Sílvia Munt Premi Gaudí d'Honor 2026
Rosalía LUX Tour
Nou atac israelià Gaza
ES-Alert dana
Federica Mogherini
Matthew Perry
Mundial 2026 Trump
Veritats i mentides immigració
Origen pesta porcina
Ajuts cotxe elèctric
Fira de Guadalajara
Manga Barcelona
Copa del Rei
Atlètic Balears Espanyol
Sant Andreu

La propaganda digital dels "fatxatubers"

"La xarxa ultra": Com l'extrema dreta s'instal·la al mòbil dels joves

Qui són els anomenats "fatxatubers" que dominen la "guerra cultural" a les xarxes socials? Per què han fet de l'antifeminisme, el racisme i l'homofòbia el contingut polític més exitós entre els joves a YouTube, Instagram o TikTok? "La xarxa ultra" s'endinsa en l'ecosistema creat a les plataformes digitals perquè la propaganda de l'extrema dreta cali entre els joves

09/02/2024 - 12.27 Actualitzat 21/02/2024 - 10.18

 

"Si el teu fill comença a parlar com un paio de Vox, és que han arribat al seu mòbil  'Estado de alarma', 'Wallstreetvolverine', 'Un tio blanco hetero'..."

Ho diu, vantant-se'n, Infovlogger, que es reivindica com a "primer youtuber de la dreta espanyola". Té 370.000 seguidors i defensa obertament els postulats de Vox:

"L'objectiu del meu contingut és que l'esquerra s'enrabiï i que tregui escuma per la boca. Al final, la meva senya d'identitat és l'agressivitat verbal. Jo defenso l'insult."

 

Segons el Centre d'Estudis d'Opinió, a Catalunya un 8% dels joves de la generació Z s'identifiquen amb l'extrema dreta (3Cat)

Fa set anys que Infovlogger es dedica "a fer la guerra cultural". No està sol. Hi ha desenes d'influencers i youtubers amb els mateixos objectius:

L'antifeminisme

"Els missatges que més m'entren al mòbil tenen a veure amb l'antifeminisme i l'homofòbia."

"La xarxa ultra" ha parlat amb joves usuaris de les xarxes socials a Madrid i a Catalunya. Tot el contingut polític que els arriba és a través de les xarxes socials. I bona part dels influencers o youtubers que segueixen neguen la violència masclista. Com Libertad y lo que surja, el perfil del youtuber Adrià Núñez.

El youtuber Adrià Núñez fa bandera de l'antifeminisme als seus continguts (3Cat)

Durant la gravació de l'entrevista, l'equip de "La xarxa ultra" li fa notar que les estadístiques que fa servir per defensar la seva tesi o no existeixen o són mentida, però ell s'hi continua aferrant.

"L'esquerra no té el mateix impacte a les xarxes socials"-explica Yago Moreno, sociòleg i investigador en propaganda digital, "a causa d'una tremenda ingenuïtat: estem jugant en una pista inclinada. Les plataformes digitals estan construïdes per afavorir un tipus d'emocions molt diferents de les que busca l'esquerra. Unes emocions basades en la reacció, l'agressivitat, l'antagonisme. No en la solidaritat o l'empatia."

L'homofòbia

"A part de cap, quins altres drets es vulneren quan es treuen banderes LGTBI d'una institució pública? Tic-tac, tic-tac... És que sou uns porcs de merda, no hi ha res per celebrar, res!, porcs!" (Ioncente Duke. 247.000 seguidors)

"A TikTok em surt molt de contingut de Vox", diu un alumne de l'Institut Blanxart de Terrassa. "Perquè és molt extrem i llavors és més fàcil fer acudits, mems... però que t'agradi no vol dir que ho comparteixis."

Molts dels missatges d'aquesta "guerra cultural" arriben als joves en formats humorístics. No fa gaire es va fer viral un repte de TikTok que consistia a aconseguir que molts joves s'aturessin al mig carrer en sentir la consigna "qui es mogui, marica". I aquesta és la clau de l'èxit: "La cultura digital és ambigua, divertida, és trol. L'humor hi té un paper fonamental", argumenta la professora de sociologia Elisa García Mingo.

El contingut polític que més arriba als joves a través de les xarxes socials està relacionat amb l'antifeminisme, l'homofòbia i el racisme (3Cat)

Racisme i islamofòbia

Cap dels youtubers i influencers entrevistats a "La xarxa ultra" admeten sense més que són racistes o islamòfobs. Però tots difonen contingut en què focalitzen la criminalitat en les comunitats musulmanes o llatines, amb dades no contrastades. El periodista Miquel Ramos s'ha especialitzat en l'estudi de l'extrema dreta i els moviments socials:

"Fan servir la provocació d'una manera brillant, de manera que la nostra resposta amplifica el seu missatge d'odi."

I posa d'exemple el cartell contra els menors que arriben sols de països estrangers que Vox va penjar al metro de Madrid: "Aquell cartell els va costar 200 o 300 euros, però va ser amplificat pels seus oponents, de manera que van aconseguir una campanya de màrqueting brutal."

Yago Moreno crida l'atenció sobre "la ingenuïtat tremenda que ha demostrat l'esquerra sobre el funcionament de les xarxes socials" (3Cat)

Tot i això, tant els experts entrevistats al documental com els joves que hi surten coincideixen que l'ideari de l'extrema dreta no representa la majoria dels joves. A Catalunya, segons el Centre d'Estudis d'Opinió, un 8% dels joves s'hi identifiquen, sobretot nois. Això sí, segons Jordi Muñoz, director del Centre d'Estudis d'Opinió, "són el doble del que hi ha a la generació immediatament anterior".

"Hi ha un segment de la joventut -diu Yago Moreno- que mai ha hagut de defensar les seves idees perquè eren sistèmiques, mai es posaven en qüestió. Ara, com que estan amenaçades, surten a "performar" una indignació que no és real i a vestir-se de "moviment anticultural" 

 

Fitxa tècnica:

Director i realitzador: Raúl Cuevas

Guió: David Bou

Producció executiva La Manchester: Guillem Cabra

Coordinació continguts 3Cat: Montse Armengou

Producció executiva 3Cat: Sílvia Pairó

Producció delegada 3Cat: Hanneke Van Spaandonk Kanakaki

"La xarxa ultra" és una producció associada de La Manchester Radiofònica amb 3Cat