La manifestació de l'Orgull reivindica anar "més enllà del matrimoni" LGTBI i es desmarca de la Pride

L'any passat hi va haver 353 denúncies d'incidències, segons l'Observatori contra l'LGTBI-fòbia de Catalunya, la xifra més alta registrada fins ara

Aquest diumenge, 28 de juny, és el Dia Mundial de l'Orgull LGTBIQ+, una jornada dedicada a lluitar pels drets de les persones lesbianes, gais, bisexuals, transgènere, intersexuals i queer, per donar-los visibilitat i eradicar l'LGTBI-fòbia. 

Diverses ciutats del món han celebrat aquest divendres i dissabte manifestacions i actes previs per commemorar-lo. A Barcelona s'ha fet aquesta tarda una marxa al centre de la ciutat per recordar que ara fa justament 50 anys que es va fer la primera manifestació per l'alliberament sexual i de gènere a la ciutat, el 26 de juny del 1977. 

Acte reivindicatiu del Dia de l'Orgull al centre de Barcelona, aquest dissabte (3CatInfo)

A la manifestació hi han participat unes 2.000 persones, segons la Guàrdia Urbana, i 10.000 segons els organitzadors –les entitats Crida per l'alliberament sexual i de gènere, l'Associació Catalana d'Asexuals (ACA), Atzagaia, el Front d'Alliberament Gai de Catalunya (FAGC) i Arran. 

Sota el lema "Més enllà del matrimoni, de l'altar a la revolta", les entitats convocants han reivindicat que encara queda molta feina a fer i molts drets per assolir. Expliquen que molta gent d'aquests col·lectius encara queden exclosos de les polítiques públiques i continuen patint agressions i violències. 

També s'han desmarcat de la Pride, l'altre gran jornada internacional de l'Orgull que se celebra el 19 de juliol amb desfilades, marxes, festivals, concerts i conferències, entre altres activitats.

La Pride, "més negoci que reivindicació política"

"La Pride no és una manifestació, sinó que és una rua festiva empresarial pensada en clau de benefici econòmic", ha explicat Ángel Camacho, militant de la Crida per a l'alliberament sexual i de gènere i un dels portaveus de la manifestació. 

Camacho explica que la WorldPride "està organitzada per empreses immobiliàries, hoteleres, agències de viatges o de l'oci nocturn que no responen als interessos del col·lectiu ni a una reivindicació política, sinó a un rentat de cara d'un negoci".

Els manifestants s'han desmarcat de la Pride, que consideren més comercial que reivindicativa i política (ACN/Albert Hernández Ventós)

Creu que està molt bé que hi hagi ofertes d'oci i culturals –tot i que les que hi ha no són les que ells voldrien, perquè van massa orientades al turisme, afegeix–, "però el que fa mal és que el col·lectiu de base" de la lluita pels drets de la comunitat LGTBIQ+ "són les entitats que són avui aquí, no les empreses, que al final ens exploten i ens discriminen". 

Barcelona ha presentat una candidatura oficial per acollir la WorldPride el 2030, una iniciativa de Pride Barcelona –entitat de la Cambra LGTBIQ+ Catalunya– organitzada per Turisme de Barcelona i coordinada entre l'Ajuntament, la Generalitat i el Ministeri d'Igualtat.

La candidatura de Barcelona WorldPride 2030 té com a lema "Let's think, let's answer, let's change" i vol "repensar el futur com a comunitat LGTBTQIA+" i oferir "una plataforma d'anàlisi i pensament al voltant dels drets humans". La decisió la pren la InterPride, i la ciutat guanyadora se sabrà a l'octubre.

Hi han participat unes 2.000 persones, segons la Guàrdia Urbana (ACN/Albert Hernández Ventós)

A favor de les "unitats de convivència"

Clara Morató Aragonès, membre de l'Associació catalana d'asexuals i també portaveu d'aquesta manifestació, ha explicat el perquè de l'eslògan d'aquest any. Ha dit que el matrimoni "és garant de drets només per a algunes persones" i ha posat com a exemple els permisos de feina o el dret d'accés a l'habitatge, que només es garanteixen a familiars entesos com a persones amb vincles de sang o relacions reglades. 

Les entitats proposen, per exemple, parlar "d'unitats de convivència" com a base per garantir la igualtat de drets entre persones unides per vincles diversos. 

Creixen les denúncies per LGTBI-fòbia

Les entitats també han denunciat un augment de les agressions contra persones del col·lectiu LGTBIQ+, segons les dades que ha fet públiques l'Observatori contra la LGTBI-fòbia de Catalunya.

L'any passat hi va haver 353 incidències, la xifra més alta mai registrada per aquest observatori. Les entitats participants en la marxa ho associen a un auge de l'extrema dreta i també al fet que cada cop hi ha més conscienciació i més denúncies. 

L'observatori alerta, a més, que les dades del 2026 apunten a un nombre igual o fins i tot superior de denúncies abans que s'acabi l'any.

La gaifòbia es manté com l'acte discriminatori més registrat, seguit de la transfòbia, sobretot a dones trans. Els discursos d'odi continuen augmentat, legitimats sobretot, per l'extrema dreta. 

A la manifestació hi han participat 2.000 persones, segons la Guàrdia Urbana (ACN/Albert Hernández Ventós)

En una entrevista a 3CatInfo, el coordinador tècnic de l'Observatori contra l'LGTBI-fòbia, Cristian Carrer, ha defensat la necessitat d'implementar accions per revertir les dades de l'últim informe, que recullen pràcticament una incidència o agressió cada dia.

"Calen polítiques de prevenció, polítiques de detecció i polítiques d'intervenció quan no hem pogut evitar la situació discriminatòria, però sí que tenim l'obligació d'acompanyar la persona afectada per a la reparació de la seva dignitat", explica. 

Carrer afegeix que també cal "treballar en els contextos socials on es produeixen les discriminacions, perquè si no fem res en una escola, en un centre d'atenció primària, en un mitjà de comunicació, en l'àmbit virtual o en la discoteca on passa, és qüestió de temps que torni a passar" una agressió. 

Domassos als balcons de la Generalitat i l'Ajuntament

La Generalitat i Ajuntament de Barcelona també han fet aquest divendres un acte oficial previ al Dia de l'Orgull amb el desplegament simultani de banderes LGTBIQ+ als balcons de totes dues administracions, a la plaça Sant Jaume. 

Domàs penjat al balcó de la Generalitat pel Dia Mundial de l'Orgull (ACN/Enric Sitjà Rusiñol)

La consellera d'Igualtat i Feminisme, Eva Menor, ha reivindicat una Catalunya de "respecte i dignitat" davant els discursos d'odi i l'LGTBI-fòbia, que també veu en augment. La consellera ha destacat la feina feta per generacions passades "per aconseguir un orgull compartit" i una societat més lliure, i ha advertit que "encara no són conquestes irreversibles".

I des de l'Ajuntament, l'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha anunciat la creació d'un centre de memòria LGTBI+ per dignificar la lluita compartida pels drets civils. Es farà en coordinació amb la Generalitat i té per objectiu preservar un fons documental de referents històrics en la lluita per les llibertats, com el fundador del Moviment Espanyol d'Alliberament Homosexual (MELH), Armand de Fluvià.

Barcelona ha organitzat tot un mes d'activitats i trobades arreu de la ciutat, del 26 de juny al 26 de juliol, sota l'eslògan "Viu el teu orgull" per defensar la diversitat, els drets de gènere i les llibertats de la ciutadania i mostrar que és un "espai segur, compromès i actiu en la lluita contra l'LGTBI-fòbia". 

L'alcalde de Barcelona al balcó de l'Ajuntament, aquest divendres (ACN/Enric Sitjà Rusiñol)

França ajorna la Pride per l'onada de calor

Milers de persones han sortit al carrer a diverses ciutats del món, aquest dissabte, per celebrar el Dia Mundial de l'Orgull. 

Ho han fet a Múnic, a Alemanya, amb l'alcalde al capdavant de la marxa; a Kíiv, a Ucraïna, malgrat la guerra; a Budapest, a Hongria, en el primer Dia de l'Orgull del nou govern de Péter Magyar, elegit a l'abril. 

Manifestants creuen el pont d'Elisabet de Budapest, aquest dissabte (EFE/Zoltan Kocsis)

L'any passat el govern d'Orbán va prohibir la marxa però, tot i això, més de 400.000 persones van omplir els carrers com a mostra de rebuig per aquesta prohibició.

Dia de l'Orgull a Hèlsinki, a Finlàndia (EFE/Kimmo Brandt)

També n'han sortit milers a Milà, a Oslo, a Hèlsinki o a ciutat de Mèxic, on ha coincidit amb el Mundial de futbol.

A Mèxic, el Dia de l'Orgull ha coincidit amb el Mundial de futbol (EFE/Sáshenka Gutiérrez)

No n'hi ha hagut a París, després que el govern francès hagi demanat anul·lar-la per les altes temperatures. A França, 13 departaments estan en alerta vermella per l'onada de calor.