
"El matí"
"Parles amb joves i no saben qui collons era Franco": Francesc Orella alerta sobre la ignorància històrica
L'actor adverteix a "El matí" que el desconeixement del passat recent dificulta entendre la societat actual i valorar la democràcia
24/12/2025 - 15.05 Actualitzat 24/12/2025 - 15.05
"La gent jove ha de saber d'on venim." És l'avís que llança l'actor Francesc Orella en una entrevista a "El matí de Catalunya Ràdio". Orella alerta d'un problema que considera greu: molts joves no tenen "ni idea de què és una dictadura o qui era Franco". Un desconeixement que, segons ell, s'hauria d'afrontar des de les aules. "La ignorància i la por és el pitjor que ens pot passar", adverteix.
Una història que no arriba als joves
L'actor lamenta que molts estudiants acabin l'educació obligatòria sense haver treballat amb profunditat episodis clau com la Guerra Civil, la dictadura franquista o la Segona República. "Parles amb nois i noies joves i t'adones que no saben què va passar fa quatre dies", explica.
Segons Orella, el problema no és tant la manca d'interès com la manera com s'ensenya la història. Sovint es comença per l'antiguitat i no s'arriba mai al passat més recent. Per això proposa capgirar el plantejament: "Potser hauríem de començar pel present i anar tirant enrere. Així s'entén millor el món on vivim."
Quan la ignorància es normalitza
Francesc Orella adverteix que, des del seu punt de vista, la manca d'informació pot portar a banalitzar conceptes greus. Posa com a exemple que alguns joves arriben a dir que no els importaria viure en una dictadura, una afirmació que ell atribueix al desconeixement sobre què significa realment un règim autoritari.
L'actor sosté que sovint la ignorància i la por van lligades i que sense context històric és difícil entendre què implica perdre drets, viure sense llibertats o créixer sota una dictadura:
"Si no coneixes el passat, no pots valorar el present"
Entendre d'on venim per saber on som
La història recent --diu-- va més enllà de la memòria i esdevé una eina clau per interpretar l'actualitat. "Cal saber com érem fa poc, què ha costat arribar fins aquí i per què la democràcia no és un regal", apunta.
En aquest sentit, considera que conèixer el passat ajuda a desenvolupar pensament crític i a posar fre a discursos simplistes o manipuladors. "La informació és clau; sense informació, tot es desfigura", afegeix.
La ficció com a porta d'entrada a la història
La ficció també pot actuar com una eina pedagògica per acostar la història recent als joves. Sèries i pel·lícules ambientades en la Guerra Civil o la postguerra poden despertar interès pel passat. "Una ficció ben feta, amb base històrica, no desinforma; al contrari, pot generar curiositat", comenta.
En aquest sentit, ell participa com a actor a "Terra Alta", una sèrie que combina thriller i drama en un poble fictici i que utilitza el passat recent del país com a teló de fons. Segons explica, projectes així poden convertir-se en una "finestreta" per entendre una època i fer-la més propera als espectadors.
Cultura, educació i responsabilitat compartida
D'acord amb Francesc Orella, preservar la memòria històrica no és només responsabilitat de les escoles. Ell assenyala que la cultura, els mitjans de comunicació i la societat en general també tenen un paper fonamental per mantenir viu el record del passat. "Les escoles han d'explicar-ho, però la cultura ho pot reforçar. Tot suma."
Orella afegeix que parlar del passat no significa reobrir ferides, sinó comprendre-les i aprendre'n, de manera que les noves generacions puguin créixer amb més consciència, més pensament crític i més ben preparades per afrontar els reptes del present i del futur.
Avui és notícia
Reclamen a les autoritats que no es desentenguin de les persones que queden sota el pont de Badalona
Els Comuns denuncien Albiol per delicte d'odi arran del desallotjament del B9 a Badalona
Detecten un cas de grip aviària a l'Urgell, el primer en una granja de Catalunya des del 2023
Alerta per pluges intenses i grans onades a les comarques del nord-est per Nadal i Sant Esteve
Trump sanciona el pare de la llei europea sobre el sector tecnològic que va portar a multar X