Llenguatge planer a l'administració: com canviaran els tràmits i formularis per fer-los més clars
Els documents i comunicacions amb els ciutadans utilitzaran un llenguatge més clar, estructures més àgils i disseny amb grafismes per facilitar la lectura i la comprensió
Redacció
09/11/2025 - 07.27 Actualitzat 09/11/2025 - 16.12
Tramitar una subvenció, sol·licitar una ajuda o pagar una multa són algunes de les gestions amb l'administració que a partir d'aquest dimarts seran més simples i entenedores. El govern de la Generalitat s'ha proposat utilitzar un llenguatge més planer i una comunicació més clara en tots els canals de contacte amb la ciutadania.
Tal com ha explicat el conseller de la Presidència, Albert Dalmau, l'objectiu és facilitar la lectura i la comprensió, perquè "una administració que parla clar és una administració més entenedora i sobretot, és una administració que redueix el nombre d'errors".
A més, assegura, s'optimitzen els recursos perquè "que una persona pugui entendre què està fent farà que no hagi d'anar presencialment, ni preguntar a un advocat o a un gestor, o trucar al telèfon d'atenció ciutadana".
L'estratègia de simplificar els textos per fer-los més comprensibles inclou tant tràmits amb l'administració com notificacions o altres documents.
Millorar la comprensió per reduir errors
Per això, aquest dimarts el govern aprovarà una estratègia de comunicació clara que ja s'està aplicant a 1.500 tràmits i comunicacions ciutadanes.
Això inclou utilitzar un llenguatge jurídic accessible, transformar el llenguatge administratiu i utilitzar una estructura àgil i un disseny amb grafismes que facilitin la comprensió.
L'ús de negretes, caixes de text, grafismes o llistes de comprovació permetrà adaptar el llenguatge a cada canal i oferir la informació de manera més clara, directa i comprensible, com en aquest exemple:
Per Dalmau, això no implica que la comunicació es faci d'una forma "menys rigorosa". Assegura que "ha de ser compatible el rigor amb la informació que nosaltres enviem, amb un llenguatge pensat per reduir errors i per facilitar la vida a la gent quan llegeix un comunicat o una multa o es relaciona en un tràmit de l'administració".
L'estratègia de comunicació clara s'inclou en una reforma de l'administració de la Generalitat més àmplia que pretén fer-la més accessible, proactiva i personalitzada i que, entre d'altres coses, automatitzarà tràmits i eliminarà la cita prèvia.
Redisseny de 170 tràmits i més de 250 webs
Canvien tràmits com els processos participatius en polítiques públiques, o sol·licitar subvencions per a un cotxe elèctric o per instal·lar plaques solars, tal com ha detallat el secretari de Telecomunicacions i Transformació Digital, Albert Tort.
"L'administració realment fa esforços per fer-se entendre, simplifica aquesta relació d'atenció i d'interacció entre l'administració i els ciutadans i ciutadanes", explica Tort.
L'estratègia de comunicació clara del govern inclou el redisseny de 170 tràmits, que comporten més de 700 formularis, 80 plantilles, 220 fitxers de tràmit, més de 250 pàgines web i altres continguts com cartes, SMS o preguntes freqüents (FAQS).
S'incorporarà l'ús d'intel·ligència artificial amb assistents de redacció que actuaran com a conversors a un llenguatge planer, es crearà un una nova versió del portal Gencat.cat, una part del qual estarà enllestida a finals d'any, i s'ha fet una nova edició de la Guia de comunicació clara. Finalment també inclou un pla de formació dels funcionaris públics.
Avui és notícia
La UE acorda facilitar l'expulsió de migrants i avala el model de centres de deportació de Meloni
Un any sense Al-Assad a Síria: entre la reconstrucció, la violència sectària i un nou rol mundial
Sis experts, dos de l'IRTA, investigaran l'origen i de quin laboratori hauria sortit la pesta porcina
Cues a l'AP-7, la C-16, la C-14 i l'N-260 en direcció Barcelona: les vies més plenes de l'operació tornada
Quan un embús fantasma atura el trànsit: per què passa i en quins punts n'hi ha més