Netflix Warner HBO
Frank Gehry
Pesta porcina africana
Operació sortida
Concerts Rosalía Lux
Assassinat d'Abu Shabab
Sandro Giacobbe
Servei militar Alemanya
Cas Helena Jubany
Portes obertes Parlament
Pla Moves III
Betis - Barça
Ferran Torres
Busquets Alba MLS

Neix el segell agroalimentari Triplus, una eina per saber si un producte és sostenible

El distintiu està impulsat per tres cooperatives catalanes per ajudar els petits productors a diferenciar-se i fomentar un consum més conscient

28/07/2025 - 16.00 Actualitzat 01/10/2025 - 08.23

Un nou segell agroalimentari anomenat Triplus permet que els consumidors puguin saber amb un cop d'ull si un producte és sostenible. El distintiu classifica el grau de responsabilitat de cadascun a partir de tres categories, la social, l'ambiental i l'econòmica.

Cada categoria conté tres cercles que poden estar pintats de negre o no. Si no hi ha cap cercle pintat de negre, indica que el producte no és gens sostenible. Quan hi ha un sol cercle pintat, l'assoliment és regular; si n'hi ha dos, és bo; i si n'hi ha tres, és excel·lent.
 

Impulsat per tres corporatives catalanes 

Està impulsat per tres cooperatives catalanes, el Col·lectiu Eixarcolant de Jorba, la cooperativa Tres Cadires d'Arbeca i l'Economat Social de Barcelona. 

L'objectiu, segons Andreu Culleré, cap de producció de Tres Cadires, és ajudar els petits productors a diferenciar-se i "fer una fotografia general del producte per saber com està produït i quina qualitat té", explica Culleré. 

D'aquesta manera, afegeix que "es posa a l'abast dels consumidors tota la informació completa i transparent perquè puguin fer un consum més conscient i sostenible".

Ampolles de ratafia de Tres Cadires amb el segell Triplus (3Cat)

La sostenibilitat del producte es pot mirar amb el mòbil 

El segell es complementa amb una aplicació mòbil, disponible per a Android i iOS, que permet ampliar la informació de cada article amb el detall de fins prop d'un centenar d'indicadors.  

L'aplicació es troba en una fase inicial i, de moment, s'ha testejat amb una vintena de projectes com la de les cerveses Lo Vilot, d'Almacelles. 

Les empreses omplen una fitxa de cada article amb informació sobre factors socials, així com les condicions laborals, l'impacte territorial o la perspectiva de gènere. 

També ho fan amb els factors ambientals, com la gestió dels recursos, el model productiu o els residus, i, finalment, sobre els factors econòmics, amb dades sobre la gestió financera, el preu just o la generació d'ocupació. 

Quiònia Pujol, de Cerveses Lo Vilot (3Cat)

"No només miren si és un producte ecològic, sinó que també es mira si el produeixes tu i si és de proximitat i amb valors socials i sostenibles", detalla Quiònia Pujol, presidenta de Lo Vilot Farm Brewery. "Se'ns analitza, per exemple, el banc amb què es treballa, si és ètic o no, si la persona treballadora viu a prop de les instal·lacions o els salaris", afegeix.

L'aplicació Triplus escanejant un codi de barres (3Cat)

Funciona amb codi de barres 

Els consumidors poden accedir a aquesta informació escanejant el codi de barres del producte. L'aplicació permet guardar els preferits i participar activament en comunitat proposant nous productes, o consultar-ne d'alternatius amb més bones puntuacions. "Nosaltres no tenim sentit si no hi ha un consumidor darrere, i a la inversa. El consumidor vol bons productes i entenem que aquesta ha de ser una eina social per poder canviar això", subratlla Culleré. 

La intenció dels impulsors és que tota la informació sigui auditada per una empresa externa.