Netflix Warner HBO
Pesta porcina africana
Operació sortida
Concerts Rosalía Lux
Assassinat d'Abu Shabab
Servei militar Alemanya
Cas Helena Jubany
Portes obertes Parlament
Pla Moves III
Nou atac israelià Gaza
ES-Alert dana
Federica Mogherini
Flick Barça prèvia Betis
Eric Garcia renova Barça
Hugo Mallo abús sexual

Catalunya nit

Una pista marina és la solució a l'ampliació del Prat?

Els impulsors diuen que es podria fer en 4 anys i els detractors en qüestionen el cost i que no es tinguin en compte els efectes del canvi climàtic

Redacció

14/02/2023 - 21.47 Actualitzat 15/02/2023 - 13.58

La construcció d'una nova pista sobre el mar per ampliar l'aeroport de Barcelona-el Prat continua generant debat. De moment, el govern valora que els experts donin idees, agraeix que n'hi hagi d'ambicioses, però ho condiciona tot a un debat en el marc de la Comissió Tècnica a partir de consensos valorant totes les opcions.

Natàlia Mas, consellera d'Economia:

"Volem que infraestructures tan rellevants del país no es decideixin a 600 kilòmetres d'aquí i amb una única proposta."

Què en diuen els detractors del projecte?

Entre els arguments contraris a la pista sobre el mar en destaquen dos: els costos i, sobretot, que no s'hagin tingut en compte els efectes del canvi climàtic.

Xavier Fageda,catedràtic d'Economia de la Universitat de Barcelona:

"Ara deu metres sobre el nivell del mar es considera suficient, però d'aquí a 15 o 20 anys potser no ho serà, perquè sabem que el nivell del mar pujarà. Hi ha incertesa amb quina magnitud, però em sorprèn que no es tingui en compte el canvi climàtic."

El grup que promou aquest projecte defensa que es construeixi una pista de 3.500 a 1.500 metres de la costa, a deu metres sobre el mar per esquivar l'onatge, una situació que consideren òptima per a l'enlairament dels avions sense afectació sonora

 Creuen que es podria construir en quatre anys i costaria 2.200 milions d'euros.

Recreació virtual de la pista sobre el mar dissenyada pel grup promotor

Pendents ara dels partits polítics

El grup que impulsa el projecte el formen el catedràtic de la UPC Eduardo Alonso, els economistes Andreu Mas-Colell i Guillem López Casasnovas, els enginyers Joaquim Coello i Fernando Hermosilla, i l'expresident de l'Institut d'Estudis Catalans (IEC) Joandomènec Ros.

Ros afirma que la seva proposta és la més sostenible des d'un punt de vista mediambiental.

"Pensem que val la pena recordar que el delta ha emergit, és biodivers, és ric i està amenaçat.  Mentre que el predelta és la part submergida, és banal, és sedimentària, hi ha fang i sorra, amb un component gens biodivers."

La pista no es construiria sobre una illa artificial, sinó sobre pilons, i per això --segons aquest grup-- no suposaria cap problema per al medi ambient.

L'economista Guillem López Casasnovas ha defensat a "El matí de Catalunya Ràdio" que la seva proposta minimitza el soroll i les molèsties per als veïns de Gavà i Castelldefels, que l'impacte visual és molt petit i que obre una via de comunicació cap a l'est.

"El punt fort és que qualsevol de les variants que proposem és millor que les alternatives, excepte els que són partidaris de no fer res. No estem parlant d'augmentar la capacitat de l'aeroport, sinó de fer una pista que permeti donar sortida als vols internacionals cap a l'Àsia."

Els promotors de la proposta l'han feta arribar al president de la Generalitat, Pere Aragonès, i al conseller de Territori, Juli Fernàndez, que l'han rebuda amb interès, segons López Casasnovas. També tenen previst exposar-la als partits que els ho han demanat; de moment, Junts i el PSC.

Una alternativa a la del gestor aeroportuari Aena

Aquesta proposta de pista marina contrasta amb la del gestor aeroportuari Aena, que demanaria estendre a cinc-cents metres la tercera pista del Prat, la més pròxima al mar.

La proposta d'Aena ha provocat rebuig entre entitats protectores del medi ambient perquè implicaria envair la llacuna de la Ricarda, que és un espai natural del delta del Llobregat.

Columna de la manifestació a la plaça de la Vila del Prat de Llobregat 

L'ampliació proposada per Aena requeria una inversió de mil set-cents milions d'euros i es va desestimar per aquest rebuig a l'impacte mediambiental de la infraestructura.