
"Revolució 4.0"
Lluís Llobera, l'animador català de Pixar amb un Oscar: "Treballar aquí és un somni"
Des de Silicon Valley, l'animador revela al "Revolució 4.0" com és treballar al famós estudi d'animació, com va arribar-hi i com l'estudi afronta qüestions com la IA
25/12/2025 - 08.00 Actualitzat 25/12/2025 - 08.01
Com és treballar a Pixar? Xantal Llavina conversa amb Lluís Llobera, l'animador català que ha donat vida a "Encanto", "Lightyear", "Elemental" i "Del revés 2", i que avui té un Oscar.
Des de la seu de Pixar a San Francisco, Llobera explica a "Revolució 4.0" com s'anima una emoció i com es combina creativitat, tecnologia i paciència infinita per crear alguns dels títols més estimats del món.
Pixar: creativitat a cada passadís
Lluís Llobera ho diu sense embuts: "Per mi és un somni, treballar a Pixar." Les oficines, que Llavina descriu com un "parc d'atraccions creatiu", a cada racó són plenes d'artistes que inspiren.
Ha treballat en diverses cintes del famós estudi d'animació, entre ells "Encanto", que va rebre l'Oscar a millor pel·lícula d'animació, i "Del revés 2", que també va estar nominada als Oscar en la mateixa categoria.
D'aquest últim film, l'animador confessa que va "tocar totes les emocions", però especialment l'Ansietat i la Por, els personatges "més exagerats i més bojos".
Tres segons per setmana: així és l'art d'animar
Una de les dades més sorprenents que destaca Xantal Llavina és el ritme de treball. Així ho explica Lluís Llobera:
"De mitjana, als EUA un animador fa uns tres segons de pel·lícula a la setmana."
Cada moviment que veu l'espectador (un parpelleig, un gest, un gir de cap) està creat manualment per un animador. Res és automàtic. Tot passa per iteracions, revisions i sessions constants amb directors i supervisors, segons explica l'animador català.
A més de tècnica, destaca que cal entendre el personatge:
- Què pensa
- Com parla
- Quin pes mou
- Quin gest expressa la seva emoció
És "molta feina i molt meticulosa", diu Llobera, malgrat que la tecnologia avança any rere any.
El secret de Pixar per connectar amb tothom
Lluís Llobera destaca que a Pixar hi ha una cultura que ho impregna tot: la col·laboració absoluta. No hi ha jerarquies rígides, sinó un flux constant de comunicació, idees i transparència.
"No hi ha egos, només ganes de fer la pel·lícula el millor possible", resumeix. També explica per què les produccions de Pixar connecten tant amb adults i infants:
"La gent de Pixar és molt compromesa i hi ha molta consciència de desigualtats socials. No volen adoctrinar, però sí donar eines per entendre's."
Tot plegat, amb una mirada social i humana molt característica de l'estudi.
La intel·ligència artificial i el futur de l'animació
Pixar ja incorpora la IA, però només en processos tècnics, com netejar "sorolls d'imatge, optimitzar color o coses d'aquest tipus", explica l'animador.
"La IA no substitueix la creativitat. No crea els personatges, ni les emocions, ni les històries"
Així doncs, la intel·ligència artificial a Pixar és més aviat una eina més i no pas un substitut. Llobera defensa que la legislació ha d'avançar per protegir el treball artístic i garantir que la tecnologia sigui una ajuda, no una amenaça.
Com arribar a Pixar?
El consell de Lluís Llobera per treballar a Pixar és contundent: "El més important és la passió." El que busca l'estudi no són títols, sinó talent i sensibilitat. Destaca 4 claus per poder accedir-hi:
- Passió per dibuixar i crear
- Constància
- Escoles d'animació online
- Un vídeo d'1-2 minuts amb escenes emocionals i físiques
"Si demostres que entens els moviments, les emocions i el pes, tens possibilitats", i afegeix: "No és tant quants diplomes o carreres hagis fet, sinó demostrar que saps animar."
Al llarg de la seva carrera, l'animador ha conegut actors i creadors de tot el món --inclosa Emma Watson, amb qui es va trobar per sorpresa--, però el que més valora és l'acollida humana que va rebre en entrar a Pixar: "Gent que tenia en un pedestal em va tractar com un més."
Avui és notícia
Alertes per pluges, neu i mala mar: el mal temps marcarà Nadal i Sant Esteve
Nit de Nadal sota el pont de la C-31 per a una cinquantena dels desnonats del B9 a Badalona
De què són responsables les administracions en el desallotjament del B9? Un marc normatiu "confús"
D'on venen els galets, la pasta de l'escudella de Nadal genuïnament catalana
La tradició de la missa del Gall a Montserrat: "És una sensació especial"