confirmar que aquesta és la hipòtesi principal amb què es treballa sobre aquest accident, que no ha arribat a fer descarrilar ni el tren regional ni la locomotora.
De 5 a 6 ferits greus
En un primer moment el Sistema d'Emergències Mèdiques, el SEM, va informar que en l'accident de Vila-seca hi havia hagut 5 persones ferides greus, però aquest balanç s'ha augmentat amb una persona greu més aquest matí:
Empresa participada per FGC
Segons han informat aquest dilluns fonts de FGC, quan va patir l'accident la locomotora tornava de Constantí, on havien fet tasques de manteniment per perfilar les rodes.
També han explicat que des del 2010 Cargometro es dedica al transport de peces de vehicles, que fa servir material d'FGC per fer-ho i que personal de Captrain s'encarrega de gestionar aquest material.
Aquestes fonts han precisat que Cargometro és una empresa participada al 51% per FGC i al 49% per Captrain, i que opera amb la llicència i el certificat de seguretat d'aquesta última.
Investigació dels Mossos i d'Adif
Pel que fa a les causes de l'accident, les fonts de FGC s'han limitat a dir que caldrà esperar els resultats de la investigació, que està en mans dels Mossos d'Esquadra i d'Adif.
En aquest sentit, aquest diumenge els agents de la unitat d'investigació de l'Àrea de Seguretat de Transport Metropolità dels Mossos van prendre declaració als maquinistes dels dos trens.
Per la seva banda, el sindicat ferroviari SEMAF ha afirmat que abans de l'accident el maquinista de la locomotora va fer una trucada per avisar que tenia problemes. També que la locomotora havia passat una revisió feia pocs dies.
No van poder avisar el maquinista
Segons ha pogut saber TV3 aquest dilluns, quan el maquinista de la locomotora va veure que no podia frenar al semàfor vermell, va trucar per avisar al centre de comandament.
Els responsables del centre van intentar avisar el maquinista del tren regional que estava a punt de sortir de l'estació de Vila-seca, però no ho van aconseguir.
Quan ja havia arrencat i va veure que venia la locomotora per la mateixa via que ell, va frenar i va activar el senyal d'alarma per avisar els passatgers, però no va poder evitar el xoc.
No està clar encara, però, per què la locomotora circulava per aquella via en sentit contrari.
El SEMAF elogia els maquinistes
Cap a les 12 del migdia el SEMAF ha donat més informació: el maquinista del tren de passatgers va veure un senyal d'alarma que l'avisava que hi havia un tren a la seva via.
Segons ha explicat Luis Moyano, portaveu del SEMAF, el maquinista va trucar al centre de control, va activar l'alarma i també va sortir de la cabina per avisar els passatgers.
"El maquinista del mitja distància veu unes llums, preveu que passarà alguna cosa anormal, i decideix emportar-se tot el passatge del cotxe de cap del tren cap endarrere, i instants després es produeix el xoc."
El sindicat ha aprofitat per elogiar la professionalitat dels dos maquinistes, afirmant que van actuar molt ràpidament i de manera eficaç.
Filial de la francesa SNCF
El soci de FGC a Cargometro, Captrain, és una empresa dedicada al transport de mercaderies que és propietat del monopoli francès SNCF, la Societat Nacional dels Ferrocarrils Francesos.
Té filials en 13 països de la Unió Europea i també a Suïssa i al Regne Unit, i a Espanya és present des del 2018, quan va comprar l'empresa COMSA Rail Transport.
Aquesta empresa la va fundar el 2002 el grup català COMSA, el 2005 va ser la primera empresa privada amb llicència per transportar mercaderies i va començar a funcionar el 2007.
El 2013 SNCF en va comprar el 25% i el 2017 els dos grups empresarials van acordar la venda del 100%, cosa que es va materialitzar l'octubre del 2018.
Segon accident en menys d'un mes
Aquest ha estat el segon accident ferroviari amb un tren de mercaderies implicat en menys d'un mes a Catalunya: l'anterior va ser a Sant Boi de Llobregat, en aquell cas a la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat.
Va passar el 16 de maig, quan un comboi carregat de potassa va descarrilar i va impactar contra un tren de passatgers. El maquinista del tren de passatgers va morir i hi va haver més de 80 persones ferides.
Les conclusions de la investigació sobre les causes d'aquest accident encara no s'han fet públiques.
Avui és notícia
La pluja torna a causar inundacions a Badalona i obliga a evacuar un bloc de pisos a Granollers
Desenes de persones passen la tercera nit al ras al voltant del B9 de Badalona
Dossier Epstein: què s'ha publicat, qui hi apareix i quines novetats hi ha
La mascareta serà obligatòria 15 dies més als centres de salut i residències després de Nadal
"Estem desbordats": els fabricants de balises, a pocs dies de l'obligatorietat dels llums V16