Netflix Warner HBO
Pesta porcina africana
Operació sortida
Concerts Rosalía Lux
Servei militar Alemanya
Cas Helena Jubany
Portes obertes Parlament
Pla Moves III
Nou atac israelià Gaza
ES-Alert dana
Federica Mogherini
Matthew Perry
Flick Barça prèvia Betis
Eric Garcia renova Barça
Hugo Mallo abús sexual

CATALUNYA MIGDIA

L'Aeroport de Barcelona es queda sense la seva pista principal durant 14 dies

Unes obres reduiran la capacitat d'enlairaments i aterratges, en un moment en el qual està a debat l'ampliació d'El Prat amb la construcció d'una nova pista sobre el mar

02/03/2023 - 07.00 Actualitzat 01/03/2023 - 21.57

L'Aeroport de Barcelona haurà de prescindir de la seva pista principal durant catorze dies.

La matinada de divendres a dissabte, començaran unes obres programades per repavimentar-la i condicionar la part central, la més desgastada pels girs dels avions a l'hora de dirigir-se als accessos a les terminals. A més, es millorarà la il·luminació i la instal·lació elèctrica.

L'enlairament d'un avió d'Air Europa (Europa Press/Air Europa)

Això implicarà reduir la capacitat d'enlairaments i aterratges: es passarà de les 78 operacions cada hora que es fan actualment a poder-ne fer només 48. 

Aena hi invertirà més de quatre milions i mig d'euros.

Enmig d'un debat obert

Les obres arriben en un moment en el qual la construcció d'una nova pista sobre el mar per ampliar l'aeroport de Barcelona continua generant debat.

El grup que promou aquest projecte defensa que es construeixi una pista de 3.500 a 1.500 metres de la costa, a deu metres sobre el mar per esquivar l'onatge, una situació que consideren òptima per a l'enlairament dels avions sense afectació sonora. Creuen que es podria construir en quatre anys i costaria 2.200 milions d'euros. 

Entre els arguments contraris en destaquen dos: els costos i, sobretot, que no s'hagin tingut en compte els efectes del canvi climàtic. Ho apunta el catedràtic d'Economia de la Universitat de Barcelona, Xavier Fageda

"Sabem que el nivell del mar pujarà. Hi ha incertesa amb quina magnitud, però em sorprèn que no es tingui en compte el canvi climàtic."

Al seu torn, el gestor aeroportuari Aena havia demanat estendre a cinc-cents metres la tercera pista del Prat, la més pròxima al mar, cosa que implicaria envair la llacuna de la Ricarda, que és un espai natural del delta del Llobregat. Aquesta ampliació requeria una inversió de mil set-cents milions d'euros i es va desestimar.

Recreació virtual de la pista sobre el mar dissenyada pel grup promotor de la proposta

Reducció de l'oferta de vols

Segons explica a Catalunya Ràdio el cap del Departament de Gestió Operativa de l'Aeroport, Arnau Bonjoch, durant el període previst per les obres el Prat operarà tot el dia amb la configuració de pistes que es fa servir a la nit: 

 "En condicions normals s'operarà amb pistes creuades, que vol dir que les aeronaus sortiran per la pista del mar i aterraran per la pista creuada des del mar. Aquesta és la configuració habitual que operem en horari nocturn, de 23h a 7h, i durant aquestes obres serà la configuració preferent en tot el tram horari." 

Un home reparteix una publicació sobre el MWC a l'Aeroport del Prat

Hi haurà un o dos dies que també caldrà prescindir de la pista d'aterratge des del mar i només quedarà disponible una sola pista per a aterratges i enlairaments. Les aerolínies --explica Bonjoch-- ja fa temps que han planificat aquestes dues setmanes per reduir l'oferta de vols: 

 "Hi ha un procés de coordinació amb les companyies aèries que ja s'ha fet diversos mesos abans en el qual les mateixes companyies poden reallotjar vols que es vegin afectats a altres horaris per intentar minimitzar l'afectació.


Entre el final del Mobile World Congress i Setmana Santa sol ser el període de menys trànsit a l'Aeroport de Barcelona.