Salomé Pradas
Nick Reiner
Bondi Beach
Rob Reiner homicidi
Airbnb
La Marató càncer
Xile eleccions
C-17 Montcada i Reixac
Sánchez balanç
Dimiteix l'alcalde d'Alcanar
Casos judicials PSOE
Homenatge Robe Iniesta
Florentino Pérez
Denuncia Pablo Torre
Barça Guadalajara Copa

Mòbils als instituts: prohibir-los o incorporar-los a les classes?

L'aprovació a França d'una llei que prohibirà l'ús dels mòbils a escoles i instituts reobre el debat

Redacció

08/06/2018 - 16.02 Actualitzat 09/09/2020 - 09.28

La decisió de l'Assemblea de França de prohibir que els estudiants facin servir el mòbil a escoles i instituts ha reobert el debat sobre què passa al sistema educatiu català.

Perquè el fenomen és molt generalitzat: a Catalunya tenen mòbil 7 de cada 10 alumnes dels últims cursos de primària i la ESO, els que tenen entre 10 i 15 anys.

Sense regulació general

Aquí no hi ha una prohibició com la que es vol implantar a França el setembre, ni tampoc una regulació general, de manera que cada centre decideix de manera autònoma com el soluciona.

 

I hi ha solucions per a tots els gustos: des d'aquells que el prohibeixen totalment fins als que l'aprofiten com a eina habitual de treball a dins de l'aula, cas, per cert, que també es contempla en la llei aprovada aquest dijous a França.

De tota manera el més habitual no és prohibir-lo, sinó limitar-ne l'ús a determinades situacions, com per exemple buscar informació.

 

Vídeo relacionat: "60 minuts: Pantalles addictives"

 

Què passa de debò?

Però quan es pregunta a estudiants i professors què passa en realitat, les respostes sovint són aquestes:

Aurora Lirio, alumna de 2on d'ESO: "Els nens fan directes, vídeos, de tot, i ho pugen a Instagram, i hi ha gent que fins i tot escolta música mentre els professors no se n'adonen."

Gerard López, alumne de batxillerat: "He suspès el segon trimestre, m'han tret el mòbil, i m'he adonat que utilitzava massa el mòbil a classe. Quan estaven explicant i m'avorria, agafava el mòbil."

Carmen Sánchez, professora de filosofia: "Veig que les seves potencialitats, la seva capacitat d'aprendre, de concentrar-se, es veu molt alterada per l'ús del mòbil."

 

Prohibició o adaptació de l'ensenyament?

Per això alguns sí que creuen que s'hauria de prohibir de manera decidida, fins i tot entre els mateixos alumnes.

Antonella Mera, alumna que no té mòbil: "A mi em semblaria bé, perquè el mòbil és un aparell que distreu molt."

Però entre el professorat també hi ha qui considera que aquest fenomen qüestiona com es fan les classes:

Chus Criado, professor d'educació física: "Per què es distreuen a les classes? Potser no les troben interessants, potser els professors estem ancorats en un sistema que està envellit i que no sap motivar els alumnes."

Andrea Torre, alumna de Batxillerat: "Crec que seria possible utilitzar-lo d'una forma adequada. I no estic a favor de la prohibició, però sí d'una reglamentació."

Els mòbils, però, no només han alterat la vida de les aules: també a l'hora del pati sovinteja en mans dels estudiants. I com que això va en detriment de l'exercici físic i de les relacions socials, també hi ha qui creu que també s'hauria de debatre prohibir-lo o limitar-ne molt l'ús.