Cerdán cas Koldo
Errejón Elisa Mouliaá
Nick Reiner cadena perpètua
Guàrdia Civil Sant Sadurní
Alerta pluja Montsià
Desallotjament Institut B9 Badalona
Warner Bros
Trump petroli Veneçuela
Banksy Museu Moco Barcelona
Ajut ulleres i lentilles
ERO a Telefónica
Uber Eats jutjats
The Best
Guadalajara Barça
Alcaraz

Només 1 de cada 5 fills de famílies amb poc nivell formatiu arriba a la universitat

Falta d'equitat i classes massa tradicionals, radiografia de la universitat catalana avui

Àgata Fàbregas

15/05/2019 - 16.33 Actualitzat 17/05/2019 - 01.00

Només el 22% d'alumnes catalans fills de famílies amb un nivell formatiu baix arriben a la universitat. Si la universitat fos equitativa, n'hi haurien d'arribar el doble, que és el percentatge d'aquest perfil de famílies a la societat catalana.

L'informe "Ser estudiant universitari avui", que acaba de publicar la Xarxa Vives d'Universitats, destaca que el perfil d'estudiant predominant, en un 55%, és el que prové de famílies amb un alt nivell formatiu i feines ben remunerades.
 
Aquest estudi és el resultat de l'enquesta a més de 41.000 estudiants d'una vintena d'universitats de Catalunya, Andorra, País Valencià i Illes Balears.
 

Com a casa... enlloc

La majoria d'universitaris, un 63%, viu a casa amb la família. És una dada que gairebé dobla la mitjana europea, que està en el 36%, i que situa Catalunya al mateix punt d'Albània i Croàcia (51%), Geòrgia (65%) i Itàlia (69%), i molt lluny dels països nòrdics. A Finlàndia, només un 4% d'universitaris viuen amb els pares, i a Dinamarca i Noruega, un 8 i un 9%.

Aquí, a Catalunya, molts reconeixen que viuen a casa per comoditat, però alguns optarien per emancipar-se si tinguessin algun tipus d'ajuda.

"Jo visc a Sabadell i visc amb els meus pares.

L'altra opció que tindria seria viure en una residència d'estudiants i, sincerament, prefereixo viure amb els meus pares.

Si hi haguessin beques o una cosa així, crec que m'agradaria provar d'anar a viure sol.

Visc amb els pares i la meva germana i, de moment, no canviaria. No m'ho puc permetre, però si m'ho pogués permetre, un lloc amb un plat a taula..."

 

Beques poc efectives

Ara per ara, 6 de cada 10 estudiants no reben cap tipus d'ajuda pública. A més, segons els investigadors, les beques no són prou efectives. Així ho assegura Antonio Ariño, codirector científic de l'informe "Ser estudiant universitari avui":

"El sistema de beques que tenim és un sistema tireta. No et cura el mal. Aquestes famílies tenen necessitats greus perquè un fill -no diguem ja dos fills- puguin estudiar a la universitat, de tot tipus: de transport, de menjar, de compra de llibres..."

 
Pels autors de l'estudi, aquesta falta d'equitat és una mostra que el pla Bolonya -que va suposar el canvi de llicenciatures a graus- i que havia de facilitar l'accés d'aquestes famílies més desfavorides a la universitat, no està funcionant. Ho alerta Antonio Ariño:

"Si ja d'entrada a la universitat hi entra una certa elit de la societat, arribar a titulacions mixtes que procuren més avantatges al mercat de treball, arribar als màsters, i tenir mobilitat, això ja és una selecció de la selecció".

 

 

Classes format segle XIV

Tampoc es veuen millores en la metodologia utilitzada a l'aula.

I és que pels investigadors, si una persona del segle XIV entrés avui a l'aula d'una facultat, veuria que la manera d'impartir les classes pràcticament no ha canviat, la majoria són classes magistrals. Asseguren que només en el 5% de matèries es fan servir les metodologies innovadores, i que la revolució digital pràcticament no ha arribat a les aules. 

Cristina Roy, professora de dret mercantil de la UB, defensa la combinació de metodologies:

"Tampoc hem de dimonitzar la classe magistral, la classe magistral pot anar bé per a segons quines coses o necessitats, i d'altres ho pots combinar amb metodologies més actives".

 

 

Graus femenins i masculins, un escull que cal superar

També hi ha camp per recórrer en la perspectiva de gènere. Les estudiants són majoria a la universitat -més del 60%- però encara hi ha graus marcadament femenins o masculins, i sovint, quan elles accedeixen a una titulació tradicionalment masculina, com ara una enginyeria, pateixen la "síndrome de la impostora", és a dir, se senten culpables o fora de lloc.

 

 
Millors expectatives de futur

Bones perspectives de cara al futur. El 54% d'universitaris creu que els estudis l'ajudaran a aconseguir feines ben remunerades. Aquí hi ha una millora respecte a a primera enquesta, ara fa 3 anys, on només ho considerava el 40%.

Vuit de cada deu creuen que el pas per la universitat els ajudarà a cultivar-se i a aconseguir una feina interessant.