
L'acord per la ronda Nord, bloquejat pel finançament i el tram fins a Granollers
El termini que Esquerra i PSC s'havien posat per firmar el conveni sobre la ronda de Sabadell i Terrassa, i que va ser clau per desbloquejar els pressupostos, s'ha esgotat sense acord
Redacció
03/04/2023 - 13.35 Actualitzat 03/04/2023 - 13.47
L'acord entre el govern i el Ministeri de Foment per fer la ronda Nord, és a dir, la via que ha d'anar des de Terrassa fins a Sabadell i Castellar del Vallès, està bloquejat.
Esquerra i el PSC, en l'acord que va permetre tirar endavant els pressupostos, van establir que abans que s'acabés el primer trimestre d'aquest any s'havia de pactar un conveni entre els dos governs per finançar la redacció del projecte de la ronda. Però el 31 de març ha passat i aquest conveni no s'ha pogut signar. Quin és el problema?
Hi ha un primer escull que fa referència al finançament. El govern espanyol vol que els 200 milions d'euros consignats per a aquest projecte surtin dels diners que la disposició addicional tercera de l'Estatut havia de destinar al dèficit d'infraestructures de l'Estat amb Catalunya, la major part dels quals no s'han pagat.
La Generalitat reclama que la inversió es desvinculi del que considera un deute històric, que ha de rebre independentment. "En cap cas es pot pretendre que la B-40, de matriu estatal, la paguem amb la disposició addicional tercera", ha avisat aquest dilluns la consellera de la Presidència, Laura Vilagrà.
L'altra discrepància té a veure amb un hipotètic perllongament de la B-40 per unir en un futur Sabadell i Granollers. El govern no en vol ni sentir a parlar i assegura que el ministeri inclou referències a aquest tram en la seva proposta de conveni.
Segons fonts de l'executiu espanyol, el que volen és evitar que les demandes de la Generalitat "hipotequin" futurs desenvolupaments de la via. "Ens equivocaríem molt", apunten.
A més, denuncien que el govern vol vetar la presència del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana en la comissió de seguiment del conveni. És a dir, els voldria deixar fora de la coordinació dels treballs.
Malgrat el bloqueig en les negociacions, totes dues parts es mantenen obertes a seguir parlant.
La ministra Raquel Sánchez ha afirmat que confia que l'obra s'acabi executant més enllà del pacte de pressupostos entre el govern i el PSC perquè és una infraestructura "necessària" i ja es va arribar a una entesa amb els municipis afectats i sobre la transferència de fons a la Generalitat.
Sánchez ho ha dit aquest dilluns en presència del conseller de Territori, Juli Fernández, coincidint amb l'inici de les obres de perllongament de les andanes de l'estació d'Arc del Triomf.
Què és la ronda Nord?
Actualment, la B-40 té dos trams operatius: un al Baix Llobregat i l'altre entre Terrassa i Viladecavalls. El tram entre Terrassa i el Baix Llobregat està en obres.
La via mor ara al nord de Terrassa, a prop de la carretera de Matadepera. La ronda Nord ha d'unir aquest punt amb la ronda Oest de Sabadell, en un traçat no gaire diferent de la carretera actual que connecta Sabadell amb Matadepera.
Tot plegat neix d'un projecte redactat fa dècades per l'Estat, el Quart Cinturó, que plantejava aquesta via com una autovia de circumval·lació de l'àrea metropolitana que havia d'unir el Baix Llobregat, el Vallès Occidental, el Vallès Oriental i el Maresme. El traçat inicial s'ha descartat.
Avui és notícia
Operació Veneçuela, cronologia del complot dels EUA per fer caure Maduro
L'economia que ve segons el Banc d'Espanya: boom del consum a cop de crèdit i alça salarial
Últimes hores per fer la compra dels àpats de Nadal: torrons més cars i gambes prohibitives
Reubiquen part dels desallotjats del B9, mentre que una setantena es neguen a marxar de Badalona
Fiscalia insta a aclarir urgentment si Albiol ha ofert solucions als desallotjats del B9