
Què és el "sugar dating" i per què es considera prostitució encoberta?
Proliferen els portals d'internet que ofereixen posar en contacte homes grans amb alt poder adquisitiu i noies joves a qui donen diners i fan regals a canvi de companyia
Enric Pinyol Leal
27/09/2025 - 08.02 Actualitzat 29/09/2025 - 09.32
Un home amb alt poder adquisitiu ofereix a una jove universitària pagar-li part dels estudis o fer-li regals cars. A canvi, la noia ha de fer d'acompanyant, establir una relació d'amistat o, fins i tot, anar més enllà.
És una forma de relació que té molts anys, però que ha adquirit una nova definició i dimensió a Internet. Es coneix com a "sugar dating" (cites de sucre). Les pàgines web i apps que ofereixen gestionar aquesta mena de relacions ho defensen com "un estil de vida romàntic alternatiu", però diverses entitats feministes i acadèmiques el titllen de "prostitució encoberta".
Però anem a pams, què és el "sugar dating"? Un "sugar daddy" és un terme popular que defineix un home d'alt poder adquisitiu que té relacions afectives amb dones joves a qui ofereix estatus social i suport material i financer.
De les dones --noies la immensa majoria-- que s'avenen a aquesta relació se'n diu "sugar baby". Aquesta relació es tradueix en diners, regals, viatges, etc., a canvi d'una amistat, un acompanyament a actes o viatges de negocis i, de vegades, també sexe. La relació es basa d'entrada, doncs, en una desigualtat d'edat i d'estatus.
Plataformes com Sugar Daddy España o SugarDaters s'ofereixen a fer de mitjanceres i posen en contacte homes que busquen aquest tipus de relació amb dones joves. Com una mena d'aplicació de cites.
Però segons l'Observatori de la Violència contra les Dones Joves del Ministeri de Drets Socials, aquesta relació seria una forma d'explotació sexual, sota un embolcall que la fa més acceptable socialment. "Es ven entre les dones joves com una opció per guanyar grans sumes de diners i, fins i tot, com una forma d'empoderament", detalla l'Observatori a la seva web.
"Aquest és un nou model de prostitució que es glamuritza"
L'entitat social Diaconia ha dut a terme una campanya de conscienciació en què intenta desmitificar les bondats d'aquest tipus de relació. Explica que els regals o les donacions de diners acaben suposant escenaris d'assetjament, agressió sexual i manipulació. I afegeix que, mitjançant els acords monetaris a què arriben les dues parts, el "sugar daddy" té capacitat de coaccionar l'altra part perquè es produeixi una acció sexual no desitjada.
Una campanya que divulguen les Towanda Rebels, un duo de comunicadores feministes --Teresa Lozano i Zúa Méndez-- que s'ha popularitzat a les xarxes i fora de les xarxes amb el seu activisme contra el que anomenen prostitució 2.0, molt representat pel portal OnlyFans.
A les conferències expliquen que "sugar dating" és simplement una forma de prostitució: "El que es ven com a companyia --quedaràs amb un senyor de cert nivell adquisitiu, que el que vol és que l'acompanyis a sopar, que et posis molt mona i ja està-- és mentida."
"Allò que aquest senyor vol, el que volen els 'sugar daddies', és tenir relacions sexuals i accedir a noies joves"
Aquestes activistes encara van més enllà i expliquen que el "sugar dating", com els vídeos de caràcter sexual que es pengen a OnlyFans es venen com un fals empoderament, el de tenir el control i el poder per explotar la imatge o el propi cos per guanyar diners. "És una mentida com una catedral. No arribes mai a tenir al poder en absolut i estàs donant el poder a l'altra persona, perquè qui paga és qui decideix. Tu no decideixes en absolut, tot i que t'ho creus", afirma Teresa Lozano.
Des del portal SugarDaters, però, ens responen per escrit que funcionen com una pàgina de cites o xarxa social. Asseguren que no ofereixen cap servei que impliqui pagar per res il·legal: "No animem en cap cas ningú a pagar o oferir serveis sexuals. Al contrari, fer-ho va clarament en contra de les nostres condicions d'ús, i ho deixem molt clar".
Els responsables del portal afegeixen: "Si algú es troba en una situació d'abús, en realitat no importa on hagi conegut aquella persona, sigui en línia, en un bar, a la platja, a la ciutat, etc. Ser tractat d'aquesta manera és inacceptable, i hauria d'adreçar-se a les autoritats".
"Si les autoritats es posen en contacte amb nosaltres, cooperem plenament i oferim tota l'assistència possible"
Quina és la dimensió d'aquest fenomen?
Segons l'Observatori de la Violència contra les Dones Joves, tot i que no cita la font, diu que a Espanya hi ha 400.000 persones inscrites a les nombroses pàgines web que promouen i gestionen el "sugar dating" i, així, és el cinquè país del món amb més usuaris.
Només el portal SugarDates diu que a Catalunya té 6.000 usuaris actius. D'aquests, un 46,85% són noies ("sugar baby"); el 36,13% són nois ("sugar boy"); el 14,87% són "sugar daddy" (891 usuaris), i només un 2,15% (129 usuaris) són "sugar mommy".
Per veure l'interès que el "sugar dating" genera, sobretot entre els joves, només cal fer una cerca a les etiquetes relacionades amb els termes "sugar daddy" o "sugar baby".
A TikTok o Instagram hi ha centenars de milers de publicacions --destinades generalment a les noies-- que expliquen què cal fer per convertir-se en "sugar baby", com se'n pot treure profit, i on es mostra els guanys que se n'obtenen. I també, tot i que molt menys, les conseqüències negatives.
Ara que hi torna a haver sobre la taula el debat polític per l'abolició de la prostitució, caldrà veure si el "sugar dating" serà un dels plats a discutir. Un plat, pel que sembla, no tan dolç com es pretén servir.
Avui és notícia
Tres milions de porcs i senglars morts: el viatge de la pesta porcina per la Unió Europea
Senglars: d'estar prop de l'extinció a ser un risc per a l'expansió de la pesta porcina africana
El preu del porc segueix baixant en picat per evitar excedents i facilitar l'exportació a Europa
S'eleven a 13 els positius per pesta porcina africana, tots dins de la zona afectada
Els pescadors de peix blau podran vendre una part de les tonyines que capturin accidentalment