Netflix Warner HBO
Frank Gehry
Pesta porcina africana
Operació sortida
Concerts Rosalía Lux
Assassinat d'Abu Shabab
Sandro Giacobbe
Servei militar Alemanya
Cas Helena Jubany
Portes obertes Parlament
Pla Moves III
Oviedo Cazorla
Eric Garcia renova Barça
Estrella Roja Barça

TVC presenta un nou sistema de mesura qualitativa de la programació

Televisió de Catalunya vol tenir més informació de l'acceptació que té la seva oferta entre l'audiència, per això, a partir d'ara disposarà de les valoracions qualitatives que facin els espectadors de la seva programació i de les altres cadenes.

09/10/2008 - 11.34 Actualitzat 30/11/2022 - 13.10

Fins ara, les dades que han servit de referència en tot el sector són les quantitatives d'audiència que s'obtenen dels audímetres de Sofres o dels qüestionaris del Baròmetre. A partir d'ara, també es disposarà de les valoracions qualitatives que facin els espectadors de la nostra programació i de les altres cadenes. Per aconseguir aquest objectiu, TVC es proveirà de les anàlisis qualitatives que ofereix el sistema desenvolupat per l'empresa GFK (amb una llarga experiència a Anglaterra, Holanda, Alemanya i Brussel·les) i avui ho han presentat en roda de premsa a les instal·lacions de TVC Mònica Terribas, directora de TVC; Òscar Nogueira, cap d'Audiència i Programació, i Ángeles Bacete, directora de l'àrea de Mitjans de GFK. "Fem un petit pas important amb el que ha de ser el camí de futur de les audiències", ha dit Mònica Terribas. "Volem saber com els ciutadans avaluen els serveis que els donem, el rèdit que obtenen d'allò que estan mirant". I ha afegit: "Televisió de Catalunya és pionera en aquest sistema. Ens arrisquem a posar en funcionament un índex qualitatiu de mesura de les audiències i esperem que s'hi afegeixin altres televisions." En relació amb la implantació del sistema i la repercussió en els mitjans, confia que "aviat, al costat dels rànquings quantitatius, hi hagi els qualitatius". Òscar Nogueira ha avançat que "en una població cada vegada més segmentada pel que fa al consum televisiu, el 'share' baixarà; per tant, cal fer una valoració de qualitat i de quantitat". L'índex d'acceptació el donarà un jurat d'espectadors seleccionats per GFK. "Així quantificarem amb números la nostra qualitat", ha explicat. "Tindrem la valoració de tots els nostres programes i dels de la competència." La mesura es fa en línia, és a dir, a través d'internet. Hi ha un panel de 2.000 individus que tindran un qüestionari amb 500 possibles respostes diàries. El compromís és que cadascun respongui un total de 10 qüestionaris al més, "la qual cosa només els demanarà cinc minuts", ha afegit Nogueira. Se'ls pregunta pels programes que han vist el dia anterior i que els valorin de 0 a 10; entre aquests, se'n trien tres aleatòriament, sobre els quals s'aprofundeix més amb qüestionaris més extensos. Tota aquesta valoració es fa independentment d'on s'ha vist el programa: "pot ser a casa, en un local públic...". Les preguntes són diferents per cada gènere: "per exemple, en el cas dels informatius es demana sobre la credibilitat, l'objectivitat, els mitjans tècnics... També es pot demanar sobre els presentadors". Entre les preguntes que es troben els integrants del panel hi ha la motivació per veure un programa concret: "pot ser la promoció que se n'ha fet, una recomanació, una cita habitual amb la cadena, per zàping o fruit de la decisió d'un altre familiar. Se'ls demana el percentatge de programa que han vist, se'ls dóna l'opció de fer comentaris, se'ls pregunta si el recomanarien, si el troben original i diferent, què pensen de la posada en escena, si els ha suposat algun aprenentatge...". Cada una d'aquestes opcions és informació que després es gestiona i pot donar lloc a dades molt concretes sobre qualitat. Ángeles Bacete ha explicat com es fa la presa de mostres: "Primer és a través de captació telefònica; persones que tinguin accés a internet des de qualsevol lloc, no cal que sigui als seus domicilis". També ha especificat que, en aquest tipus de mesura, els integrants del panel "no reben cap tipus de remuneració". Pel que fa a la representativitat, ha dit "que està equilibrada amb les dades estadístiques. Prèviament enviem un qüestionari a la gent amb moltes preguntes per obtenir un perfil molt acurat". Bacete ha destacat "la flexibilitat del sistema per incorporar preguntes en qualsevol moment que ajudin a obtenir unes dades més concretes". La informació que s'obté "és una eina de consulta i d'anàlisi", ha dit Bacete. "Es poden consultar les dades per programa, es poden comparar en relació amb el gènere on estan adscrits o al 'target' (edat, sexe, catalans o castellanoparlants)..." Podeu consultar els dossiers informatius del nou sistema de mesura a l'àrea restringida de la sala de premsa. Si no en sou usuaris, registreu-vos aquí.