B9 Badalona
Atemptat Moscou
Mor Vince Zampella
EUA i Veneçuela
Comprovar loteria de Nadal
Loteria de Nadal 2025
Epidèmia de grip
Illa pressupostos
Premi Internacional Catalunya
Medalla d'Or de la Generalitat
Drons Ucraïna
Tiroteig Castelldefels
Vila-real Barça
Girona Atlètic de Madrid
Brahim Díaz Marroc

La nova prova d'emissions de vehicles de la Unió Europea ja és obligatòria

El govern espanyol ha establert una moratòria de dos anys

Xavier Duran

01/09/2018 - 10.41 Actualitzat 09/09/2020 - 08.36

Des d'aquest dissabte, tots els vehicles que es matriculin a la Unió Europea hauran d'haver passat un nou test d'emissions. L'anomenat Procediment Mundial Harmonitzat de Proves de Vehicles Lleugers (WLTP per les sigles en anglès) substitueix la prova que es feia fins ara (NEDC, Nou Cicle Europeu de Conducció), dissenyada en la dècada dels 80 i establerta oficialment el 1992. La tecnologia, els hàbits i les condicions de la conducció i les exigències ambientals han canviat. Per això, el NEDC es considera obsolet.

A més d'estar més d'acord amb els vehicles, carreteres i hàbits actuals, el WLTP ofereix un altre avantatge: la prova es farà en condicions més realistes i semblants a les que es troben els conductors. Les condicions en què es practicava el NEDC no tenien gaire a veure amb les situacions reals ni estaven prou controlades. Per això, les emissions mesurades amb el test anterior han caigut un 31% des del 2000, però en les carreteres s'ha constatat que la reducció només era del 10%.

Això també té un cost per als usuaris, que compren un vehicle amb un consum teòric que després resulta que és superior. Segons la web Transport & Environment, entre el 2000 i el 2017 els conductors europeus han gastat 150.000 milions d'euros més en combustible. Els que han patit més la diferència són els alemanys, que han gastat 36.000 milions de més, seguits de britànics, francesos, italians i espanyols -aquests darrers amb una despesa de 12.000 milions d'euros més.

A més, encara ha complicat més el panorama el frau de l'anomenat dièselgate, produït perquè molts fabricants manipulaven sistemes informàtics dels vehicles perquè les emissions registrades fossin menors. Una de les últimes conseqüències ha estat que Mercedes-Benz cridi a revisió uns 700.000 vehicles a tot Europa.

Les proves del WLTP es faran en condicions diverses -rutes urbanes, suburbanes, carretera i autopista-, recorrent distàncies més llargues, amb velocitats mitjana i màxima més elevades, acceleracions i desacceleracions, que estaran més d'acord amb les situacions reals i condicions meteorològiques més pròximes a la mitjana europea.

Confusió en el mercat

Durant un temps, en el mercat hi haurà vehicles que han passat el NEDC i altres que ja han superat el WLTP. Per això, els primers es podran vendre encara fins al 31 de desembre d'aquest any. Però així conviuran en els concessionaris dos cotxes d'un mateix model amb dues emissions teòriques diferents -perquè hauran passat proves diferents-, però que en realitat emeten el mateix.

Per evitar confusions, la Comissió Europea ha establert que a partir de l'1 de gener del 2019 tots els vehicles hauran de dur només certificacions basades en el WLTP. Però l'estat espanyol serà una excepció. Divendres, el Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme va aprovar una moratòria que permetrà correlacionar els valors de les proves NEDC fins al 31 de desembre del 2020. És a dir, que la implantació total del WLTP es retardarà a Espanya dos anys més, fet que xoca amb la intenció de la UE d'harmonitzar el procediment a tots els estats.

Les raons adduïdes pels fabricants són la necessitat de donar sortida a tot l'estoc de vehicles basats en el NEDC, l'adaptació de la producció a la nova normativa i l'augment de fiscalitat i, en conseqüència, de preu que això implicaria.

Això darrer passaria perquè si les emissions reals d'un vehicle són superiors a les certificades segons les proves antigues, hi hauria més vehicles ara exempts que estarien obligats a pagar un impost i d'altres que veurien com aquest augmenta. Però en aquest cas, la Comissió Europa manifestava que el WLTP no ha de significar un augment de cost per al consumidor i que els governs estatals han d'adaptar el seu sistema d'impostos a la nova situació. En cas contrari, afirmen, la introducció del nou test carregarà l'augment en els consumidors. La patronal també reclama eliminar l'impost de circulació, basat en la cilindrada i la potència, i establir-ne un altre que tingui en compte les emissions.

Augment de vendes aquest estiu

De moment, el que s'ha observat aquest estiu és un augment de les vendes, bàsicament pel desig de les marques de donar sortida a l'estoc abans de l'obligatorietat del WLTP i, potser, que alguns consumidors han avançat la compra del vehicle per estalviar un possible augment d'impostos. El mes de juliol, les matriculacions a Espanya van augmentar un 19,3% en relació al mateix mes del 2017. I a falta de dades oficials es calcula que a l'agost, un mes tradicionalment fluix en venda de cotxes, també hi ha hagut una demanda elevada.

Hi han influït els grans descomptes, que poden haver arribat al 40%. Durant els primers sis mesos de l'any la mitjana de rebaixa va ser del 16%. Tot i així, molts concessionaris han fet servir el recurs de l'automatriculació, per vendre després els vehicles com a "quilòmetre zero".