
Catalunya Migdia (cap de setmana)
Tallers de pintura i vi: per què arrasen entre els millennials?
Els últims anys han obert a Barcelona gairebé una desena de locals on pots pintar un quadre mentre et prens un parell de copes de vi
Glòria Marín
16/12/2023 - 08.00 Actualitzat 15/12/2023 - 14.21
Si us moveu sovint pel barri de Gràcia, segurament ja els coneixeu. Amb noms més o menys enginyosos, des de 2017 s'han instal·lat a Barcelona diversos locals --com a mínim una desena-- on es reuneixen una vintena de persones per pintar un quadre des de zero seguint les instruccions d'un professor. Tot plegat regat amb copes de vi i, de vegades, alguna cosa per picar.
Són tallers com Art&Wine, Wine Gogh, Arte Bar o Frida's Studio, on es pot anar tot sol, amb amics per celebrar aniversaris o amb els companys de feina per fer una sessió de "teambuilding".
Jean Dahrier, responsable d'Art&Wine, explica que cada cap de setmana passen fàcilment més de 100 persones pel seu local. Són, majoritàriament, gent jove, sobretot noies d'entre 25 a 35 anys:
"A la nostra pàgina web pots veure el quadre que pintarem cada dia i pots triar el que més t'agradaria fer. També pot ser que t'interessi més triar en funció del dia que farem l'activitat. Al final, i encara que tothom pinta el mateix quadre, cadascú obté un resultat diferent."
Al final de cada sessió, els participants s'enduen el seu quadre a casa (Art&Wine)
A Art&Wine l'activitat dura una mica més de 2 hores i mitja i costa uns 40 euros de mitjana. Si l'experiència s'acompanya d'algun espectacle o música en viu, el preu puja una mica més.
En qualsevol cas, però, es pot beure tant vi com es vulgui. Jean Dahrier diu, però, que el vi no és l'important:
"Els divendres i dissabtes a la nit potser sí que es beu una mica més, però la gent s'oblida del vi. Es concentren i s'entreguen tant al procés de fer el quadre que hi ha gent que gairebé ni se'n recorda que hi és, fins al punt que algunes vegades netegen el pinzell dins de la copa del vi. Com que estan tan concentrats ni se n'adonen."
En alguns tallers, el consum de vi és il·limitat (Wine&Art)
Els millennials no saben distreure's sols?
Què mou la gent jove a apuntar-se a una activitat grupal com aquesta? Albert Vinyals, psicòleg del consum i autor del manual "El consumidor tarat", ho té molt clar:
"Segurament per l'ús intensiu de les pantalles i pel tipus de joc molt guiat d'aguns videojocs, la gent més jove està perdent creativitat. Per tant, un tipus d'experiència com aquesta --molt guiada per poder fer el quadre des de zero-- els genera més seguretat i els pot anar molt millor que experiències que siguin més obertes."
El consum de continguts a les xarxes afavoreix la conversió de l'usuari en un simple objecte passiu (Reuters)
El doctor Vinyals fa 16 anys que dona classes de Psicologia de la Creativitat a la UAB, i en aquest temps ha constatat la pèrdua de creativitat entre els alumnes: tenen por al full en blanc i a desenvolupar idees per lliure:
"A l'inici de cada curs passem un test molt conegut per mesurar la creativitat dels alumnes, el Test de Torrance, i he vist clarament com en els últims 10 anys les puntuacions han anat caient any rere any. Els nens de primària, sobretot els que no estan massa exposats a pantalles, obtenen molt millors resultats que els universitaris."
Regalar experiències: fàcil i deixa empremta
En un segment de població on gairebé tothom té de tot i mai no sabem què regalar, les experiències d'aquest tipus solucionen més d'un mal de cap. El psicòleg del consum Albert Vinyals explica que anys enrere la solució fàcil passava per regalar discos o videojocs, però ara, amb Spotify i molts jocs online, aquest filó s'ha esgotat.
Regalar experiències és una solució fàcil, però també té altres avantatges:
"Generalment, quan comprem o ens regalen un objecte físic, obtenim una sensació de plaer i benestar. A poc a poc, però, aquest objecte va perdent valor. Perd valor econòmic, però també valor de memòria hedònica, o sigui d'aquesta sensació de benestar que ens havia generat.
En canvi, si les experiències viscudes són positives, tot i que després no les puguem conservar, el record de benestar generalment va creixent amb el temps i es va mantenint."
Molta gent jove que prova l'activitat convida després els seus pares per repetir l'experiència en família (Art&Wine)
Dels Estats Units al món
Com moltes de les modes que ens arriben, els tallers de pintura i vi també venen de l'altre costat de l'Atlàntic: de ciutats com Nova York i Los Angeles. A Barcelona ciutat n'hi ha almenys 8, més de la meitat dels quals al barri de Gràcia.
I la moda sembla que s'està estenent a altres disciplines artístiques.
A la resta de l'Estat, ciutats com Madrid, València i Bilbao també s'han apuntat a la moda dels tallers de pintura i vi.
Avui és notícia
El govern ordena auditar els centres que treballen amb la pesta porcina africana a la zona afectada
Prohibit accedir a la natura en 91 municipis de la zona afectada per la pesta porcina
Se sacrificaran i es comercialitzaran 30.000 porcs de granges a prop del focus de la pesta porcina
Veneçuela, l'epicentre del gir inesperat de Trump en política exterior
L'erràtica guerra de Donald Trump contra les drogues