
Una estudiant denuncia haver perdut una beca als Estats Units per una malaltia immune lleu
La Júlia Xifra sempre havia volgut estudiar fora, i per això es va inscriure al programa de beques de la Fundació Amancio Ortega per cursar primer de batxillerat als Estats Units.
Després d'un llarg procés de selecció i mesos després de ser acceptada i haver iniciat la fase de preparació de l'estada als Estats Units, ha rebut una carta en què se la descarta com a participant del programa per la malaltia que pateix, una púrpura trombocitopènica immune, que els informes mèdics asseguren que és lleu i està estable.
La malaltia li va ser detectada l'octubre del 2024 arran d'una anàlisi de sang en què els nivells de plaquetes eren molt baixos: "El meu cos autodestrueix les plaquetes, que és el que ajuda a coagular la sang. Per això ara em prenc una pastilla al dia que m'ajuda a crear més plaquetes, de manera que ara tinc un nombre de plaquetes normal", explica aquesta estudiant gironina de 15 anys.
Un procés de selecció de mesos
Gràcies a aquest tractament, la Júlia té la malaltia controlada i, per això, ha pogut estudiar part d'aquest curs, quart d'ESO, a Irlanda. Al desembre, però, quan va saber que havia estat acceptada al programa de beques de la Fundació Amancio Ortega per cursar primer de batxillerat als Estats Units, va tornar a Catalunya.
Segons les bases del programa, els participants no poden haver fet un curs sencer a l'estranger: "En quatre dies vaig haver de decidir què feia, perquè si em quedava més temps a Irlanda, ja no podia optar a la beca per anar als Estats Units".
Un cop a Girona, no s'imaginava que la seva malaltia li seria un impediment. "De mitjana, de tercer d'ESO tenia un 10, vaig passar la prova d'anglès i després em van fer una entrevista personal", recorda la Júlia. La seva mare, Núria Comajuan, afegeix que "el mateix dia que ens van dir que havia aconseguit la beca, jo vaig trucar a la fundació i els vaig explicar la malaltia que tenia la Júlia".
Em van dir que no hi havia d'haver problema, que s'han endut molts nens amb patologies prèvies.
La malaltia és benigna, lleu i estable
Aleshores la Júlia va començar el procés de preparació de l'estada, durant el qual va anar a Madrid a una trobada amb tots els participants.
Tres mesos després de ser acceptada al programa, l'agència que gestiona les beques va demanar un informe mèdic exhaustiu, en el qual l'hematòloga que porta el seu cas assegurava que és una malaltia benigna, freqüent i autoimmune, que en el cas de la Júlia és lleu i està estable.
"Puc viatjar i fer esport, la malaltia no m'afecta pel que fa als estudis ni en res. És a dir, tinc les mateixes condicions de vida que una altra persona, excepte perquè m'he de prendre una pastilla i vigilar què menjo dues hores després de prendre-me-la", detalla la Júlia.
Segons l'hematòloga, no està contraindicat que faci una estada per estudiar a l'estranger, tot i que indica que caldria ajustar la medicació a meitat de curs, després de fer una anàlisi de sang.
Segons el programa de beques, per facilitar la integració al país no es permet als participants tornar a mitja estada, fet que complicaria que la Júlia tornés a Girona a recollir el tractament.
Li cancel·len la beca "per seguretat"
Davant aquesta situació, les autoritats educatives dels Estats Units consideren que no poden garantir la seguretat de la Júlia i, per tant, a l'abril 4 mesos després que l'acceptessin van rebutjar que participés en el programa i la Fundació Amancio Ortega li va cancel·lar la beca.
A la carta que van rebre del Consell d'Intercanvis Educatius Internacionals nord-americà, argumenten que s'ha arribat a la conclusió que "les necessitats mèdiques de la Júlia no es poden cobrir per l'assegurança mèdica del programa, ni tampoc gestionades dins del marc operatiu i normatiu del programa".
La família considera que se l'està discriminant per una malaltia que és lleu i que requereix una medicació semblant a la d'un diabètic: "Trobem que és una injustícia, el tracte que hem rebut no ens ha agradat gens", lamenta la Núria. I la Júlia afegeix:
Sempre em deien que lluitarien per mi i farien tot el possible, però ho fan? O s'estan traient un problema de sobre?
La Fundació Amancio Ortega argumenta que, tal com consta a les bases, l'adjudicació de les beques està supeditada a l'acceptació de cada estudiant al programa acadèmic del país de destí.
Com que els becaris estudien en un institut públic dels EUA, l'organisme que pren la decisió és el Departament d'Estat d'aquest país, l'equivalent al Ministeri d'Educació i les conselleries autonòmiques:
Analitzat l'expedient de la Júlia, les autoritats competents han rebutjat que pugui realitzar l'any acadèmic amb les garanties que les seves condicions de salut exigeixen.
Afegeixen que, quan el país d'acollida rebutja l'estudiant, això suposa l'exclusió del Programa de Beques de la Fundació i que "lamentablement el programa no té capacitat per modificar la resolució".
Aquests arguments no convencen la família: "Trobo a faltar que ells avisessin des de l'inici que, si hi ha patologies prèvies, hi poden haver problemes per participar en el programa, però a les bases no diu res d'això", critica la mare.