
La gesta d'entrar a Barcelona: menys carrils per al cotxe sense prou transport públic
Els últims set anys s'han eliminat 130 quilòmetres de carrils de circulació, però sense que s'hagi reforçat el transport públic a la mateixa velocitat
Redacció
20/04/2022 - 20.44 Actualitzat 21/04/2022 - 12.55
Entrar a la ciutat en hora punta sovint és una gesta per al mig milió de conductors que cada dia accedeixen a Barcelona. L'últim exemple són les cues al nou túnel de Glòries, obert en sentit Llobregat a principis d'aquest mes.
La recuperació del trànsit després del confinament, la reducció del nombre de carrils en algunes vies d'entrada a la ciutat, la congelació de les inversions a la xarxa de Rodalies o algunes infraestructures clau que encara estan pendents són al darrere de les cues que cada dia hi ha per entrar a la ciutat.
Des de fa temps, l'àrea de Barcelona treballa per reduir les emissions contaminants. Amb aquest objectiu, una de les mesures clau és reduir l'ús del vehicle privat un 25% fins al 2030.
A les vies principals de la capital catalana, de mica en mica s'han anat reduint els carrils per als cotxes perquè els guanyessin el transport públic, la bicicleta i els vianants.
Comparant-ho amb l'any 2010, la Meridiana ha passat de 8 carrils per a cotxes a 4; el tram central de la Diagonal, de 8 a 5; i tant la Gran Via com el carrer d'Aragó han passat de 6 a 4 carrils, en favor de la bicicleta i els autobusos.
En els darrers set anys, a Barcelona, s'han eliminat 132 quilòmetres de carrils de circulació.
L'any 2015, el 90% dels carrils eren per als cotxes i motocicletes, el 5% per als autobusos i el 4% per a les bicicletes.
Amb les dades de l'any passat, el percentatge dels carrils per a bicicletes s'ha duplicat, els carrils per a autobusos han augmentat fins al 7,4% i els dels cotxes han disminuït fins al 84% del total.
La radiografia d'aquesta aposta per reduir el nombre de cotxes a Barcelona es pot veure en aquest reportatge del "Telenotícies comarques":
Més transport públic
Per assolir l'objectiu de reduir l'ús del vehicle privat, es vol augmentar la capacitat de Rodalies i la velocitat comercial dels autobusos de línia amb carrils exclusius.
Són mesures, però, que es fan amb comptagotes. La Generalitat retreu a l'estat que la xarxa de Rodalies no ha crescut ni un sol quilòmetre des de fa gairebé 50 anys, mentre que el Ministeri de Transports i Mobilitat s'assegura que ara s'estan abordant les inversions pendents:
Ricard Font, secretari general de Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori: "Un dels nostres principals problemes és que, des del 1975, la xarxa de Rodalies no s'ha ampliat. Durant molts anys hem tingut una desinversió continuada amb l'ampliació de la capacitat i també en el manteniment."
María José Rallo, secretària general de Transports i Mobilitat: "Com totes les actuacions, tenen complicacions importants. Potser no s'han abordat en el moment adequat, però ara s'estan abordant. El ministeri està fent ara un esforç sense precedents en la inversió a Rodalies."
Sigui com sigui, augmentar la capacitat del transport públic hauria de reduir en un 25% el percentatge de conductors que utilitzen el vehicle privat per entrar a Barcelona.
El govern s'ha proposat que, en els pròxims deu anys, la xarxa de transport públic de l'àrea metropolitana de Barcelona registri 360 milions més de desplaçaments anuals. Així, el transport públic arribaria als 1.500 milions d'usuaris l'any 2030.
Però, tot i que s'hi està treballant, algunes obres estan trigant molt més del previst. Entre les actuacions que hi ha en marxa per canviar el transport públic de l'àrea de Barcelona, algunes de les quals han passat anys empantanegades, n'hi ha diverses en què hi ha implicades diferents administracions.
Avui és notícia
Efectes de la llevantada: vehicles atrapats, una dona ferida crítica i crescuda de rius i rieres
La llevantada, en imatges: del fort onatge de la costa a la neu del Ripollès
Busquen una família valenciana desapareguda a Indonèsia en el naufragi d'un vaixell turístic
Trump i el tauler internacional: cada cop més fronts oberts, però sense gaires avenços
Una finestreta per a tot: ampliació de la xarxa d'oficines d'atenció ciutadana integrades