Negociacions de pau: l'Iran envia una nova proposta als Estats Units

Teheran ha enviat el text al Pakistan, intermediari de les converses, però no n'han transcendit els detalls

Redacció

L'Iran ha enviat aquest divendres als Estats Units una nova proposta de negociacions, a través del Pakistan. 

Segons ha informat l'agència oficial IRNA, la República Islàmica ha entregat el text aquest dijous a la tarda a Islamabad, intermediari en las negociacions, que no ha donat detalls del contingut. 

La Casa Blanca ha assegurat que efectivament les negociacions continuen. Un punt que ha confirmat després el mateix Donald Trump, però rebaixant les expectatives. 

El president dels Estats Units ha dit que l'Iran ha "fet avenços", però ha admès que no estan arribant a bon port i que no està segur de si Teheran complirà els requisits que Washington li exigeix. "No estic satisfet", ha conclòs.

Volen arribar a un acord. No estan a l'altura. 

De fet, hores abans que es conegués la nova oferta de l'Iran, el cap del poder judicial iranià, Gholamhossein Mohseni Ejei, ha afirmat que l'Iran continua obert al diàleg amb els Estats Units, tot i que rebutja qualsevol coacció.

La República Islàmica mai ha defugit les negociacions... però certament no acceptarem que se'ns imposi una política.

Ejei ha assegurat que els Estat Units no hi han guanyat res amb la guerra i ha afegit que Teheran no cedirà durant les negociacions. 

Trump ha tornat a dedicar aquest divendres unes paraules a Espanya. El mandatari ha afirmat que no està "content" amb Espanya ni amb Itàlia perquè considera que veurien amb bons ulls que l'Iran tingués una arma nuclear. 

Qualsevol que cregui que està bé que l'Iran tingui una arma nuclear no és gaire intel·ligent i seria terrible en el futur. 

El Brent baixa per les expectatives de diàleg

La nova proposta de l'Iran s'ha fet sentir ja als mercats. L'optimisme dels inversors davant la possibilitat que es reprengui el diàleg ha fet que el barril de cru Brent hagi baixat amb força, un 6,5%, i s'ha acostat als 106 dòlars. 

Així doncs, encara un final de setmana a la baixa després de diverses sessions a l'alça i havent arribat a superar els 126 dòlars, uns nivells mai vistos des del principi de la guerra d'Ucraïna el 2022.

El programa nuclear iranià, escull dels EUA

La setmana passada Teheran ja va presentar una proposta a Washington, en què oferia una negociació en diverses fases, com la fi de la guerra, la reobertura de l'estret d'Ormuz per les dues parts i deixar per a més endavant la qüestió del programa nuclear iranià.

La proposta, però, no va convèncer al president Donald Trump, sobretot per l'últim punt, segons apuntaven mitjans dels Estats Units. 

Les converses estan en un punt mort davant de la negativa iraniana d'asseure's a negociar mentre els Estats Units mantinguin el bloqueig dels seus ports i vaixells. 

Washington ha imposat el bloqueig dels ports en represàlia pel tancament per part de Teheran de l'estratègic estret d'Ormuz. D'aquesta manera, pretén bloquejar tota l'economia del país per collar l'Iran perquè rebaixi les seves expectatives. 

Per l'estret d'Ormuz, abans del conflicte, hi passava una cinquena part del consum mundial d'hidrocarburs. El seu bloqueig ha fet que l'"or negre" s'hagi disparat un 57% des que va començar el conflicte.

Les dues parts es van trobar a Islamabad l'11 i el 12 d'abril, unes converses liderades pel president del parlament iranià, Mohamed Baqer Qalibaf, i el vicepresident J. D. Vance.  

La trobada, la de més alt nivell des del triomf de la revolució Islàmica el 1979, va acabar sense acord per posar fi a la guerra que els Estats Units i Israel van engegar contra l'Iran el 20 de febrer. 

Amb tot, amb les negociacions estancades, la tensió a la regió continua, malgrat el fràgil alto el foc vigent des del 8 d'abril. Sobretot, després que Trump va anunciar que aquest dijous seria informat sobre els plans de nous atacs militars per obligar l'Iran a doblegar-se, una amenaça que aquesta setmana ha fet disparar el preu del cru fins a nivell de fa quatre anys.