Sílvia Munt Premi Gaudí d'Honor 2026
Rosalía LUX Tour
Nou atac israelià Gaza
ES-Alert dana
Federica Mogherini
Matthew Perry
Mundial 2026 Trump
Veritats i mentides immigració
Origen pesta porcina
Ajuts cotxe elèctric
Fira de Guadalajara
Manga Barcelona
Copa del Rei
Atlètic Balears Espanyol
Sant Andreu

Què és Verifactu: així vol controlar Hisenda les factures dels autònoms a temps real

A partir de l'any vinent, moltes factures i tiquets de caixa tindran un QR en què es podrà consultar informació d'Hisenda sobre la transacció

13/10/2025 - 06.56 Actualitzat 17/10/2025 - 21.46

L'Agència Tributària vol saber, en temps real, els detalls de les factures que fan els autònoms i les petites i mitjanes empreses. L'objectiu: combatre el frau fiscal i evitar que hi hagi modificacions de qualsevol tipus, com la data o l'import, en les factures ja enviades als clients.

Per això, Hisenda ha impulsat Verifactu, un sistema digital per verificar les factures de manera automàtica i amb immediatesa. Implicarà que, a partir de l'any vinent, les factures --també els tiquets de caixa de botigues o restaurants-- tinguin un QR que donarà informació sobre l'operació.

Teòricament, autònoms i empresaris no estan obligats a fer servir el Verifactu. Però, a la pràctica, la recomanació de l'Agència Tributària és fer-ho: asseguren que aquells que no enviïn immediatament les seves factures, tenen molts números de tenir una revisió de la Inspecció d'Hisenda i estan obligats a fer servir un programari capaç de registrar tots els canvis a la factura per demostrar que no fan trampes.

Triïn una opció o l'altra, autònoms i empresaris hauran de fer aquestes modificacions en els sistemes de facturació el 2026. I això ha caigut com una galleda d'aigua freda entre alguns empresaris, que ara han de fer inversions per adaptar-s'hi.

Carnisseries o peixateries, per exemple, ara han de canviar de bàscula per una de nova que generi tiquets compatibles amb el nou sistema. Per això, des de Pimec reclamen una moratòria.

Com acostuma a passar, aquest canvi ve acompanyat de molta lletra petita i de molts dubtes que mirem de resoldre't en les següents preguntes i respostes.

Qui està obligat a adoptar el nou sistema?

Aquells professionals i empresaris que facturin menys de 6 milions d'euros anuals. Els que estan per sobre d'aquesta xifra ja remeten la informació sobre les seves factures a Hisenda amb un decalatge de com a màxim 4 dies, a través del Sistema Immediat d'Informació (SII) d'Hisenda.

Per tant, si per exemple comprem unes sabates en uns grans magatzems, en aquest cas no veurem el QR en el tiquet de caixa. Si les comprem a la sabateria del barri, sí que hi hauria de ser.

Ara bé, hi ha autònoms que no estan obligats a emetre factures perquè tenen un règim tributari simplificat, com són els mòduls. Com que no tenen per què fer factures, no han de fer servir el règim de Verifactu. Ara bé, sí que s'han d'adequar a la nova normativa de facturació en els casos puntuals en què hagin de fer una factura: per exemple, si un client els la demana. També si fan factures de forma voluntària des d'un sistema informàtic de facturació.

Els autònoms que fan factures a mà no hauran de fer servir Verifactu (3Cat)

D'altra banda, estan exclosos del sistema Verifactu aquells que només facin factures manuals. Hisenda entén per "manuals" tant aquelles fetes a mà com les que s'han fet amb l'ordinador però que no estan vinculades a un sistema informàtic de facturació.

En canvi, "si processes la informació i, amb les dades en el word o l'excel de la factura, generes llibres d'IVA, registres d'IRPF o la comptabilitat, això sí que es considera un sistema informàtic de facturació", expliquen fonts d'Hisenda a 3CatInfo.

A partir de quan és obligatori facturar amb el nou sistema?

Depèn. A partir de l'1 de gener en el cas de les empreses i persones jurídiques --és a dir, les societats que estan dins del règim de l'impost de societats--.

Les persones físiques tenen sis mesos més per adaptar-s'hi. Per a ells, el nou sistema de facturació serà obligatori a partir de l'1 de juliol del 2026.

 

Quines opcions hi ha per fer les factures d'acord amb la llei?

N'hi ha tres.

  1. Modalitat Verifactu: fer les factures des d'un programari de facturació propi que permeti anar-les enviant a temps real a Hisenda amb Verifactu. És l'aconsellada per Hisenda.
  2. Modalitat No Verifactu: no enviar les factures al fisc immediatament, però conservar els registres de facturació en el sistema informàtic de facturació per poder demostrar que les factures no s'han modificat un cop emeses.
  3. Aquells que no disposin d'un software de facturació, poden optar per la modalitat Verifactu fent servir el programa gratuït que ha llançat l'Agència Tributària. 

I si detecto un error en la factura un cop emesa?

Com que les factures no es poden modificar a posteriori, la manera d'esmenar l'errada és anul·lant la factura equivocada i generant-ne una de nova.

Què veuré en obrir el QR?

El QR de la factura conduirà al web de l'Agència Tributària, on hi haurà informació de la factura en qüestió. En concret, del NIF, el número de la factura, la data i l'import.

En cas que l'empresari hagi optat per la modalitat No Verifactu, sortirà un missatge en què es dirà que la factura no s'ha pogut verificar. La factura, però, serà perfectament vàlida.  

Es podrà facturar si no es té el software a punt en la data assenyalada?  

"Es podrà facturar, però incomplint la norma", diuen fonts de l'Agència Tributària.

En un primer moment, no hi haurà sancions a menys que l'administració vegi que hi ha mala fe, asseguren. Amb tot, eviten donar un termini per a l'inici de les multes.

Quines sancions es preveuen si no es factura correctament?

Hi ha dos tipus de sancions: les destinades a les empreses que desenvolupen els softwares de facturació i les destinades als empresaris que emeten la factura.

En el cas dels desenvolupadors de software, s'enfronten a multes de fins a 150.000 euros per cada any i cada programa informàtic en cas que el software que venen no compleixi els requisits o es detectin irregularitats que permetin la manipulació de les factures.

Si es detecta una irregularitat per part de l'autònom o empresari que ha emès la factura, la sanció pot ser de fins a 50.000 euros per exercici.

Les peixateries, per exemple, hauran de canviar la bàscula perquè sigui compatible (iStock)

Ja es pot facturar amb Verifactu?

Sí. De fet, fonts de l'Agència Tributària expliquen que ja han rebut més de 3,6 milions de factures amb aquest sistema de verificació. És una xifra encara testimonial, però les primeres factures han servit per fer proves i per detectar "alguns errors en els sistemes informàtics de facturació".

En aquest sentit, les mateixes fonts aconsellen no esperar fins a l'últim moment i diuen que és molt important que els autònoms i empresaris comprovin si el software de facturació que fan servir està a punt per al nou sistema.

Tots els programes de facturació comercialitzats pels desenvolupadors estan obligats a incloure els requisits tècnics de Verifactu des del juliol d'aquest any.  

Quina relació té Verifactu amb la declaració de l'IVA?

L'Agència Tributària assegura que Verifactu permetrà tenir més a mà les factures emeses, però també les que l'autònom hagi hagut de pagar. Per tant, els facilitarà, diuen, els tràmits per a la declaració de l'IVA i per a la presentació del model 347, la declaració anual d'operacions amb terceres persones.

Per a la declaració de l'IVA, a mitjà termini, Hisenda té la intenció de fer un esborrany, similar al que es fa per a la declaració de la renda. Això podrà ser realitat "en els pròxims anys" i aquí Verifactu hi té un paper clau, perquè, com que les factures quedaran registrades, serà més fàcil recollir-les per configurar aquest esborrany.

És el mateix Verifactu que la factura electrònica?

No. La factura electrònica és una factura digital amb uns formats determinats que permeten que un programa de facturació pugui llegir-los automàticament.

A Espanya, aviat serà obligatori emetre factures electròniques en les operacions entre autònoms i empreses. Això és així arran d'una normativa del Ministeri d'Economia que es va aprovar per rebaixar la morositat.

En canvi, Verifactu parteix d'un reglament del Ministeri d'Hisenda pensat per evitar el frau fiscal. Com la resta de factures, les factures electròniques tindran o no Verifactu en funció de si l'empresari s'ha d'acollir o no als nous sistemes de facturació (si són al SII, no cal que facin servir Verifactu).

I una curiositat: les factures electròniques que es facin amb Verifactu no tindran un QR, sinó una URL que conduirà, igualment, al web d'Hisenda.

Verifactu s'aplica a tot Espanya?

No. Aquest reglament de verificació de factures no s'aplica al País Basc i Navarra, on ja hi ha una regulació pròpia.

I si no funciona internet?

Des de l'Agència Tributària, asseguren que "en casos excepcionals s'ampliaran els terminis d'enviament de les factures fins que es restableixi el servei" en cas que falli Internet.