
Un fragment del retaule gòtic de l'església de Cubells en venda a Londres: com hi ha arribat?
El Departament de Cultura va autoritzar la sortida de la peça del país malgrat l'opinió contrària dels tècnics, que s'hi van oposar per raons patrimonials i per no ferir la sensibilitat d'aquest poble de la Noguera
16/10/2025 - 14.30 Actualitzat 16/10/2025 - 15.16
Malestar per l'exportació d'un fragment del retaule major de l'església de Sant Pere de Cubells. L'obra, pintada pel mestre Pere Serra a finals del segle XIV, ha sortit del país amb l'autorització del Departament de Cultura i malgrat l'oposició d'un organisme tècnic.
Ara mateix està en venda a una prestigiosa galeria d'art de Londres, la de Sam Fogg. Tot i que al catàleg de la galeria no s'hi pot veure el preu de venda, 3CatInfo ha pogut saber que són 90.000 lliures, uns 103.000 euros.
L'alerta l'ha donat a les xarxes l'historiador de l'art Albert Velasco, que explica que, en una primera instància, la Junta de Qualificació Valoració i Exportació de Béns del Patrimoni Cultural de Catalunya --un òrgan tècnic adscrit a la Direcció General del Patrimoni Cultural-- en va desestimar la sortida del país.
Però quan el propietari va recórrer fa dos anys al Departament de Cultura, que aleshores encapçalava Natàlia Garriga, va obtenir l'autorització per exportar-la.
Què hi diu Cultura?
En una resposta per escrit a 3CatInfo, el Departament de Cultura ha justificat la decisió pel mal estat de conservació de la peça. Una raó que l'exconservador del Gòtic del MNAC i estudiós del retaule, Francesc Ruiz Quesada, creu que no és suficient per deixar-la sortir:
"No, no, de cap manera! Que pugui sortir una obra amb qualsevol excusa no és gaire admissible."
Ruiz Quesada considera que la Generalitat "hauria hagut de tenir en compte el criteri dels tècnics, que per això són".
L'òrgan tècnic d'experts, entre els quals hi havia el mateix Albert Velasco, es va oposar a l'exportació de la pintura per raons patrimonials i per deferència als veïns de Cubells, que des de principis del segle XX assisteixen amb impotència a la dispersió del seu retaule.
Impotència a Cubells
L'alcalde d'aquesta població d'uns 350 habitants, Sebastià Boixadera, ha dit a 3CatInfo que no descarta presentar una queixa formal. I defineix així els sentiments del poble:
"Primer, sorpresa i tristesa, i després indignació. Tenim obres a Nova York!"
L'alcalde diu que "permetre que surti un retaule únic, del país, és una decisió totalment desencertada". I sobre la possibilitat que l'Ajuntament la pugui comprar, recorda que són un municipi petit i sense gaires recursos econòmics: "No descartem fer alguna queixa a la Generalitat."
El futur dels antiquaris
El cas d'aquest retaule gòtic ha reobert el debat entre la protecció del patrimoni i la llibertat del mercat de l'art.
Un problema que, segons l'antiquari i galerista Artur Ramon, cal abordar a fons, començant per la reforma de la llei de patrimoni, del 1985, que considera desfasada i proteccionista.
Segons Ramon, si als galeristes no se'ls permet vendre peces "que entenc que no han de ser les importantíssimes del patrimoni català i que ja estan ben representades als nostres museus" la seva feina està en perill:
"Un problema gravíssim, que el que acabarà aconseguint és que desapareguin els antiquaris."
Aquest antiquari i galerista coincideix amb la justificació que va donar el Departament de Cultura per permetre la seva exportació a Londres: "La peça és veritat que és històrica, però també és veritat que presenta un estat de conservació lamentable."
Com ha arribat a Londres?
El fragment del retaule de Cubells va arribar a mans del prestigiós antiquari londinenc Sam Fogg després de passar, primer, per la galeria d'art i subhastes barcelonina La Suite.
Habitualment, aquest tipus de peces s'exporten a altres països per vendre-les més cares i fer negoci. En aquest cas, però, Sam Fogg la ven gairebé pel mateix preu que la va comprar, uns 103.000 euros.
L'antiquari Artur Ramon apunta quina en pot ser la causa: "No és desitjable ni aconsellable comprar una obra sense veure-la perquè després pots tenir un disgust". I insisteix a dir que l'estat de conservació del retaule de Cubells "és veritablement molt dolent".
Afegeix que veure abans la peça no sempre és fàcil perquè "de vegades és impossible agafar un avió i plantar-te a qualsevol punta del món amb el temps que et dona la subhasta".
Un retaule maltractat
La pintura, d'un metre per un metre, mostra el miracle de la curació d'Enees per part de Sant Pere i està feta en tremp i pa d'or.
Forma part del retaule major de l'església parroquial de Sant Pere de Cubells, una obra cabdal del gòtic català de Pere Serra, que va caure en desgràcia quan es va substituir per un altre de barroc al segle XVIII.
Des de llavors, el retaule s'ha trossejat, dispersat i deteriorat. Fins i tot, alguns dels fragments, com el que ara es ven a Londres, es van retallar per fer-ne una calaixera, com assegura l'estudiós de la peça Francesc Ruiz Quesada.
Ruiz Quesada lamenta: "El fet que es fessin una calaixera amb el retaule no és un cas aïllat. Hi ha moltes taules que estan seccionades i aquesta en concret no ha tingut una vida fàcil. Està força tocada."
Actualment, els diferents fragments del retaule estan repartits entre col·leccions privades i públiques, com el MNAC o el Museu de Belles Arts de Bilbao, però a Cubells, el poble d'on és originari, lamentablement no en queda ni rastre.
Avui és notícia
Any horrible de la ramaderia: què explica la conjunció de dermatosi, pesta porcina i grip aviària
Com es treballa a l'IRTA-CReSA, el laboratori en el punt de mira de la pesta porcina africana
Reintroduir el llop per controlar la població de senglars? L'opinió d'ecologistes i ramaders
La mirada de quatre mestres sobre el sistema educatiu: "No podem atendre amb dignitat"
Sanitat vol limitar la gestió privada d'hospitals públics per evitar escàndols com el de Torrejón