Sumar PSOE
Sirat
Tractorada Barcelona
Anna Guitart Institut Ramon Llull
BCN Gastronomic Society
Hisenda bizums
Mèrit de les Belles Arts
Pilar Alegría eleccions Aragó
Bondi Beach
Medalla d'Or de la Generalitat
Nominacions Gaudí 2026
Pesta porcina africana
The Best
Guadalajara Barcelona
Ter Stegen

Com les càmeres han canviat el comportament humà

Un viatge fascinant per dos-cents anys d'imatges i una invitació a la mirada crítica

El documental "I el rei va dir: Quina màquina tan fantàstica!" repassa l'evolució de les imatges, l'obsessió per les càmeres i les conseqüències socials que provoquen, des de l'invent de la primera càmera fins a l'actualitat.

25/11/2024 - 09.05 Actualitzat 19/09/2025 - 12.19

Entre les primeres fotografies i el nostre temps, on conviuen 45.000 milions de càmeres, fa gairebé 200 anys. Una autèntica revolució al nostre món on les imatges, que s'han convertit en "continguts", governen les nostres vides."I el rei va dir: Quina màquina tan fantàstica!", premiat als festivals de Sundance i Berlín, ofereix un viatge al cor de la fascinant història d'aquesta recent bogeria humana i combina l'humor, la polèmica i una lliçó d'història molt lúcida.

Una imatge del parisenc Boulevard du Temple, de Louis Daguerre, una de les plaques de daguerrotip més antigues (3Cat)

El documental gira les càmeres directament cap a la societat per explorar, explicar i exposar com la nostra obsessió sense control per la imatge ha crescut per canviar el nostre comportament humà, tant individual com col·lectiu. Des de la cambra fosca o els germans Lumière fins a Youtube i el món de xarxes socials, es narra com es va passar de captar la imatge d'un pati del darrere a un indústria de continguts multimilionaris en només 200 anys.

La youtuber Belle Delphine, en un dels seus vídeos (3Cat)

Amb l'ús d'imatges d'arxiu, el documental crea un viatge divertit, intens i impressionant, amb els éssers humans al centre. "I el rei va dir: Quina màquina tan fantàstica!" examina el comportament humà des de la perspectiva del modern panorama mediàtic i es planteja si el fet que la imatge superi totes les altres formes de comunicació pot fer canviar la comunicació humana i, per extensió, el comportament humà. Es reflexiona sobre la fascinació que, com a éssers humans, sentim cap a les imatges, al mateix temps que es convida a qüestionar conceptes com realitat, privacitat o seguretat.

La reacció dels assistents a la presentació d'un tràiler d'"Stars Wars" (3Cat)

La càmera, una màquina fantàstica que ha canviat els hàbits de visualització

D'una banda, la càmera és un allargament dels nostres ulls, l'expansió del nostre camp de visió. I, de l'altra, sempre hi ha algú darrere de la càmera, dirigint la mirada de la càmera cap a la seva pròpia agenda, com a plataforma política, amb un interès financer...

Ara que hem arribat a tenir 45.000 milions de càmeres al planeta, sorgeixen moltes preguntes: Les imatges aguditzen la nostra visió del món o només la difuminen? És veritat que la càmera mai menteix? Sempre és cert el que es veu a les imatges?

El documental cobreix el gairebé 200 anys d'història de la càmera, des de 1839 fins avui, des de les primeres imatges, fins al que ara s'anomena la "indústria de continguts" i, en aquest recorregut, pretén fomentar el pensament crític.

El periodista suec Anders Holmberg, al plató del seu espai informatiu (3Cat)

Fitxa tècnica:

Direcció i producció: Axel Danielson, Maximilien Van Aertryck

Coproducció: Vibeke Vogel, Rikke Tambo, Jenny Luukkonen, Ami Ekström, Annelie, Kustfált, Emelie Persson

Producció executiva: Erik Hemmendorff, Ruben Östlund

Edició: Mikel Cee Karlsson, Axel Danielson, Maximilien Van Aertryck

 

"I el rei va dir: Quina màquina tan fantàstica!" ("And the king said, what a fantastic machine") és una producció de Plattform  Produktion, en coproducció amb SVT, Film i Vast i Bullitt Film, i amb el suport de l'Swedish Film Institute, Danish Film Institute, ARTE GEIE, Nordisk Film & TV Fund, Swedish Arts Grants Committee i Göteborg Municipality.