Comprovar loteria de Nadal
Loteria de Nadal 2025
Epidèmia de grip
Illa pressupostos
EUA i Veneçuela
Premi Internacional Catalunya
Medalla d'Or de la Generalitat
Drons Ucraïna
Tiroteig Castelldefels
Mor Chris Rea
Ordeig pesta porcina africana
Cotxe bomba Moscou
Vila-real Barça
Girona Atlètic de Madrid
Brahim Díaz Marroc

Tarragona

Una web catalana trasllada al món virtual el clàssic joc d'intercanvi de cromos

Una web catalana trasllada al món virtual el clàssic joc d'intercanvi de cromos. Actualment, la web té usuaris espanyols i llatinoamericans, però pretén estendre la seva oferta als Estats Units. La inversió fins ara ha estat de 500.000 euros però per ampliar el projecte caldrà invertir-hi fins a un milió d'euros.

Redacció

26/10/2012 - 10.13 Actualitzat 30/11/2022 - 13.11

El clàssic joc d'intercanviar cromos ha fet el salt al món virtual amb la pàgina Ilustrum. Aquesta web permet als internautes compartir cromos a través de preguntes i respostes. El projecte, l'han portat a terme empresaris catalans i l'ha liderat el tarragoní Albert Abelló. El portal ja ha enganxat més de 40.000 usuaris, un 80% dels quals pertanyen a l'estat espanyol i el 20% restant, als països llatinoamericans. Els creadors ara afronten el repte d'ampliar-ne la difusió pels Estats Units a través de diverses empreses de màrqueting. Per portar-ho a terme es preveu que elevin la seva inversió fins a un milió d'euros.

L'equip està format per enginyers, publicistes i dissenyadors de Barcelona, Tarragona i Valls. El seu objectiu és fer de la pàgina el seu negoci, ja que hi han invertit 500.000 euros. Els creadors volen treure'n més rendiment a través de noves fórmules, com el pagament extra per tenir privilegis dins el portal o el patrocini de col·leccions. Tot i així, volen evitar la publicitat d'internet que tant molesta els usuaris. Abelló assegura que la pàgina serà rendible quan entre el 15-20% dels usuaris siguin de pagament. Fins ara la iniciativa els ha donat 100.000 euros.

Ilustrum.com va sorgir a principis de l'any passat com una iniciativa que es dedicava a passar col·leccionables a l'espai digital. Abelló ha explicat que la idea va quedar petita de seguida i que es van adonar que no havien de reciclar material vell, sinó crear-ne de nou. Són els mateixos usuaris qui creen les col·leccions i actualment la web n'acumula més d'un centenar. Cada col·lecció, d'entre 100 i 270 cromos, s'agrupa segons una gran diversitat de categories temàtiques. Es preveu que a finals d'any se'n tripliqui el nombre.

Per aconseguir una col·lecció cal encertar les preguntes que planteja. Els internautes són els qui creen les més de 180.000 preguntes que acumula el portal, i fins ara ja s'han registrat més de 35 milions de respostes. Cada usuari té un nombre limitat de preguntes al dia i quan aquestes s'esgoten pot intercanviar cromos o bé comprar preguntes extra amb la moneda de la web anomenada "sestercius".

La web també s'organitza mitjançant jerarquies, que s'inspiren en l'antiga Roma. Un usuari que aconsegueix un mínim de 50 àlbums s'anomena "imperator", mentre que aquell usuari que s'inicia al joc es diu "servus". Abelló assegura que hi ha molts tipus de jugadors però que impera l'educació i el respecte. El capdavanter del projecte explica que "fins i tot han sorgit parelles sentimentals".