
"Rovira-Beleta. Crònica pendent", a "El documental"
Del 29 de juny al 21 de setembre, cada dimecres, a les 22.00, "El documental" recupera produccions estrenades al llarg de la temporada en aquest programa i al "Sense ficció" de TV3. Demà, "Rovira-Beleta. Crònica pendent", una coproducció de TV3 signada per Lara Mateo Rovira-Beleta, néta d'aquest director absolutament contemporani, pioner entre altres coses en la producció de dibuixos animats i el rodatge en 3D.
02/08/2016 - 18.00 Actualitzat 02/08/2016 - 18.24
Aquest estiu, a "El documental" del 33 es podrà veure una selecció de les produccions més interessants estrenades durant la temporada en aquest espai i al "Sense ficció" de TV3, agrupades en dues àrees temàtiques: personatges i maneres de viure. La primera se centrarà en personatges amb una consolidada trajectòria cultural o artística com el cantant, actor i poeta Ovidi Montllor, el geni del Renaixement Leonardo da Vinci, el fotògraf mallorquí Toni Catany, l'escriptor Enrique Vila-Matas, l'artista Miquel Barceló, Jaume Mateu, més conegut com el pallasso Tortell Poltrona, i el director de cinema Francesc Rovira-Beleta. D'altra banda, a la segona, el programa rescatarà històries de persones, comunitats o grups socials que viuen o han viscut d'una manera singular.
Rovira-Beleta. Crònica pendent
Lara Mateo Rovira-Beleta, firma aquest documental sobre el seu avi, un director absolutament contemporani, pioner entre altres coses en la producció de dibuixos animats i el rodatge en 3D. El treball és una producció de Focus Audiovisuals i Ovideo amb la coproducció de TVE i TV3 i la col·laboració de l'ICEC.
El film ret homenatge a Francesc Rovira-Beleta (Barcelona, 25 de setembre del 1912 23 de juny del 1999), un dels directors de cinema més influents dels anys 50 i 60 a l'estat espanyol. Dues de les seves pel·lícules, "Los Tarantos" (1962), protagonitzada per Carmen Amaya, i "El amor brujo" (1967), van ser nominades als Oscars de Hollywood en la categoria de millor pel·lícula estrangera, en una època en la qual el cinema espanyol pràcticament no tenia projecció exterior. Rovira-Beleta va encapçalar moltes de les innovacions tècniques i estilístiques que hi va haver al cinema de l'estat espanyol durant el segle passat. Un cineasta de vocació i autodidacte, que va ser pioner, entre d'altres, en el rodatge en tres dimensions, en la producció de dibuixos animats i en l'adopció de tècniques del neorealisme italià i del documental, com el rodatge en exteriors naturals.
Va abordar diversos gèneres cinematogràfics, per voluntat pròpia i per encàrrec, perquè va ser un home d'ofici. Fins a l'últim moment, sempre va tenir una gran inquietud: trobar "l'assumpte", allò que generés l'interès suficient per justificar l'esforç i dedicació enormes que destinava a cada pel·lícula. De la seva filmografia, destaquen títols com "Hay un camino a la derecha" (1953), "El expreso de Andalucía" (1956), "Los atracadores" (1962) o "La dama del alba" (1966).
La personalitat i la trajectòria del cineasta es crea a partir de dos fils conductors, la preparació de l'exposició "Rovira-Beleta, més enllà de Los Tarantos" de la Filmoteca de Catalunya, la qual es pot visitar fins al 31 de març del 2016, i la narració de "Crònica de sangre", un projecte que el tenia obsessionat, però que no va poder materialitzar. Lara Mateo Rovira-Beleta recrea la història a partir dels guions de la pel·lícula buscant els espais i les veus que suggereixen la història, els quals s'entrellacen amb escenes de pel·lícules de Rovira-Beleta creant un diàleg atemporal que destaca els elements que van esdevenir una constant en la filmografia del cineasta.
Al documental intervenen els fills de Francesc Rovira-Beleta donant resposta a les qüestions que planteja la directora sobre la figura del seu avi, i també els cineastes Rosa Vergés, Carlos Benpar i Josep Maria Forn; els crítics Jaume Figueras, Fernando Méndez-Leite o Esteve Riambau, director de la Filmoteca de Catalunya, entre altres testimonis.
Amb "Rovira-Beleta. Crònica pendent", Lara Mateo Rovira-Beleta recupera de l'oblit un cineasta imprescindible. Va morir quan ella era una adolescent i encara no havia descobert la seva vocació pel cinema. Va ser als 28 anys, arran del centenari del naixement del cineasta, que la jove realitzadora va començar a interessar-se per la figura del seu avi i va decidir retre-li un homenatge perquè la seva figura no es desdibuixés en la memòria col·lectiva del país i dels seus propis familiars.
Fitxa tècnica
Idea original i guió: Àngel Colom Pons i Lara Mateo Rovira-Beleta
Direcció: Lara Mateo Rovira-Beleta
Producció executiva Focus: Xavier Marcé i Pere Roca
Producció executiva TVE: Andrés Luque
Producció executiva TVC: Jordi Ambròs
Producció delegada: Joan Pavon
Direcció de producció: Yolanda Gómez
Direcció de fotografia: Iván Guarnizo
Muntatge: Iván Guarnizo, Lara Mateo Rovira-Beleta i Dani Pérez
Operadors de càmera: Iván Guarnizo i Dani Pérez
So directe: Anna Rajadell, Asier Sánchez i Oriol Bonals
Auxiliar de producció: Rosa Montes
Documentació: Janna Mir
Coordinació de postproducció: Dani Pérez
Postproducció de so: Let's Sound, Toni Farran i Aritz Sanjurjo
Grafisme: The Video Design Co.
Locució: Quico Rovira-Beleta, Arnau Redorta i Lara Mateo Rovira-Beleta
Músics: Adio Network / Music Library & SFX
Amb la col·laboració de la Filmoteca de Catalunya i la família Rovira-Beleta
2015
Una producció de Focus Audiovisuals i Ovideo amb la coproducció de TVE i Televisió de Catalunya i la col·laboració de l'ICEC.
Avui és notícia
Els pescadors catalans podran pescar finalment 143 dies al Mediterrani el 2026
Jubilar-se abans o després del que toca: quines opcions tens i quins avantatges i inconvenients hi ha
Mor l'actor Héctor Alterio als 96 anys
El jutge deixa en llibertat Leire Díez, l'expresident de la SEPI i el soci de Cerdán
Urtasun insisteix a Sánchez que cal un reset del govern espanyol per continuar la legislatura