Brutal autocrítica del ciclista que temia el descens de la Itzulia: "Hi havia arrels, però el perill el creem nosaltres"
L'accident del descens del bosc d'Olaeta, que va deixar fora de combat els màxims favorits de la Itzulia i que amenaça la temporada de Vingegaard o Evenepoel --10 i 8 setmanes estimades de recuperació, respectivament--, ha estat molt més que una simple caiguda. Les esgarrifoses imatges dels corredors estesos al ramal de la carretera han provocat l'autocrítica dels mateixos ciclistes.
Un dels corredors bascos amb més nom dins del pilot, Pello Bilbao, va reaccionar amb una contundent reflexió en travessar la meta. Encara amb l'ensurt al cos, va lamentar el comportament dels mateixos ciclistes:
"Ningú vol que l'espectacle quedi deslluït d'aquesta manera. El punt on han caigut té molt mala pinta. Carreteres estretes i zones més perilloses, havia de ser una Itzulia més senzilla i, tot i així, hi estan havent més caigudes. Ens ha de fer reflexionar als mateixos ciclistes, que som potser els que creem el perill. Cal anar una mica més a poc a poc."
Segons ell, que una edició que semblava "senzilla" acabi passant a la història com la més accidentada, hauria de fer replantejar l'actual ciclisme de blocs. La lluita dels equips per la posició, per arribar els primers a diferents trams --no només al final de les etapes-- multiplica les situacions de risc:
"Ens haurem de replantejar la manera de competir. Tots els líders d'equip acompanyats de tots els companys d'equip no entrem als revolts."
El de Guernica no amagava que conèixer el camí l'havia fet baixar amb precaució pels revirats revolts que van precedir l'accident, a 33 quilòmetres de la meta. El ciclista del Bahrain Victorious, però, va exculpar les arrels: "Hem entrat massa ràpid".
"Coneixia la baixada, i si havia de ressenyar un revolt era aquest. Arrels del bosc, asfalt botós per les arrels. Tot i així, hem entrat massa ràpid en aquell revolt. Jo anava al darrere i anava deixant distància perquè hi detectava perill. He tingut males sensacions."
Els motius de tantes caigudes
Aquest divendres, Pello Bilbao arrencarà la cinquena etapa com a setè a la general, a tan sols 15 segons del nou líder, Skjelmose. Mentrestant, el debat sobre la frontera entre espectacle i seguretat està servit. Els equips i els dissenyadors dels recorreguts hi tenen molt a dir per trobar els motius de tantes caigudes.
El cert és que l'inici de curs està marcat pels accidents greus, amplificats pels noms d'alguns dels protagonistes involuntaris. Com el de fa una setmana, en què Wout Van Aert va acabar picant amb les costelles sobre l'asfalt de Flandes. El belga ja ha estat operat amb èxit de la fractura a l'estern.