Sílvia Munt Premi Gaudí d'Honor 2026
Rosalía LUX Tour
Nou atac israelià Gaza
ES-Alert dana
Federica Mogherini
Matthew Perry
Mundial 2026 Trump
Veritats i mentides immigració
Origen pesta porcina
Ajuts cotxe elèctric
Fira de Guadalajara
Manga Barcelona
Copa del Rei
Atlètic Balears Espanyol
Sant Andreu

Trucades spam: el frau de fer-te canviar de comercialitzadora sense saber-ho

La regulació per acabar amb l'spam telefònic no erradica pràctiques fraudulentes d'algunes comercialitzadores: llenguatge confús, engany i amenaces per aconseguir nous clients

29/06/2025 - 07.30 Actualitzat 19/08/2025 - 13.32

"Hola, bona tarda, li truco de la seva assessoria energètica."

Així arrenquen sovint moltes de les trucades fraudulentes que reben cada dia els usuaris al telèfon mòbil, tot i que la majoria no tenen contractat cap servei d'assessoria. En altres ocasions es fan passar per la companyia de la llum mateixa i molt sovint per Endesa, apel·lant a la seva distribuïdora, que dona servei a més del 95% dels clients a Catalunya.

És una primera pista per detectar el frau, perquè la distribuïdora no contacta mai amb el client final.  

Només insistint molt acaben confessant el nom de la comercialitzadora de què truquen realment.

Per evitar ser víctima de frau cal saber que la distribuïdora no contacta mai amb el client final (3Cat)

Però en tots els casos l'objectiu sempre és el mateix, canviar-te de comercialitzadora de forma poc clara i sense que te n'adonis. I, per aconseguir-ho, utilitzen un llenguatge confús, i fins i tot erroni.

"En l'últim any hem vist un increment molt significatiu d'aquestes trucades fraudulentes en què el client acaba contractant un comercialitzador que no és el que tenia, però és a base de suplantacions, confusions, promeses falses, poca transparència en les explicacions de les ofertes comercials."

Ho explica Míriam Garcia, responsable de Retail Ibèria i directora de regulació d'Endesa: "Fins i tot amenaces de penalització, enganys i, en alguns casos, aquestes trucades tenen un component bastant violent i amenaçador per al client."

A més, com explica Verònica Baquero Ripoll, membre de l'equip d'atenció i suport de Som Energia, "també et donen pressa per haver de prendre una decisió". Aquestes decisions, explica, s'han de fer de forma calmada i reflexiva.

De vegades, fan ús de la intimidació quan el client es mostra reticent a acceptar cap canvi. Amb frases com "Ja té la fitxa assignada perquè el donin de baixa perquè no ha fet l'actualització" o "Li truco per oferir-li una solució i vostè no vol i jo tinc més clients per atendre".


Inventar-se despeses a la factura

"Com que no ha actualitzat la seva comercialitzadora, li estan cobrant un impost per peatge i distribució de facturació. Nosaltres li truquem per fer-li l'actualització i que ja no tingui aquest problema." Aquest és un dels arguments que poden donar-te.

Molt sovint s'inventen impostos i càrrecs que suposadament estaria pagant el client. És l'altra via per ensarronar qui escolta a l'altra banda del telèfon, marejat per un llenguatge confús, amb què prometen descomptes sense explicar de manera clara a quin preu ofereixen la seva energia.

Una pràctica que a Som Energia detecten que s'intensifica a les portes de les vacances d'estiu i d'hivern. En aquesta comercialitzadora, només entre l'abril i mitjans de juny, de totes les baixes de contracte que han registrat, han pogut comptabilitzar que almenys un 8% són fruit d'aquestes trucades fraudulentes.

Les trucades fraudulentes s'intensifiquen a les portes de les vacances d'estiu i d'hivern (3Cat)

Ens ho explica Verònica Baquero, de Som Energia, que aconsegueixen detectar aquest frau a través d'un correu informatiu que envien als seus socis: "Quan rebem que hi ha un canvi de comercialitzadora, el que fem és enviar un correu informatiu a l'usuari indicant que el contracte passarà cap a una altra comercialitzadora, i que si això no és així, és a dir, que si aquest canvi s'ha fet contra la seva voluntat i no l'ha consentit, ens pot contestar aquell mateix correu."

Després ells mateixos s'encarregaran de recuperar el contracte de nou. Si es tracta d'un canvi consentit, "no cal que en faci cas, perquè tothom és lliure de decidir quina és la comercialitzadora que vol que gestioni les seves factures de la llum".


Però la llei no havia d'acabar amb aquestes trucades?

És cert que el 2023 van prohibir-se, amb la llei general de telecomunicacions. Una llei aprovada un any abans que reconeixia el dret a no rebre trucades comercials no desitjades.

Però la norma deixava algunes escletxes obertes, entre les quals la clàusula de l'interès legítim, pel qual les empreses poden entendre que la seva oferta interessarà prou al consumidor.

Una excepció subjecta a una interpretació confusa i que va requerir un aclariment per part de l'Agència Espanyola de Protecció de Dades.

L'altra escletxa és la del consentiment previ, i en molts casos es dona el vistiplau a rebre aquestes trucades sense ser conscients de les implicacions.

A principis d'aquest mes de juny es feia un pas més i s'instava les operadores de telefonia a bloquejar les trucades comercials que no es fessin des d'un número fix localitzat geogràficament a l'Estat.

Això facilita el seu rastreig, però tampoc les eliminarà. Míriam Garcia d'Endesa considera que aquesta activitat "només se solucionarà amb una prohibició explícita de les trucades comercials".

"Aquesta prohibició no pot tenir l'excepció del consentiment o de l'interès legítim, ha de ser una prohibició taxativa, de manera que sí que puguis fer una trucada comercial als teus clients, amb els quals ja tens un contracte i ja has configurat una relació comercial, però no a qualsevol altre tercer a qui vulguis accedir."

El ministeri prepara un nou reial decret per regular la contractació al mercat elèctric (Europa Press/Alberto Ortega)

El ministeri prepara ara un nou reial decret per regular, entre altres coses, la contractació al mercat elèctric, amb què es buscarà, un cop més, erradicar aquesta pràctica i permetre aquestes trucades només si hi ha una petició expressa del consumidor.

"Creiem que aquesta normativa és la que ha de regular el que es fa al sector i ha de ser exhaustiva, estricta i no preveure excepcions", explica Míriam Garcia d'Endesa.

 

Quan aquesta pràctica és un modus operandi

Ara per ara, les trucades comercials es poden fer si compleixen els condicionants de la normativa. Les empreses, conscients i sensibles amb aquesta problemàtica, han d'assegurar-se que es compleix escrupolosament la legalitat.

"No és el mateix una mala praxi concreta que pots detectar que muntar un model de negoci entorn a un modus operanti delictiu, fraudulent i que és constant en el temps."

Ho explica la directora de regulació d'Endesa, que assegura que quan detecten algun problema puntual de mala praxi en algun dels seus agents o proveïdors són contundents. "Tenim previstes penalitzacions als contractes que són molt severes i que poden arribar fins i tot a la restricció del contracte, si considerem que ha fet alguna acció greu".

A més, asseguren que les contractacions no tiren endavant si no passen un control de qualitat en què s'asseguren que la informació que s'ha donat al client és correcta i té el seu consentiment conscient.

Si un client vol denunciar pràctiques abusives en trucades spam, pot adreçar-se a l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (3Cat)

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència és l'òrgan encarregat de verificar que els consumidors donen el seu consentiment efectiu davant un canvi de comercialitzadora.

En l'últim informe sobre aquesta matèria, van analitzar els canvis de companyia de la llum entre el juliol del 2022 i 2023. En total se'n van registrar gairebé sis milions i van detectar que gairebé el 7% d'aquests canvis presentaven alguna irregularitat.

En un 6,6% dels casos mancava documentació i en el 0,3% restant no es va acreditar el consentiment del client.

Si un client vol denunciar aquestes pràctiques, pot adreçar-se a les oficines d'atenció del consumidor o a la mateixa Agència Espanyola de Protecció de Dades.