Sumar PSOE
Tractorada Barcelona
Anna Guitart Institut Ramon Llull
Hisenda bizums
Mèrit de les Belles Arts
Pilar Alegría eleccions Aragó
Bondi Beach
Medalla d'Or de la Generalitat
Nominacions Gaudí 2026
Pesta porcina africana
Querella Mossos vaga Palestina
Salomé Pradas
T-usual T-jove 2026
Luis Enrique Valverde
Barça Guadalajara Copa

Madrid

Wert ofereix diàleg i l'oposició l'acusa d'imposar una reforma retrògrada

El ministre d'Educació assegura en comissió al Congrés que ha plantejat la reforma educativa perquè no es pot estar "immòbil" davant del fracàs escolar i manté que hi ha hagut diàleg en tot el procés. ERC l'acusa de "terrorisme social" per segregar els alumnes "per sexe, llengua i ara també per classe". ICV-EUiA denuncia que la reforma ens porta als anys 50 i CiU recorda que la immersió està avalada pel Constitucional.

Irene Vaqué

12/12/2012 - 15.54 Actualitzat 09/11/2021 - 12.01

El ministre d'Educació, José Ignacio Wert, ha ofert diàleg a les forces representades al Congrés per negociar la reforma educativa que ha aixecat tanta polseguera a Catalunya. En una compareixença a la Comissió d'Educació del Congrés, que ha coincidit en el temps amb la cimera a Catalunya a favor de l'escola catalana, Wert ha argumentat que, davant les mancances del sistema educatiu espanyol, "l'únic que no és opció és l'immobilisme" i que l'objectiu "primer" de la reforma és reduir el fracàs escolar, que afecta un de cada quatre joves. A més, ha afirmat que el diàleg "ha estat una constant invariable en tota l'elaboració de l'esborrany" de la LOMCE, en contra del que li han retret des de l'oposició.

No ha fet cap referència al tercer esborrany que es feia públic a Catalunya al mateix temps que ell intervenia a Madrid, malgrat la insistència, ja en temps de descompte, del diputat ecosocialista Joan Coscubiela, del grup de l'Esquerra Plural. Només quan ja havia sortit de la comissió, ha negat que existeixi aquesta tercera versió.

Entre altres aspectes, Wert ha assegurat que el debat "no s'ha de centrar en els recursos" i ha defensat que es doti els centres educatius de més autonomia i s'hi fomenti la competitivitat amb l'argument que millora el rendiment dels alumnes. Igualment, ha opinat que les revàlides, que ha rebutjat anomenar amb aquest nom, serviran per demostrar si els coneixements "estan assentats". A més, ha apostat perquè les escoles que segreguin els alumnes per sexe puguin optar el concert perquè, segons ell, aquest sistema no és discriminatori. En aquest punt, s'ha referit a la convenció de la Unesco contra la discriminació en Educació.  

Wert no ha fet cap menció a la immersió lingüística en la intervenció inicial, malgrat que a la rèplica ha reiterat que l'únic que fa és "aplicar la jurisprudència", com ja ha dit aquest dimecres al matí al Congrés. El ministre ha topat de seguida amb el diputat d'ERC Joan Tardà, que l'ha acusat de practicar "terrorisme social" per segregar els alumnes per classe. "Segreguen els alumnes per sexe, llengua i, el que és més terrorista, terrorisme social, per classe", ha afirmat Tardà. Immediatament hi ha hagut remor de fons i l'ha interromput el president de la comissió, que li ha demanat que no fos "ofensiu, groller o insultant" i li ha retret les seves primeres paraules, quan ha considerat "retrògrad" i "dèbil" el ministre, però no ha fet esment de la paraula "terrorisme".

Tardà ha dit que "la modernitat i els demòcrates sepultaran la llei" impulsada per Wert, "i vostè acabarà sent una anècdota, se'n recordaran pel toro i poca cosa més". "Encara que apel·li a la  bravesa, és molt dèbil", ha afegit. També li ha retret que el PP "dorm amb els bisbes" .

"No li resto legimitat, però vostè només té la força del nombre de diputats", ha argumentat Tardà, recordant que l'intent de l'exministra Pilar del Castillo d'imposar una llei "tan retrògrada com la que vostè intenta ara" va fracassar. En la rèplica, Wert s'ha negat a comentar les paraules de Tardà i ha afirmat que considerar-les un argument seria "fer-li un favor".

Per part del grup de l'Esquerra Plural, el diputat d'ICV-EUiA Joan Coscubiela ha considerat que l'esborrany de Wert proposa "uns canvis retrògrads que ens porten a models educatius de mitjans del segle XX". Coscubiela, que observa una certa "catalanofòbia" en la LOMCE, ha demanat a Wert que es pregunti si el fracàs escolar no té a veure "amb la desigualtat social, els fluxos migratoris i les diferències entre comunitats autònomes". També ha afirmat que fer "rànquings de centres" no millora els resultats als barris pobres, sinó tot el contrari. I ha lamentat que Wert consideri temes menors la separació d'alumnes per sexe o posar l'Església catòlica "allà on hi ha l'ètica dels valors". 

Coscubiela ha afegit que Wert fa servir la crisi "com a coartada per a tot", per justificar les retallades pressupostàries a Educació. A més, ha criticat durament la desatenció als investigadors i ha concretat que n'hi ha 6.000 que estan pendents de si els adjudiquen beques que haurien d'estar en vigor des de principis del 2012. Wert li ha contestat que el 20 de desembre es resoldrà aquest tema.

En nom de CiU, Martí Barberà ha destacat que la reforma plantejada pel PP menysprea les comunitats autònomes, "les relega a consultores i els pren competències". També ha posat en dubte que l'avantprojecte millori la qualitat i ha retret al ministre falta de diàleg i que plantegés canvis a l'esborrany a última hora. Wert ha reiterat que hi ha hagut diàleg amb tothom malgrat que "uns hi han tingut més interès que altres".

Barberà ha remarcat que el sistema d'immersió lingüística en català "està avalat pel Tribunal Constitucional". "Encara que vostè diu que hi ha altres sentències que el fan modificar." Barberà ha remarcat que el model d'escola catalana "manté la cohesió social, perquè no separa els alumnes per llengua". Dit això, ha advertit al ministre d'Educació que "les fites democràtiques no les podrà canviar".

Pel que fa al grup socialista, Mario Bedera ha destacat que la immersió és un "model d'èxit" però ha considerat que s'ha parlat més del que vol ell de la llengua. També ha assegurat que el PP fa servir la llengua "com a cortina de fum per desviar l'atenció de temes com la qualitat i l'equitat".