Mor Vince Zampella
EUA i Veneçuela
Comprovar loteria de Nadal
Loteria de Nadal 2025
Epidèmia de grip
Illa pressupostos
Premi Internacional Catalunya
Medalla d'Or de la Generalitat
Drons Ucraïna
Tiroteig Castelldefels
Mor Chris Rea
Ordeig pesta porcina africana
Vila-real Barça
Girona Atlètic de Madrid
Brahim Díaz Marroc

Les xarxes confirmen que les eleccions són molt més que uns comicis autonòmics

La campanya del 21D ha generat els mateixos impactes que la prèvia de les eleccions espanyoles del 20D, tot i que la població catalana és sis vegades inferior a la del conjunt de l'estat

21/12/2017 - 17.11 Actualitzat 21/12/2017 - 19.09

Tres candidatures es trobaven a un dia de les eleccions en una situació que es podria qualificar com a empat tècnic a les xarxes socials, segons un informe de Sibilare. ERC liderava, amb 1.690.889 impactes, el resultat agregat d'impactes. Ciutadans se situava en segon lloc, amb 1.649.055 impactes i JxCat es trobava a poca distància de totes dues, amb 1.576.053. Les tres candidatures a les quals les enquestes donaven possibilitats de victòria es mostren també a les xarxes com les que generen més volum de conversa.

Si l'empat a tres a les xarxes és un fet destacable, també ho és la consolidació del PSC com a quarta força en nombre de comentaris. Amb un total d'1.303.884 impactes, la candidatura de Miquel Iceta es troba en una situació de clar avantatge respecte a la cinquena força, la CUP (843.936).

Una altra sorpresa han estat les baixes xifres que han acumulat les converses del PP i de Catalunya en Comú. Amb un total de 452.958 impactes, el PP s'ha situat com a penúltima formació en nombre de comentaris, xifra que només ha estat més baixa en el cas de Catalunya en Comú, que ha generat 416.172 impactes.

L'emotiu missatge de Junqueras a la seva dona, el més repiulat de la jornada electoral

Durant la jornada de votacions, un contingut destaca per sobre de la resta. Ho fa tant en nombre de repiulades com en nombre de comentaris obtinguts. Es tracta de la piulada publicada des del compte de Junqueras a Twitter, en la qual recorda la seva família i en concret la seva dona, amb qui avui fa quatre anys que es va casar.

 

Una piulada d'"El matí de Catalunya Ràdio", també entre les més repiulades

Un tuit fet des del compte de @maticatradio ha estat un dels que més impacte han causat a les xarxes. S'hi parla de la denúncia d'alguns interventors d'ERC, que diuen que han trobat a Bellvitge sobres amb paperetesa dins de Cs.

 

La campanya pel 21D produeix fins a 5 vegades més impactes que la del 27S

Durant tota la campanya del 27S es van registrar un total d'1.750.208 impactes, incloent-hi la jornada de votacions, mentre que en aquestes eleccions s'ha comptabilitzat fins a cinc vegades aquesta xifra. En concret, s'havien registrat fins a 7.925.437 impactes a les xarxes durant aquesta campanya quan encara faltava un dia per les eleccions. Aquestes xifres són similars a les registrades a tot Espanya durant la campanya per les eleccions del 20D, que va generar un total de 7.955.485 impactes a les xarxes.

Tot sembla indicar que l'increment de la conversa podria ser una barreja de tres factors: més participació a les converses, la conversa política sobre Catalunya no només interessa Catalunya, sinó que també atrau la resta d'Espanya i s'han multiplicat el nombre de "bots" i comptes falsos.

Si s'analitza la geolocalització, s'observa que la gran majoria de les piulades tenen lloc a Catalunya, la Comunitat Valenciana i les Illes Balears. No obstant, un nombre important dels impactes també s'observen en altres regions com Madrid, Andalusia, Galícia, el País Basc o Astúries.

 

El pes dels partits a les xarxes

Comparant els volums de conversa generats per cadascun dels partits a la campanya electoral del 21D i la del 27 de setembre de 2015, es pot comprovar l'ascens de Ciutadans, que passa d'un 7,5 % del total de la conversa al 20,8. També el PSC creix de manera considerable, i passa d'un 9,9% fa dos anys al 16,5% d'aquesta campanya.

Junts per Catalunya i ERC sumen en aquesta campanya el 41,2% dels missatges, mentre que als comicis passats, quan anaven junts a la coalició Junts pel Sí, van generar el 33,8% de la conversa.

Per contra, el pes del PP, Catalunya en Comú i la CUP minva al total de la conversa de manera notable. Aquestes tres forces es queden en aquesta campanya amb menys de la meitat del pes que van tenir el 27S a les xarxes.

Si s'analitza el volum de conversa segons els blocs, independentistes o unionistes, el bloc independentista (JxCat, ERC i CUP) suma -des que va iniciar la campanya- el 51,8% del volum de conversa, mentre que el bloc unionista (Cs, PSC i PP) en suma el 43%. A la campanya del 27S, el bloc independentista (Junts pel Sí i CUP) va generar el 55% de la conversa, mentre que els unionistes (Cs, PSC i PP) eren el 31,2%.

 

Qui té més seguidors al final de la campanya?

Al final de la campanya, el candidat de Junts per Catalunya, Carles Puigdemont, és qui té més seguidors a Twitter (616.529), seguit per Oriol Junqueras (ERC) i Inés Arrimadas (Ciutadans). Els tres candidats a qui les enquestes atorguen més possibilitats d'obtenir victòria lideren també l'estadística de seguidors.

En un segon esglaó se situen Miquel Iceta (PSC), Xavier Domènech (CeC) i Xavier Garcia Albiol (PP). El candidat de la CUP, Carles Riera és, amb diferència, qui compta amb una comunitat de seguidores més minsa.

 

El català, predominant en el bloc independentista i el castellà, en el constitucionalista

La conversa generada a les xarxes socials al voltant de la campanya del 21D ha tingut el castellà com a llengua predominant (49,8% del total), encara que gairebé empatada amb el català (47,3%)

 

Cs i ERC centren més de la meitat de la conversa en la jornada de reflexió

La jornada de reflexió va generar a les xarxes socials 436.982 impactes (303,4 impactes per minut). És una xifra per sota de la mitjana de l'activitat durant la campanya electoral, que se situa en 472.443 impactes diaris. El moment de màxim dinamisme a les xarxes durant la jornada de reflexió es va produir entre les 10 i les 11 de la nit, quan es registraven 486,7 missatges per minut.

Si s'analitza la conversa per partits, Ciutadans i ERC van generar més de la meitat de la conversa. El partit d'Arrimadas va ser el que va obtenir més impactes (121.782), seguit de la formació de Junqueras (106.312). A la part baixa, el PP es queda amb només el 2,5% de la conversa generada, superat de poc per Catalunya en Comú (6%).

 

El PP, el partit més proactiu a la xarxa; JxCat, el que obté més ressò

El PP ha estat el partit més actiu a Twitter des del seu perfil corporatiu, seguit d'ERC i de Catalunya en Comú. El partit de García Albiol ha fet 2.335 piulades des que va començar la campanya electoral, més del doble del PSC, la formació menys activa des del seu compte oficial.

Tot i ser la cinquena candidatura a l'hora de publicar missatges, Junts per Catalunya és qui més ressò obté de les seves piulades: per cada tuit emès, obté 108,5 retuits. La formació de Puigdemont és, en aquest sentit, la que té la comunitat més mobilitzada i afí al compte corporatiu, seguida de la CUP, que aconsegueix 85,3 retuits per cada piulada. A la part baixa, Catalunya en Comú (27.4 RT per tuit) i sobretot PP (11,1 RT per tuit) aconsegueixen molt menys ressò que les altres candidatures.

Si allò que s'analitza són les mencions als comptes corporatius de cada partit, Ciutadans destaca i molt, amb 386.415 mencions. Junts per Catalunya i ERC se situen també per sobre de la mitjana, però amb poc més de la meitat de les mencions que rep el partit d'Inés Arrimadas.

 

Iceta, el candidat més actiu; Puigdemont, qui aconsegueix més redifusió

Si en lloc dels comptes oficials dels partits s'analitzen els comptes oficials dels candidats, Miquel Iceta (PSC) és el líder més actiu a Twitter, amb 363 piulades des que va començar la campanya, mentre que el compte corporatiu del PSC és l'últim en activitat a Twitter. El segueix de prop Xavier Domènech, de Catalunya en Comú (336 tweets). A la part baixa se situen Carles Riera (67 tweets) i Carles Puigdemont (96).

La resposta que obtenen els candidats a la seva activitat és molt diferent. Carles Puigdemont és, amb molta diferència, qui més redifusió obté de les seves piulades: cadascuna obté de mitjana 1.659,9 retweets, set vegades més que la mitjana de tots els candidats (240,5 tuit per tuit).

En segon lloc, però a molta distància, es troba Arrimadas, de Ciutadans, que aconsegueix 331,1 retuit per cada publicació. A la part baixa hi ha de nou Carles Riera (CUP), que aconsegueix només 53,2 retuit per cada piulada.

 

Comparativa entre la força dels partits i dels candidats

Si es compara el ressò que obté l'activitat corporativa de cada partit (nombre de retuits per cada tuit emès) amb la del seu candidat, Junts per Catalunya lidera les dues classificacions, però a partir d'aquí, es veuen els canvis.

Inés Arrimadas és la segona candidata que més redifusió aconsegueix, però en canvi el perfil corporatiu del seu perfil és el quart en aquest rànquing. I destaca sobretot el cas de la CUP. Mentre que el compte del partit obté un ressò important (la segona formació amb més bon rendiment en aquest sentit), el seu candidat és el darrer. Els candidats d'ERC, PP i de Catalunya en Comú superen en rendiment els perfils corporatius dels seus partits, mentre que els del PSC i la CUP obtenen menys ressò que els comptes de les formacions.

 

Els presos, l'article 155 i la democràcia, els protagonistes de la campanya electoral a les xarxes

Fins a la jornada de reflexió, els temes que han dominat la campanya electoral a les xarxes donat xifres molt similars: la situació dels consellers i líders d'ANC i Omnium empresonats (1.496 impactes), l'aplicació de l'article 155 (1.476 impactes) i la democràcia, tema que inclou al·lusions al referèndum de l'1 d'octubre (1.471 impactes). De fet, a les darreres jornades aquest tema està agafant molta força, mentre que el 155 i els presos en perden.

 

Borrell, la Junta Electoral i el groc, protagonistes secundaris

Més enllà dels grans temes de conversa, la campanya electoral ha tingut protagonistes inesperats. El més clar és el socialista Josep Borrell, que amb les seves declaracions sobre la necessitat de "desinfectar" va aconseguir un gran impacte. El seu nom ha acumulat 83.065 impactes des que va començar la campanya, una conversa que es va concentrar sobretot el 17 de desembre.

El tuit amb més redifusió parlant sobre Borrell l'ha emès l'economista Xavier Sala-i-Martín, amb 7.328 retuits. El diputat Joan Tardà (ERC) ha emès la segona piulada amb més repercussió sobre (4.878 retuits), i en tercer lloc es troba la piulada de Carles Garcia (ERC), amb 4.378 retweets.

 

Un segon protagonista inesperat durant aquesta campanya ha estat la Junta Electoral, que amb les seves decisions s'ha erigit en objecte de conversa, sobretot durant els dies 5 i 18 de desembre. La Junta Electoral ha estat mencionada 61.405 vegades. El tuit amb més redifusió sobre la Junta Electoral l'ha emès l'advocada i periodista Beatriz Talegón (9.668 retuits), seguit del missatge de David Fernàndez (7.896 retweets) i de la piulada irònica de PortuariosCNT (5.965 retuits).

En tercer lloc trobem un color, el groc. El símbol escollit per reclamar la llibertat dels consellers i líders d'ANC i Òmnium que es troben a la presó ha generat 46.691 impactes.

El tuit amb més redifusió sobre el groc l'ha publicat Carles Puigdemont (10.054 retuits), seguit del missatge de Jordi Sànchez (2.792 retuis) i de la piulada d'Oriol Junqueras (1.302 retweets).

Soraya de Sáenz de Santamaría (44.614 impactes) o el Tribunal Suprem (33.597 impactes) han estat uns altres protagonistes secundaris d'aquesta campanya.

 

El 17 de desembre, el dia de més activitat a les xarxes

La campanya s'ha intensificat a les xarxes durant els tres darrers dies en què els partits podien demanar el vot. Entre el 17 i 19 de desembre es concentra la màxima activitat a les xarxes de la campanya. La recta final supera de manera clara la mitjana d'impactes d'aquests dies, situada en 472.443 missatges per jornada.

El 17 de desembre es van registrar 724.409 impactes a les xarxes relacionats amb la campanya del 21D. Això significa 503 missatges per minut, o més de 8 impactes per segon. La segona jornada amb més activitat és el 19 de desembre, amb 696.337 missatges, i el tercer dia és el 18 de desembre, amb 596.323 impactes.

Durant aquests tres darrers dies és quan han tingut lloc els dos grans debats d'aquesta campanya, el que va organitzar la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals el dia 18 i el que va muntar La Sexta la vigília, el dia 17. El dia 19, com a dia de tancament de campanya, és el moment en què les candidatures i els seus seguidors fan el darrer esforç per convèncer els electors, també a través de les xarxes.

 

Puigdemont, el candidat "tuitstar" de la campanya

Si un candidat s'ha revelat com el més important generador de continguts que s'han redifós molt i que a més ho han fet molt de pressa, aquest ha estat el de JxCat. Carles Puigdemont ha situat fins a tres tuits entre els 10 més repiulats de la monitorització sobre les eleccions del 21D.

 

Albiol, el més polèmic de la campanya electoral a les xarxes

El candidat del Partit Popular ha estat l'autor de la piulada que més polèmica ha generat a xarxes socials. Es tracta de la piulada que Albiol va fer amb motiu de la manifestació de Brussel·les on es queixava de que els bombers haguessin anat amb l'uniforme de treball. La piulada acumula fins a 1.734 RT, 2.526 m'agrada i 2.631 comentaris, la majoria dels quals de disconformitat amb les afirmacions del líder del PP. 

 

Núvol de paraules de la campanya electoral