Tiroteig Navas Barcelona
CIS PSOE
Informe PSOE Salazar
UCO Leire Díez
Kilmar Ábrego
Mazón whatsapps
IPC novembre
Aragó eleccions
Lloguer Segur sanció
Aerolínia Plus Ultra
Incidència trens Montmeló
Xabi Alonso
Celta
Guardiola

Més de 1.600 morts en accidents de trànsit per condicions meteorològiques adverses entre els anys 2014 i 2023

La B-10 a Barcelona i la C-14 a Lleida són les carreteres amb més sinistres per mal temps

Pablo Peco

10/12/2025 - 22.22 Actualitzat 11/12/2025 - 07.54

Els factors meteorològics en la conducció durant un trajecte són una de les causes més importants dels sinistres de trànsit a Espanya segons l'estudi "Cuidado, mal tiempo. Influencia de la meteorologia adversa en los accidentes de tráfico (2014-2023)" de la Fundació Línea Directa amb col·laboració amb Fesvial.

La falta de coneixement i de formació dels ciutadans per conduir en situacions de pluja forta, vent o boira intensa fa que la conducció es torni perillosa i augmenti la probabilitat de tenir un accident mortal.

El 22% dels conductors afirmen que davant episodis de condicions meteorològiques com les esmentades cometen infraccions com l'excés de velocitat, i un 13% viatgen amb un estat del vehicle deficitari. 

La pluja, el fenomen més freqüent dels accidents, i la boira, el més letal

El 66% dels accidents passen en dies en què la pluja és present. La boira o boirina, en canvi, representa el 20% sobre el total, i el vent, el 7%. Dels 134.000 sinistres de trànsit en el període de 2014 a 2023, el nombre de morts en dies amb circumstàncies meteorològiques adverses ha estat de 1.614 persones, i gairebé 180.000 el nombre de ferits. Tot i que la pluja és un element fonamental en els accidents de trànsit, la boira densa és la responsable que la perillositat sigui més elevada, per la seva letalitat.

Fenòmens meteorològics que provoquen accidents de trànsit (3Cat)

Quan i on és més probable que passi? 

El període de l'any amb el nombre d'accidents per condicions meteorològiques adverses més elevat és entre octubre i desembre. La combinació de mal temps i desplaçaments més freqüents fa que es converteixi en l'època més perillosa i de més risc per a la seguretat viària. 

Hi ha una clara diferència entre el nord i el sud de la península. Les comunitats autònomes situades al nord són les que més accidents de trànsit registren, perquè són les zones peninsulars amb més precipitació al llarg de l'any, amb més del 10% de morts cadascuna sobre el total. 

I a Catalunya? 

Gairebé el 12% d'accidents mortals a Espanya per factors meteorològics passen a les carreteres de Catalunya. Ocupa la sisena posició en el rànquing d'accidents de trànsit per comunitats amb aquestes condicions.

Les dues carreteres amb més sinistres d'Espanya per factors meteorològics es troben a Catalunya: la B-10 a Barcelona i la C-14 a Lleida. La B-10, la ronda Litoral, és la carretera amb més accidents, concentrats en dos trams: entre els km 0,1 i 17, amb 12 morts; i entre els km 6,6 i 16. En el cas de la C-14, entre els km 105,8 i 139,5, és a dir, entre Artesa de Segre i Oliana.