
Plantegen mesures per reduir la sinistralitat a l'AP-7 després dels últims accidents amb camions
La implantació de la velocitat variable en els trams conflictius i la formació per als conductors extracomunitaris, entre les propostes de Trànsit per reduir els accidents
Redacció
11/11/2025 - 22.48 Actualitzat 12/11/2025 - 12.12
Un altre accident amb camions a l'AP-7 ha tornat a posar de manifest l'alta sinistralitat que registra aquesta via, especialment en alguns punts i tipus de vehicles concrets. Del 2023 al 2024 es van duplicar el nombre de sinistres a l'AP-7. I la xifra de camions que hi circula ha augmentat exponencialment.
Segons dades de l'1 de gener fins al 31 d'octubre, nou persones que viatjaven en camió han mort a les carreteres catalanes, el triple que l'any passat en aquest període. El director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, ha recalcat que "tenim un increment molt notable i això ens preocupa moltíssim".
De fet, el tram sud de l'AP-7 en el pas per les Terres de l'Ebre està registrant tanta sinistralitat amb vehicles d'alt tonatge que el Servei Català de Trànsit proposa mesures per pal·liar-la. Aquest dimarts al matí hi ha hagut el tercer accident greu de l'última setmana amb tres camions implicats.
Ha passat quan tot just fa una setmana que es va incendiar un camió a l'Aldea i tan sols dos dies després de les cues quilomètriques que hi va haver durant 33 hores per un camió bolcat a l'Ametlla de Mar.
El director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, ha explicat a "Matins" que aquest tram de via --el tram sud de l'AP-7-- està especialment tensionat perquè "hi circulen 12.000 camions en dos carrils", mentre que el tram nord compta amb tres carrils per gestionar xifres similars de trànsit: "Els vehicles pesants que circulen per l'AP-7 entre Calafat i Camarles pateixen quan van en sentit sud".
S'han de fer molts esforços per dominar el vehicle i cal que els conductors estiguin molt formats.
Per tot plegat, trànsit està analitzant la sinistralitat a la demarcació de Tarragona i posant el focus a l'Ebre.
En aquesta línia, demana més formació per als conductors de camions extracomunitaris --en els últims anys s'ha doblat la xifra d'accidents en què estan implicats-- i l'aplicació de la velocitat variable en trams conflictius de l'autopista AP-7, com el de les Terres de l'Ebre.
Un carril més
Paral·lelament, els transportistes i els alcaldes de la zona ja fa anys que reclamen l'ampliació de carrils en aquest punt.
En declaracions a 3CatInfo, Ramon Lamiel ha explicat que, mentre no arriba el sistema de velocitat variable "que sabem que el ministeri està elaborant", proposaran "reduccions de velocitat" com les que ja havíem fet el 2023. El director de Trànsit també ha recordat que els camions tenen prohibit avançar a l'AP-7 a les Terres de l'Ebre.
Trànsit treballa alhora per incorporar un sistema d'alertes viàries als mòbils quan hi ha retencions o accidents. D'altra banda, el director de la Federació d'Empresaris de Transport de Tarragona, Josep Lluís Aymat, recorda que tant ells com els alcaldes de la zona ja fa anys que reclamen l'ampliació de carrils a l'autopista: "Fa molt de temps que la federació ja va manifestar que era indispensable posar un tercer carril a les Terres de l'Ebre".
És evident que la infraestructura no aguanta el pes del trànsit que ha de suportar.
Els transportistes també volen que es transformi l'N-340 en autovia, com s'ha fet a la resta d'aquest corredor viari.
Avisos a temps real
Mentrestant, el Servei Català de Trànsit treballa en un sistema d'avisos "a temps real" per als conductors sobre incidències relacionades amb el trànsit i fenòmens meteorològics --com ara inundacions-- amb l'objectiu de reduir les retencions.
Es tractarà de missatges que s'enviaran a través de la futura aplicació de Trànsit per a aquells usuaris que s'hi vulguin subscriure.
La prova pilot es farà inicialment a l'AP-7 i es començarà a desenvolupar el gener del 2026 amb la intenció que estigui operativa al desembre.
Avui és notícia
Veneçuela, l'epicentre del gir inesperat de Trump en política exterior
L'erràtica guerra de Donald Trump contra les drogues
El ministeri investiga si el brot de pesta porcina africana ha sortit d'un laboratori
Se sacrificaran i es comercialitzaran 30.000 porcs de granges a prop del focus de la pesta porcina
S'amplia la prohibició d'accés als espais naturals per la pesta porcina: consulta els 91 municipis