
Una mostra al CCCB proposa digerir el "trauma" dels efectes del canvi climàtic i assumir-ne la responsabilitat
24/10/2017 - 15.30 Actualitzat 24/10/2017 - 15.30
ACN Barcelona.-El Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) ha volgut contribuir en la conscienciació sobre els riscos que pateix la Terra amb la sobreexplotació dels recursos naturals, l'efecte hivernacle o el creixement desigual de la població. I ho fet a través de l'art però també amb d'altres disciplines com el disseny, l'arquitectura o la filosofia. 'Després de la fi del món', que s'inaugura aquest dimarts al vespre, presenta vuit espais laberíntics en què el visitant, conscient ja del mal camí que cap a on va el planeta i la humanitat, va assumint el que està passant i també és esperonat perquè faci alguna cosa al respecte. "Ens han donat la mala notícia i estem en el moment de digerir-ho", ha explicat a l'ACN Rosa Ferré, cap d'exposicions i activitats culturals del CCCB. Des de la mostra es proposa, entre d'altres, la creació de la figura del "ministre del futur", un càrrec que hauria de plantejar les decisions institucionals a llarg termini.
"La política sempre es planteja a curt termini", afirma Ferré, qui planteja un ministeri que preveiés actuacions d'aquí als "pròxims 300 anys". Com que la iniciativa no s'ha proposat formalment, des del CCCB s'ha "encarregat" aquesta tasca al filòsof Timothy Morton, un dels participants a la mostra ideòleg del terme 'Dark Ecology' (traduït com 'Ecologia Fosca') i del concepte 'hiperobjectes'. I és que per a Ferré, sovint s'ha plantejat l'ecologia amb una visó "idíl·lica" i molt allunyada de la realitat, mostrant boscos frondosos i verds i rius amb aigües cristal¿lines, que actualment gairebé ni existeixen. Per trencar amb aquesta imatge, un dels espais de l'exposició té repartides per tota l'estança fotografies gegants fetes des de l'aire -o fins i tot des de l'espai-, on es veu l'empremta del creixement urbanístic: des de les illes artificials de Dubai fins a les illes de l'Eixample de Barcelona. Una imatge que la pell de planeta està irreparablement "tatuada". "Cal activar vectors d'acció ciutadania per tal de comprometre a les generacions futures", defensa la responsables d'exposicions del CCCB.Comissionada per José Luis de Vicente, 'Després de la fi del món' és el resultat de dos anys de feina on s'han anat a buscar experts en la matèria que desenvolupen una vessant creativa, de recerca i artística. Just a l'entrada, el visitant és rebut per un 'pròleg escènic' de l'escriptor dels EUA Kim Stanley Robinson, un dels noms més destacats de la literatura de ciència-ficció contemporània. També hi ha una intervenció de l'enginyera i artista Natalie Jeremijenko, aportacions del grup de disseny Superflux, o el projecte 'Aerocè' de l'argentí Tomás Saraceno, qui imagina l'atmosfera com un nou territori per a l'expansió de la humanitat, donant per fet que la Terra ja no té remei.El resultat de la mostra és, en definitiva un circuit laberíntic i hipnòtic, que frega la realitat als morros dels visitant però on també li exposa que hi ha opcions de corregir el curs dels fets. 'Després de la fi del món es podrà visitar al CCCB fins a l'abril del 2018.
Avui és notícia
Badalona: Illa diu que "la irresponsabilitat té conseqüències" i les entitats estudien denunciar Albiol
Illa assegura que hi deixarà la pell per tancar pressupostos: "Al gener passaran coses"
Epidèmia de grip: baixen els casos, però el nombre de contagis es manté alt
Els drons, l'arma més letal de la guerra d'Ucraïna: provoquen el 90% dels morts
Graven soldats israelians matant a boca de canó un palestí de 16 anys a Cisjordània