El Camp Nou estrena els "rail seats" a la nova grada d'animació
L'Spotify Camp Nou continua immers en les obres de remodelació iniciades el 2023. De mica en mica, els treballs avancen i ja comencen a aparèixer novetats visibles que transformen l'aspecte de l'estadi blaugrana.
Una de les darreres incorporacions que el club ha compartit és la dels nous "rail seats". Aquesta tendència, cada cop més estesa al futbol europeu, també comença a obrir-se pas a la Lliga espanyola amb l'objectiu de permetre que l'aficionat puguin animar el seu equip dret, mantenint alhora totes les mesures de seguretat.
Què són els "rail seats"?
Els "rail seats" són un tipus de seients especials utilitzats en estadis que permeten alternar entre ús assegut i ús dret, principalment pensats per a zones de "safe standing" (drets i segurs).
Aquesta modalitat de seients a la graderia dels estadis de futbol tenen les següents característiques:
- Cada lloc té una barra metàl·lica o suport davant per garantir seguretat quan la gent està dreta.
- També hi ha un seient abatible que es pot bloquejar en posició vertical (per permetre estar dret) o horitzontal (per seure).
- Això permet que la mateixa zona de l'estadi es faci servir com a graderia asseguda en competicions on és obligatori o com a graderia aixecada en partits nacionals, on es permeti.
Què diu la UEFA sobre els "rail seats"?
La controvèrsia al voltant de les graderies amb aficionats drets va començar el 1989, quan 97 seguidors del Liverpool van perdre la vida en la tragèdia de Hillsborough. Arran d'aquest accident, el govern del Regne Unit va obligar que tots els estadis tinguessin seients numerats per garantir la seguretat dels espectadors.
Poc després, la UEFA i la FIFA van adoptar aquesta normativa a escala internacional, i exigia seients numerats a tots els estadis. Amb el temps, els clubs amb graderies d'animació històriques van començar a implementar zones dempeus segures. El 2022, la UEFA va donar llum verda a provar aquesta modalitat en diversos països. Els "rail seats" permeten ara que els seguidors tinguin la seva localitat assignada mentre animen el seu equip dempeus.
La grada d'animació del Barça, en construcció
Per la seva part, el Barça ha decidit incorporar els "rail seats" en el nou estadi, que torna a l'activitat a partir de la temporada 2025-2026. La gran novetat de la grada d'animació del Barça a l'Spotify Camp Nou és el canvi d'ubicació. Fins ara, els aficionats se situaven en el Gol Nord, i a partir d'ara ho faran al Gol Sud.
La nova grada d'animació del Barça disposa d'un espai propi i té capacitat per a 1.300 aficionats. Aquesta decisió arriba enmig del debat d'aquest espai d'animació. El club blaugrana va impulsar un procés participatiu a través d'una empresa externa per crear una grada d'animació permanent al nou estadi.
Altres estadis amb grada a peu dret i "rail seats"
Tot i que a la Lliga espanyola encara és poc habitual veure "rail seats" a les graderies, alguns estadis del futbol europeu ja fa anys que aposten per aquestes modalitats de graderia per potenciar l'ambient alhora que es garanteix la seguretat dels aficionats.
- Signal Iduna Park: l'estadi del Borussia Dortmund té una capacitat total d'uns 80.000 espectadors. La seva icònica Yellow Wall --la graderia d'animació més gran d'Europa-- acull uns 25.000 aficionats, tot i que en competicions internacionals la capacitat es redueix per normativa.
- Anfield: el temple del Liverpool pot rebre fins a 60.000 espectadors. La seva grada d'animació equipada amb "rail seats" reuneix prop de 10.000 aficionats, i crea una atmosfera única de The Kop.
- San Mamés: l'estadi de l'Athletic Club té una capacitat de 53.000 espectadors. La grada d'animació dels lleons, amb 4.000 aficionats drets, és un dels motors de l'ambient que es viu a Bilbao.
- El Sadar: el camp de l'Osasuna pot acollir uns 23.500 espectadors. La grada d'animació, amb 1.300 places, se situa darrere d'una de les porteries i és un dels punts més calents de l'estadi del conjunt navarrès.